Page 84 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 84

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B75        ELEKTRİK YÜKLERİ VE ELEKTRİKLENME KONUSU İLE İLGİLİ UÇAN
                                 NAYLON DENEYİ HAKKINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ


                                               1
                                                                                      3
                                  Hidayet TERECİ , Gökhan SONTAY , Orhan KARAMUSTAFAOĞLU
                                                              2

                                          1 Ferhat Ünelli Bilim ve Sanat Merkezi, Amasya
                                                2 Gediksaray Ortaokulu, Amasya
                                          3 Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Amasya

                   Fen  Bilimleri  dersi,  dünyanın  dört  bir  yanındaki  okul  müfredatlarında  benzer  konular  içermektedir.  Ancak
            uygulamalarda  farklılıklar  bulunmaktadır.  Bu  farklılıkların  bir  sebebi  öğretim  için  gerekli  olan  çeşitli  materyal  ve
            deneylerin aynı olmamasıdır. Kalem, kâğıt, tahta, ders kitabı ve birkaç araç mevcutsa çoğu konu öğretilebilir. Bu temel
            malzemeler dersin öğretimi için gereklidir. Sadece bu materyaller kullanılıyorsa, fen dersi donuk ve ilgi çekmeyen bir
            ders haline gelir. Eğer  etkili ve kalıcı bir şekilde öğretim yapılmak isteniyorsa ders öğrenci tarafından yaşanmalıdır.
            Uygulamalı laboratuvar deneyimleri, öğrencilere olgu ve bilimsel uygulamalarla doğrudan deneyim kazandırır. Ancak,
            literatür incelendiğinde ülkemizdeki öğretmenlerin okul laboratuvarlarının olmayışından ya da malzemelerinin eksik
            oluşundan muzdarip oldukları görülmektedir. Fen öğretiminde basit araç gereçlerle yapılan deneylerin önemi ortaya
            çıkmaktadır. Bu deneylerden birisi de 8. sınıf 7. ünite olan “Yaşamımızdaki Elektrik/Fiziksel Olaylar” ünitesinin “Elektrik
            Yükleri ve Elektriklenme” konusuna ait basit araç gereçlerle yapılması mümkün olan “elektrikli uçan balon” deneyidir.
            İlkokul 3. sınıftan itibaren fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan elektrik konusu, fen ve fizik eğitiminin tüm
            kademelerinde  öğretilen  temel  konulardan  bir  tanesidir.  Elektrik  konusunun  temelini  oluşturan  elektrik  yükleri  ve
            elektriklenme  ile  ilgili  olarak  öğrenciler  erken  yaşlardan  itibaren  deneyim  kazanmaya  başlarlar.  Dolayısıyla  elektrik
            konusu bu nedenle önem arz etmektedir.
                   Bu  çalışmanın  amacı,  ortaokul  8.  sınıf  fen  bilimleri  öğretim  programında  yer  alan  “elektrik  yükleri  ve
            elektriklenme”  konusunun  öğretimine  ilişkin  “araştırma  sorgulama”  yaklaşımına  yönelik  basit  araç  gereçlerle
            uygulanabilir  bir  deney  etkinliği  tasarlayarak  öğretmenlerin  kullanımına  sunmak  ve  bu  deney  etkinliği  hakkında
            öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Bu yöntem kapsamında araştırma-sorgulama yaklaşımına uygun bir ders etkinlik
            planı hazırlanmıştır. Bu ders etkinlik planı için elektrik yükleri ve elektriklenme konusu ile ilgili uygulanabilir bir deney
            tasarlanmıştır. Deney konusunun ilgili kazanımları “8.7.1.2. Elektrik yüklerini sınıflandırarak aynı ve farklı cins elektrik
            yüklerinin  birbirlerine  etkisini  deneyerek  keşfeder.”,“8.7.1.3.  Elektriklenme  çeşitleriyle  ilgili  deneyler  yapar  ve
            sonuçlarını gözlemler.” ve “8.7.2.1. Cisimleri, sahip oldukları elektrik yükleri bakımından sınıflandırır.”dir. Nitel araştırma
            yaklaşımı  kullanılan  bu  araştırmada,  gündelik  yaşamımızda  sıkça  karşılaştığımız  ancak  derinlemesine  bilgi  sahibi
            olmadığımız ya da üzerinde çok düşünmediğimiz durum, olay ya da deneyim gibi olguları araştıran olgubilim (fenomoloji)
            deseninden yararlanılmıştır. Bu amaçla yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı
            yapılandırılmış görüşme formları hazırlanmıştır. Veri toplama aracının geçerliliği için, alanında uzman 2 öğretim üyesi ve
            3 öğretmene başvurulmuştur. Veri toplama aracının güvenirliği için, bulgular yorum yapılmadan sunulmuş ve verilerin
            kodlanmasında  ve  buna  bağlı  olarak  temaların  oluşturulmasında  araştırmacılar  arasında  fikir  birliğine  varılmıştır.
            Araştırmaya 16 Fen ve Teknoloji öğretmeni katılmıştır. Verilerin toplanmasında ses kayıt cihazından yararlanıldı. Basit
            araç gereçlerle hazırlanan deney videosu izletilerek mülakat soruları katılımcılara soruldu. Ses kayıt cihazı ile yapılan
            görüşmeler kaydedildi ve yazıya geçirildi. Ses kaydı alınmasını istemeyen öğretmenlerle yapılan görüşmeler araştırmacı
            tarafından not alınarak yazıya geçirildi. Verilerin analizinde NVİVO 9.0 programından yararlanılmıştır.
                   Katılımcı öğretmenlerin %37’si erkek, %63’ü bayan, kıdem yılı ortalaması 14,4 yıl ve eğitim düzeyi %81’i lisans,
            %  19’u  yüksek  lisans  olduğu  görüldü.  Araştırmanın  ilk  sonuçlarına  göre  katılımcı  tüm  öğretmenler  bu  deneyi  hiç
            yapmadıklarını ve ister sınıf ister laboratuvar ortamında kolaylıkla yapılabileceğini ifade ettiler. Malzemelerin temin
            edilmesinde  hiçbir  sıkıntı  yaşanmayacağı  belirttiler.  Çoğunluğu  ise  durgun  elektrik  konusunda  farklı  veya  benzer
            deneyler  yaptıklarını  söyledi.  Katılımcı  öğretmenlerin  %94’ü  bu  deneyin  öğrencilerin  ilgisini  çekeceğini,  hayrete
            düşüreceğini belirtti. Çalışmanın sonunda NVİVO 9.0 programından elde edilen diğer veriler elde edilecektir. Sonuçlara
            dayalı olarak ilgililere gerekli öneriler sunulacaktır.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik öğretimi, elektriklenme, basit araç gereç, fizik deney etkinliği










                                                            72
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89