Page 91 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 91
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B83 WIN-WIN STEM ÇALIŞTAYI SONRASINDA FİZİK ÖĞRETMENLERİNİN
STEM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ
Zeynep GÖKBAYRAK¹, Selma MOĞOL², Seda GÖKBAYRAK³
¹ MEB, Fizik Öğretmenliği
² G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, OFMAE Bölümü, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı
³Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Yüksek Lisans Öğrencisi
Yaratıcılık ve yenilikçilik; globalleşen dünyamızda diğer ülkelere göre fark oluşturacak, ülkemize rekabet avantajı
kazandıracak önemli unsurların başında gelmektedir. Bilgiyi üretecek ve kullanacak, yenilikçi fikirlere sahip bireylerin
bilgi temelli ekonomide gerekli becerilere sahip olması önem arz etmektedir (Başaran- Symes, 2015). Günümüzde başarı
için eleştirel düşünme, problem çözme, işbirliği ve iletişim kurma becerilerinin gelişimi oldukça önemlidir. Bilindiği gibi
bu beceriler 21. yüzyıl becerileri içerisinde yer almaktadır. STEM, Bilim (Science), Teknoloji (Technology), Mühendislik
(Engineering) ve Matematik (Mathematics) disiplinlerini bir araya getiren, etkili ve kaliteli öğrenmeyi sağlayan, doğanın
içinde var olan bilgiyi alıp günlük hayata uyarlayan, 21. yüzyıl becerilerini geliştiren, askeri, ekonomik, üst düzey
düşünmeyi kapsayan disiplinler arası bir yaklaşım olarak tanımlanmaktadır (Corlu, 2012; NRC, 2011; Yıldırım ve Altun,
2014). STEM eğitimi, günlük hayatta karşılaşılan problemlerle öğrenilen bilgiler arasında bağlantı kurulması sonucunda
anlamlı öğrenmelerin gerçekleşmesini sağlayan yeni bir eğitim anlayışıdır. Bu yönüyle öğrencilerin okulda aldıkları
derslerle birleştirilmiş bir STEM programı anlamlı öğrenmeyi sağlayacaktır (Yıldırım & Altun, 2015). Öğretim
programlarının en önemli uygulayıcısı öğretmenlerdir. STEM uygulamalarının söz konusu bireylerin aldıkları eğitime
katkıları düşünülürse öğretmenlerin STEM alanlarına yönelik düşünceleri tespit edilerek bu alandaki eksiklikleri
giderilmeye çalışılmalıdır (Eroğlu & Bektaş, 2017; Gökbayrak & Karışan, 2017). Araştırmada “Win-Win STEM” atölye
çalışmasına katılan Fizik öğretmenlerinin çalıştay sonrası görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Win-Win
STEM çalıştayı “STEM & Makers Fest/Expo 2016 ve 2. Öğretmenler Konferansı” kapsamında düzenlenmiş olup çalıştayda
tasarlanan etkinlikler oyunlar halinde sunulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum
çalışması kullanılmıştır. Çalıştay sonunda öğretmenlerin STEM eğitimine ilişkin görüşlerini tespit etmek amacıyla;
Ceylan’ın (2014) geliştirdiği “STEM Eğitimi İle İlgili Öğrenci Görüşü Anketi”, söz konusu örneklem grubuna uyarlanarak
kullanılmıştır. Anket uyarlama aşamasında üç uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın veri kaynağını, çalıştayın
son günü değerlendirmeye katılan fizik branşındaki on öğretmenin açık uçlu üç soruyu içeren soru kâğıtlarında verdikleri
cevaplar oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Anket soruları aşağıda verilmiştir.
1. Uygulamanın size ne gibi katkıları olmuştur? Olumlu olarak gördüğünüz noktaları yazınız.
2. Uygulama sırasında yaşadığınız güçlükler nelerdir?
3. Uygulamanın size ilginç gelen yönleri nelerdir?
Anketteki sorulara her katılımcının verdiği cevaplar araştırmacılar tarafından incelenmiş ve verilen cevaplara
ilişkin öğretmenlerin frekans ve yüzdeleri belirlenerek anket analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde öğretmenlerin
“Uygulamanın size ilginç gelen yönleri nelerdir?” sorusuna ilişkin cevaplar incelendiğinde şu sonuçlar ortaya çıkmıştır:
Katılımcıların %20 si etkinliklerin eğlenceli olduğunu ve etkinlik boyunca farklı öğrenme tekniklerinin
kullanıldığını; %10 u etkinliklerin birbirini tamamlayarak anlamlı bir bütünü meydana getirdiğini, aktif katılımı sağladığını,
yaratıcı bir uygulama olduğunu ve farklı uygulamalara yönelik farkındalık oluşturduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca
katılımcıların %20 si uygulamanın ilginç bir yönünün olmadığını bu gibi etkinliklerin okullarında uyguladıkları etkinliklere
benzer bir uygulama olduğunu ifade etmişlerdir.
Araştırmanın sonucunda katılımcıların STEM eğitimine yönelik görüşlerinin olumlu yönde geliştiği ve etkinlik
sırasında eğlenerek öğrenmenin gerçekleştirildiği düşünülmektedir. Ayrıca uygulanan etkinlikler öğretim programındaki
kazanımların yaparak yaşayarak öğrenilmesine de olanak sağlayabilir. STEM eğitiminin oyunlarla entegre edilerek
sunulması ile, bireylerin farklı açılardan ilgisinin çekildiği ve öğrenme sürecinde aktif katılımlarının sağlandığı söylenebilir.
Aynı çalışma tüm sınıf düzeyindeki öğrencilere ve öğretmen adaylarına uyarlanarak uygulanabilir.
Anahtar Kelimeler: STEM, Çalıştay, Öğretmen Görüşleri, Fizik Öğretmenleri
79