Page 91 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 91

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B83        WIN-WIN STEM ÇALIŞTAYI SONRASINDA FİZİK ÖĞRETMENLERİNİN
                                              STEM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ


                                     Zeynep GÖKBAYRAK¹, Selma MOĞOL², Seda GÖKBAYRAK³

                                                  ¹ MEB, Fizik Öğretmenliği
                                ² G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, OFMAE Bölümü, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı
                                         ³Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Yüksek Lisans Öğrencisi

                   Yaratıcılık ve yenilikçilik; globalleşen dünyamızda diğer ülkelere göre fark oluşturacak, ülkemize rekabet avantajı
            kazandıracak önemli unsurların başında gelmektedir. Bilgiyi üretecek ve kullanacak, yenilikçi fikirlere sahip bireylerin
            bilgi temelli ekonomide gerekli becerilere sahip olması önem arz etmektedir (Başaran- Symes, 2015). Günümüzde başarı
            için eleştirel düşünme, problem çözme, işbirliği ve iletişim kurma becerilerinin gelişimi oldukça önemlidir. Bilindiği gibi
            bu beceriler 21. yüzyıl becerileri içerisinde yer almaktadır. STEM, Bilim (Science), Teknoloji (Technology), Mühendislik
            (Engineering) ve Matematik (Mathematics) disiplinlerini bir araya getiren, etkili ve kaliteli öğrenmeyi sağlayan, doğanın
            içinde  var  olan  bilgiyi  alıp  günlük  hayata  uyarlayan,  21.  yüzyıl  becerilerini  geliştiren,  askeri,  ekonomik,  üst  düzey
            düşünmeyi kapsayan disiplinler arası bir yaklaşım olarak tanımlanmaktadır (Corlu, 2012; NRC, 2011; Yıldırım ve Altun,
            2014). STEM eğitimi, günlük hayatta karşılaşılan problemlerle öğrenilen bilgiler arasında bağlantı kurulması sonucunda
            anlamlı  öğrenmelerin  gerçekleşmesini  sağlayan  yeni  bir  eğitim  anlayışıdır.  Bu  yönüyle  öğrencilerin  okulda  aldıkları
            derslerle  birleştirilmiş  bir  STEM  programı  anlamlı  öğrenmeyi  sağlayacaktır  (Yıldırım  &  Altun,  2015).  Öğretim
            programlarının en önemli uygulayıcısı öğretmenlerdir. STEM uygulamalarının söz konusu bireylerin aldıkları eğitime
            katkıları  düşünülürse  öğretmenlerin  STEM  alanlarına  yönelik  düşünceleri  tespit  edilerek  bu  alandaki  eksiklikleri
            giderilmeye çalışılmalıdır (Eroğlu & Bektaş, 2017; Gökbayrak & Karışan, 2017). Araştırmada “Win-Win STEM” atölye
            çalışmasına  katılan  Fizik  öğretmenlerinin  çalıştay  sonrası  görüşlerinin  ortaya  konulması  amaçlanmaktadır.  Win-Win
            STEM çalıştayı “STEM & Makers Fest/Expo 2016 ve 2. Öğretmenler Konferansı” kapsamında düzenlenmiş olup çalıştayda
            tasarlanan etkinlikler oyunlar halinde sunulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum
            çalışması  kullanılmıştır.  Çalıştay  sonunda  öğretmenlerin  STEM  eğitimine  ilişkin  görüşlerini  tespit  etmek  amacıyla;
            Ceylan’ın (2014) geliştirdiği “STEM Eğitimi İle İlgili Öğrenci Görüşü Anketi”, söz konusu örneklem grubuna uyarlanarak
            kullanılmıştır. Anket uyarlama aşamasında üç uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın veri kaynağını, çalıştayın
            son günü değerlendirmeye katılan fizik branşındaki on öğretmenin açık uçlu üç soruyu içeren soru kâğıtlarında verdikleri
            cevaplar oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Anket soruları aşağıda verilmiştir.
                   1. Uygulamanın size ne gibi katkıları olmuştur? Olumlu olarak gördüğünüz noktaları yazınız.
                   2. Uygulama sırasında yaşadığınız güçlükler nelerdir?
                   3. Uygulamanın size ilginç gelen yönleri nelerdir?
                   Anketteki sorulara her katılımcının verdiği cevaplar araştırmacılar tarafından incelenmiş ve verilen cevaplara
            ilişkin  öğretmenlerin  frekans  ve  yüzdeleri  belirlenerek  anket  analiz  edilmiştir.  Yapılan  analizlerde  öğretmenlerin
            “Uygulamanın size ilginç gelen yönleri nelerdir?” sorusuna ilişkin cevaplar incelendiğinde şu sonuçlar ortaya çıkmıştır:
                   Katılımcıların  %20  si  etkinliklerin  eğlenceli  olduğunu  ve  etkinlik  boyunca  farklı  öğrenme  tekniklerinin
            kullanıldığını; %10 u etkinliklerin birbirini tamamlayarak anlamlı bir bütünü meydana getirdiğini, aktif katılımı sağladığını,
            yaratıcı  bir  uygulama  olduğunu  ve  farklı  uygulamalara  yönelik  farkındalık  oluşturduğunu  ifade  etmişlerdir.  Ayrıca
            katılımcıların %20 si uygulamanın ilginç bir yönünün olmadığını bu gibi etkinliklerin okullarında uyguladıkları etkinliklere
            benzer bir uygulama olduğunu ifade etmişlerdir.
                   Araştırmanın sonucunda katılımcıların STEM eğitimine yönelik görüşlerinin olumlu yönde geliştiği ve etkinlik
            sırasında eğlenerek öğrenmenin gerçekleştirildiği düşünülmektedir. Ayrıca uygulanan etkinlikler öğretim programındaki
            kazanımların  yaparak  yaşayarak  öğrenilmesine  de  olanak  sağlayabilir.  STEM  eğitiminin  oyunlarla  entegre  edilerek
            sunulması ile, bireylerin farklı açılardan ilgisinin çekildiği ve öğrenme sürecinde aktif katılımlarının sağlandığı söylenebilir.
            Aynı çalışma tüm sınıf düzeyindeki öğrencilere ve öğretmen adaylarına uyarlanarak uygulanabilir.

                   Anahtar Kelimeler: STEM, Çalıştay, Öğretmen Görüşleri, Fizik Öğretmenleri












                                                            79
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96