Page 86 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 86
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
MIKNATISLAR VE AKIM-MANYETİK ALAN İLİŞKİSİ KONULARINDA
B77 HAZIRLANAN FİZİKSEL MODELLERİN 10.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN
KONULARI GÜNLÜK YAŞAMLA İLİŞKİLENDİRMELERİNE ETKİSİ
1
2
Demet TARAKÇI , Güner TURAL
1 Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2 Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Bu çalışmada ‘Mıknatıslar ve Akım-Manyetik Alan İlişkisi’ konularına yönelik hazırlanan fiziksel modellerin
10.sınıf öğrencilerinin konuları günlük yaşamla ilişkilendirmelerine etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Yapılan literatür
incelemelerinde fiziksel modellerin etkisine yönelik çalışmaların kısıtlı olduğu görülmüştür. Çalışmada ön test- son test
kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 10.sınıfta öğrenim gören 24 deney ve
22 kontrol grubu olmak üzere toplam 46 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Veri toplama aracı olarak ‘Mıknatıslar ve Akım-
Manyetik Alan İlişkisi’ konuları ile ilgili araştırmacılar tarafından geliştirilen Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi
kullanılmıştır. Bu testte ‘Mıknatıslar ve Akım-Manyetik Alan İlişkisi’ konularına yönelik 7 açık uçlu soru kullanılarak
uygulama öncesi ve sonrasında öğrencilere uygulanmıştır. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar tam
anlama, kısmen anlama, doğru yanlış anlama, yanlış anlama ve anlamama cevaplamama gibi kategorilere ayrılmıştır. Bu
araçlardan elde edilen veriler SPSS 17.0 paket program yardımıyla analiz edilmiştir. Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi
bulgularında her iki grupta da istatiksel anlamda ilerlemeler olduğu görülmüştür. Elde edilen veriler deney grubu lehine
anlamlı farklılık olduğunu göstermiştir. Bu sonuç ‘Mıknatıslar ve Akım-Manyetik Alan İlişkisi’ konularında kullanılan
fiziksel modellerin kontrol grubunda kullanılan mevcut öğretim materyallerine göre öğrencilerin bilgileri günlük yaşamla
ilişkilendirme düzeylerini arttırmada daha etkili olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda kullanılabilecek fiziksel
modellerin öğrencilerin bilgiyi günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinde etkili olduğu söylenebilir.
Anahtar Kavramlar: Fiziksel model, günlük yaşam, mıknatıslar, akım-manyetik alan ilişkisi
74