Page 87 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 87

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B78           KALDIRMA KUVVETİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİ İÇİN ÖRNEK BİR
                                 ÖĞRETİM TASARIMI: FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİM


                                                                        1
                                                           2
                                              1
                                                                                    1
                                     Rıza SALAR , Erkan UĞUREL , Ümit TURGUT , Refik DİLBER

                                                1 Atatürk Üniversitesi, Erzurum
                                               2 İbrahim Hakkı Fen Lisesi, Erzurum

                   Eğitim ortamındaki her bir öğrenci diğer öğrencilerden farklıdır. Tıpkı parmak izi gibi hiçbir öğrenci bir diğerine
            benzemez. Öğrenciler önbilgi, ilgi, tutum, öğrenme stili vb. bakımlardan birbirinden ayrılır. Birbirinden bu kadar farklı
            özelliklere sahip öğrencilere aynı tip bir öğretim ne kadar hitap eder? Bu, tek model tek beden bir ayakkabı üretip tüm
            müşterilerin bu ayakkabıyı giymesini bekleyen bir ayakkabı üreticine benzemektedir. Herkesin aynı model ayakkabıyı
            beğenip aynı ayak ölçüsüne sahip olmasını beklemek ne kadar mantık dışı ise tek tip öğretimin tüm öğrencilere hitap
            etmesini  beklemek  de  o  kadar  yanlıştır.  Farklılaştırılmış  öğretim,  öğretmene  öğrenci  özelliklerine  göre  öğretimi
            çeşitlendirmek  amacıyla  geliştirilmiş  bir  yaklaşımdır.  Öğretmen  içerik,  süreç,  ürün  olmak  üzere  üç  farklı  öğede
            farklılaştırma  yapabilir.  Bir  öğretim  sürecinde  bunlardan  birisi  de  farklılaştırılabilir,  herhangi  ikisi  veya  üçü  de
            farklılaştırılabilir.  Farklılaştırılmış  öğretim  için  birçok  farklı  strateji  geliştirilmiştir.  Bunlardan  en  çok  kullanılanları;
            istasyon,  merkezler,  karmaşık  öğretim,  ajanda,  yörünge  çalışmaları,  giriş  noktaları,  öğrenme  sözleşmeleri  ve  katlı
            öğretimdir. Ajanda, öğrencilere seviyelerine uygun bireysel görev vermeyi sağlayan bir uygulamadır. Bu uygulamada,
            her öğrencinin 2-3 haftalık, bireysel ya da grup görevleri içeren ajandası vardır. Ajandalar sayesinde öğrenciler kendi
            seviyelerine ve eksikliklerine uygun görevlerle karşılaşmış olurlar.
                   Bu  araştırmada,  farklılaştırılmış  öğretim  stratejilerinden  birisi  olan  ajandalar  kullanılarak  örnek  bir  öğretim
            modeli tasarlamak ve uygulamak amaçlanmıştır. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca 2013 yılında yayımlanan Fizik
            Dersi  Öğretim  Programı  içerisindeki  10.  Sınıf  Kaldırma  Kuvveti  konusu  ile  ilgili  örnek  bir  etkinlikler  hazırlanmış  ve
            uygulanmıştır.  Öğretim programında kaldırma kuvvetine ilişkin 5 kazanım yer almaktadır. Uygulamada öğrencilerin
            önbilgilerine  ve  öğrenme  hızlarına  farklılaştırılma  yapılmıştır.  Öğrencilerin  kaldırma  kuvveti  ile  ilgili  öğrenim
            yaşamlarında daha önce edindikleri birçok kazanım olmuştur. Bu kazanımları zamanında öğrenememiş veya unutmuş
            olan öğrencilerin kaldırma kuvvetini konusundaki kazanımları anlamakta güçlük yaşayacağı aşikardır. Araştırmacılar,
            öğrencilerin kaldırma kuvvetini öğrenebilmesi için temel teşkil eden 6 kazanım belirlemişlerdir. Bu kazanımlar 4., 5., 6.,
            7., 8. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programlarından ve 9. sınıf fizik öğretim programından seçilmiştir. Ön bilgi
            kazanımlarını ölçmek 18 soruluk bir ön bilgi testi hazırlanmıştır. Bu ön bilgi testinde 6 kazanımı ölçmek amacıyla, her bir
            kazanımı sınayan 3 farklı soru sorulmuştur. Sorular çoktan seçmeli ve beş şıklıdır. Bir öğrenci, kazanıma ait üç soruyu da
            doğru  olarak  cevaplamışsa,  o  kazanımı  biliyor  kabul  edilmiştir.  Bir  öğrenci,  kazanıma  ait  üç  sorudan  en az  1  yanlış
            yapmışsa o kazanımı bilmiyor kabul edilmiştir. Öğrencilerin ön bilgi testini sonuçlarına göre, her bir öğrenciye özel ajanda
            hazırlanmıştır. Bu ajandada, öğrencinin bilmediği ön bilgileri kazandırmayı amaçlayan görevler ve ardından 10. sınıf
            kaldırma kuvveti kazanımlarına ait görevler yer almıştır. Ajandada;  deney, animasyon, okuma parçası ve problem çözme
            olmak üzere dört farklı tipte görev yer almıştır. Uygulama üç hafta sürmüştür. Her hafta 40 dakikalık 2 ders yapılmıştır.
            Uygulamaya  29  öğrenci  katılmıştır.  Araştırmacılardan  birinin  gerçekleştirdiği  uygulamada,  diğer  bir  araştırmacı  da
            uygulamayı gözlemlemiştir. Yapılan informal gözlemler sonucunda, ajanda stratejisinin uygulanmasının bazı olumsuz
            yönlerinin  de  olduğu  düşünülmektedir.  Uygulamada  zaman  sıkıntısı  çekilmesi,  sınıfta  gürültü  oluşması,  deney
            materyalleri eksikliği olumsuzluklar arasındadır. Alanyazında farklılaştırılmış öğretim ile ilgili yapılan araştırma sonuçları
            genel  olarak,  farklılaştırılmış  öğretim  için  etkinlik  hazırlamanın  zor  ve  yorucu  bir  süreç  olduğunu  öte  yandan
            farklılaştırılmış öğretimin öğrenci tutum ve başarılarını arttırdığı yönünde olmuştur.

                   Anahtar Kavramlar: farklılaştırılmış öğretim, fizik eğitimi, kaldırma kuvveti


















                                                            75
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92