Page 88 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 88

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B80             MUMUN YANMASI OLAYININ YANMA ŞARTLARI AÇISINDAN
                                                    DEĞERLENDİRİLMESİ


                                               Yasemin DOĞAN , Zeynep GÜREL
                                                            1
                                                                          2

                                                1 Behçet Canbaz Anadolu Lisesi
                                                   2 Marmara Üniversitesi

                   Bu  çalışmanın  amacı  fizik  öğretmen  adaylarının  mumun  yanması  olayını  yanma  şartları  açısından  nasıl
            değerlendirdiklerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma tasarım tabanlı araştırma olarak yürütülüp tamamlanan doktora tezinin
            bir  bölümünü  içermektedir.  Bahsedilen  doktora  tezi  kapsamında  konaklamalı  kamp  deneyiminden  çıkarılan  gerçek
            yaşam problemleri çözüm sürecinden geçirilmiştir. Kamp ateşi problemi de bu tür problemlerden biri olarak Doğada
            Fizik  Derslerinin  müfredatında  farklı  senelerde  yer  almıştır.  Araştırmacıların  yanma  konusunda  artan  deneyim  ve
            bilgilerinin bir sonucu ve tasarım tabanlı araştırma aşamalarında kullanılan benzer bir problem olarak mumun yanması
            olayı seçilmiştir. Mumun yanması olayı kamp ateşi olarak adlandırılan daha karmaşık problemin çözüm sürecine “Mum
            Üzerine Faraday Dersleri” olarak bilinen bir dersin içeriği etrafında tanıtıcı ve tamamlayıcı derslerden oluşan iki haftalık
            bir uygulama olarak dâhil edilmiştir. Bu uygulama sürecinin ilk aşaması “Mum Üzerine Faraday Derslerine” hazırlık süreci
            olarak tasarlanmıştır. Bu süreçte öğretmen adayları sırasıyla yanan bir mumu gözlemleyerek kendi gözlem formlarını
            oluşturmuşlardır. Bir sonraki aşamada bu gözlem formlarına dayanarak mumun yanması konulu bütün sınıf tartışması,
            araştırmacıların tartışma akışına doğru veya yanlış cevaplar yönünde bir müdahalesi olmaksızın gerçekleştirilmiştir. Bu
            sürece ait kayıtların yazıya dökülmesi ile elde edilen bulgulardan öğretmen adaylarının mumun yanması ile ilgili görüşleri
            ortaya çıkartılarak 16 açık uçlu sorudan oluşan bir izleme testi hazırlanmıştır. Bir sonraki hafta yapılan tamamlayıcı derste
            bu izleme testi uygulanmış ve daha sonra fizik öğretmen adaylarının yanan mum hakkındaki bilgi ve fikirlerini düzeltici
            ve  tamamlayıcı  olarak  yeni  bir  bütün  sınıf  tartışması  yapılmıştır.  Bu  araştırmada  mumun  yanması  olayında  yanma
            şartlarına odaklanılarak izleme testinden sadece beş soruya verilen cevapların, ilgili sınıf tartışması kayıtlarının da bu
            kapsamdaki bölümünün içerik analizi yapılmıştır. Buna göre tanıtıcı dersteki bütün sınıf tartışmasında ve izleme testinde
            ortaya çıkan düşünceler arasında fark görülmemiştir. Böylece bütün sınıf tartışmasında söz almayan fizik öğretmen
            adaylarının da tartışmaya katılan fizik öğretmen adayları ile aynı düşüncelere sahip olduğu anlaşılmıştır. Fizik öğretmen
            adaylarının çoğu yanmanın gerçekleşmesi için yanıcı madde, yakıcı madde ve yeterince yüksek sıcaklık şartlarının yerine
            gelmesi gerektiğini ifade etmiş, bu şartların olduğu her durumda yanmanın mutlaka gerçekleşeceğini, ancak bazen gözle
            görülemeyeceğini belirtmişlerdir. Verilen cevapların çoğuna göre yanmanın gözlemlenememesinin nedeni, yanma olayı
            sırasında insan gözünün görebileceği aralıkta ışın yayılmamasıdır. Fizik öğretmen adaylarından biri bu durumu atomik
            boyutta kimyasal bir olayın gerçekleşiyor olmasına bağlamıştır. Tartışma sırasında bir fizik öğretmen adayı yanıcı ve yakıcı
            madde arasında bir oran olması gerektiğinden bahsetmiş, ancak bir diğeri buna karşı çıkarak oksijen olduğu taktirde
            yanıcı maddeden ne kadar olursa olsun yanma tepkimesinin gerçekleşeceğini söylemiştir. İzleme testindeki cevaplara
            göre yanıcı ve yakıcı madde arasında bir oran olduğunu düşünen fizik öğretmen adayının bu düşüncesinden vazgeçtiği
            ve her durumda yanma olacağını, sadece görülemeyebileceğini ifade ettiği görülmüştür. Fizik öğretmen adaylarının
            açıklamalarından normalde alevli yandığı gözlenen bir maddeden çok az miktarda olduğunda demirin yanması gibi pasif
            bir yanma olayının gerçekleşeceğini bekledikleri anlaşılmaktadır. Bununla birlikte tartışmada söz almayan bazı öğretmen
            adayları yanmanın gerçekleşmesi için yanıcı ve yakıcı madde arasında belirli bir oran olması gerektiğini belirtmiştir.
            Ayrıca fizik öğretmen adaylarının cevapları arasındaki tutarlılığa bakmak amacıyla yanma bittiği anda ortamda kalan
            maddelerden birinin yanıcı madde olmasının mümkün olup olmadığı sorulmuştur. Mumun yanmasının değil, yanma
            olayının gözlemlenmesinin madde miktarına bağlı olduğunu düşünen fizik öğretmen adaylarının çoğu ancak oksijen
            bittiğinde  ortamda  yanıcı  maddenin  kalacağını  ifade  etmiştir.  Bununla  birlikte  fizik  öğretmen  adaylarının  çoğunun
            mükemmel yanmanın mümkün olmadığını belirterek bu ifadeleriyle çeliştikleri görülmüştür. Buna göre fizik öğretmen
            adaylarının  mumun  yanması  olayında  yanma  şartlarının  gerçekleşmesi  konusunda  benzer  ancak  tam  olarak  tutarlı
            olmadığı anlaşılan düşüncelere sahip olduğu ve bütün sınıf tartışmasının benzer cevapların ortaya çıkması üzerinde etkili
            olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak tasarım tabanlı araştırma yaklaşımı kullanılarak tamamlayıcı dersin içeriği
            öğretmen  adaylarının  gerçek  yaşam  deneyimlerinden  doğan  sorulara  cevap  ararken  uzman  ihtiyacını  karşılayacak
            şekilde düzenlenebilmiştir.

                   Anahtar kelimeler: Mum Üzerine Faraday Dersleri, mumun yanması, yanma şartları








                                                            76
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93