Page 90 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 90

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B82       GÖRELİLİK KAVRAM ENVANTERİ TÜRKÇE’YE UYARLAMA ÇALIŞMASI




                                            Tuğba TAŞKIN , Şebnem KANDİL İNGEÇ
                                                                            1
                                                        1

                                                     1 Gazi Üniversitesi

                   Özel görelilik konusu 2007 yılından itibaren lise fizik müfredatında yer alamaya başlamıştır. Her yeni programla
            birlikte güncellenmiş, son olarak Modern fizik ünitesiyle öğrencilerin;  Newton fiziğinin açıklayamadığı temel olayları
            analiz etmeleri, ışığın doğasına ilişkin çıkarımlar yapmaları ve kuantum fiziğinin ortaya çıkış gerekçelerini anlamaları
            amaçlanmıştır.  Bu  amaç  kapsamında  Özel  Görelilik  adı  altında  göreli  zaman  ve  göreli  uzunluk  kavramlarına,  MEB
            tarafından  yayınlanan  2013  Ortaöğretim  Fizik  Dersi  12.  Sınıf  Öğretim  Programında  kazanımlar  çerçevesinde  yer
            verilmiştir.
                   Ancak alanyazın incelendiğinde ülkemizde öğrencilerin özel görelilik konularındaki bilgi ve başarı düzeylerini
            ölçmeye yönelik sınırlı sayıda ölçme aracına ulaşılmaktadır. Bu çalışmanın alanyazındaki bu eksikliği giderme yönünde
            katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
                    Bu çalışmanın amacı, Aslanides ve Savage tarafından geliştirilen Görelilik Kavram Envanteri (Relativity Concept
            Inventory)’ni Türkçe’ye uyarlamaktır. Görelilik Kavram Envanteri Aslanides ve Savage tarafından The Australian National
            University  ’de  okutulan  görelilik  konularını  kapsayan  Fizik  II  dersinin  öğrenme  hedeflerini  belirlemek  amacıyla
            geliştirilmiştir.  Envanterin  İngilizce  özgün  formuna,  ölçeğin  yayınlandığı  makaleden  ulaşılmıştır.  GKE,  iki  aşamalı  bir
            envanterdir. Soruların öncesinde demografik bilgilerin yer aldığı bir girişi kısmı bulunmaktadır. Envanter 24 soru ve 2
            aşamadan  oluşmaktadır.  Birinci  aşamada  farklı  sayıda  seçenek  içeren  çoktan  seçmeli  sorular  bulunmaktadır.  İkinci
            aşamada ise katılımcılar, birinci aşamada verdikleri cevaptan emin olma derecelerini belirtmektedir.
                   Uyarlama çalışması için öncelikle gerekli izin alınmıştır. Özgün formu İngilizce olan ölçek, iki Fizik Eğitimi uzmanı
            tarafından ve bir İngilizce tercüman tarafından bağımsız olarak Türkçe’ye çevrilmiştir. Elde edilen çeviriler incelenerek,
            her  bir  maddeyi  en  iyi  ifade ettiği  düşünülen  maddeler  benimsenmiş,  çeviriden  kaynaklanacak  kavramsal  hataların
            önüne  geçilmesi  sağlanmıştır.  Bu  şekilde  ölçeğin  Türkçe  formu  oluşturulmuştur.  Oluşturulan  Türkçe  form,  kültürel
            bağlam, dilbilim ve ölçme değerlendirme ölçütleri açısından incelenmesi için, yurtdışında doktora yapan, anadili Türkçe
            olan bir Türkçe Eğitimi ve bir Fizik alan uzmanından görüş alınmıştır. Böylelikle kültürler arası farklılıklardan kaynaklı,
            ölçeğin  geçerlik  ve  güvenilirliğini  olumsuz  yönde  etkileyecek  durumların  önüne  geçilmeye  çalışılmıştır.  Uzmanların
            birbirlerinden  bağımsız  olarak  yaptıkları  incelemeler  sonrasında  görüşleri  dikkate  alınmış  ve  üzerinde  uzlaştıkları
            noktalarda değişiklikler yapılmıştır. Yapılan değişikliklerde envanterin orjinalinde yer alan uzun cümleler birden fazla
            cümleye bölünmüş, anlam değiştirilmeden daha anlaşılır cümleler haline getirilmiştir. Son aşamada ise, düzenlemede
            son hali verilen ölçek, araştırmacılar tarafından 22 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulama sırasında anlaşılmayan
            ya da aksaklığa neden olan ifadeler yeniden düzenlenmiştir.
                   Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 bahar döneminde lise son sınıfta ve eğitim fakültelerinin farklı
            bölümlerinde öğrenim gören, 187’si kadın, 130’u erkek, toplam 317 öğrenci oluşturmuştur. Ölçek, eğitim fakültelerinin
            sayısal  puanla  öğrenci  alan  Fizik,  Kimya,  Biyoloji,  İlköğretim  Matematik,  Ortaöğretim  Matematik,  Fen  Bilgisi
            Öğretmenlikleri  bölümleri  ile  Fizik  Öğretmenliği  Pedagojik  Formasyon  programında  öğrenim  gören  öğrencilere
            uygulanmıştır. Çalışma grubunda 190 öğrenci özel görelilik konularının bulunduğu dersleri sadece lisede; 95 öğrenci hem
            lisede hem üniversitede almıştır.
                   Verilerin analizi için, öğrencilerin her bir soru maddesine verdiği yanıt doğru ise "1" puan, yanlış ya da boş
            bırakılmış ise "0" puan verilerek Microsoft Excel programına girilmiştir. Öğrencilerin testten aldıkları toplam puanlar
            hesaplanmıştır.
                   Ölçeğin kapsam geçerliliği için, çalışma konuları kuantum fiziği olan iki farklı üniversitenin fizik bölümünde görev
            yapan  iki  öğretim  üyesinden  ölçek  maddelerine  ve  öğrenci  düzeyine  uygunluğuna  dair  görüş  alınmıştır.  Ölçeğin
            güvenilirliği için, ölçeğin tamamının ve alt boyutlarının iç tutarlılık katsayılarına bakılmıştır. Madde zorluk ve ayırt edicilik
            indeksleri hesaplanmıştır. Faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin tamamı için Cronbach α değeri 0.63 olarak hesaplanmıştır

                   Anahtar Kavramlar: özel görelilik, ölçek uyarlama










                                                            78
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95