Page 85 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 85
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B76 TASLAK FİZİK ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ
DOĞRULTUSUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ (ORDU İLİ ÖRNEĞİ)
1
2
Kadir YAYLA , Tülin YAYLA
1 Ordu Fen Lisesi,
2 Ordu Sosyal Bilimler Lisesi
Öğretim programları, çağdaş öğrenme teorilerine uygun olarak sürekli yenilenmektedir. Yenilenen
programların yürütücüleri olan öğretmenlerin programla ilgili görüş ve düşünceleri önemlidir. Bu çalışmanın amacı da
2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren uygulanması hedeflenen yeni fizik taslak programını öğretmen görüşleri
doğrultusunda değerlendirmektir. Bunun için araştırmada öğretmenlerin ünite ve kazanımların içeriği açısından mevcut
ve yenilenen taslak öğretim programının ayrıntılı olarak karşılaştırılmasına ilişkin görüşleri alınmıştır.
Bu çalışma bir özel durum çalışmasıdır ve örneklemini Ordu ilinde görev yapan fizik öğretmenleri
oluşturmaktadır. Veriler, doküman analizi yöntemi ve öğretmenlerin yazılı görüşleri alınarak toplanmıştır. Öğretmenlerin
görüşleri doğrultusunda hem kazanım hem de genel felsefe ve amaç açısından irdelemeler yapılmıştır. Öğretmenler
genelde programla ilgili sadeleşme, matematiksel işlemlere girilmemesi ya da bu işlemlerin azaltılması, kazanımların
açık, anlaşılır ve ölçülebilir hale gelmesi, bilim insanlarına ve bilimsel çalışmalara vurgular yapılması gibi hususlarda
olumlu görüş bildirmişlerdir. Bilgi kazanımlarının yanında değerler kazanımlarına da vurgu yapılmasının önemli olduğunu
belirtmişlerdir. Öğretmenlerin, ders saatlerinin yetersizliği ve Anadolu Lisesi Fen Lisesi ayrımı ile ilgili çekinceleri olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca bazı konuların yerlerinin değişmesinin uygun olacağını belirtmişlerdir. Mesela 11. Sınıfta “enerji”
ünitesi ayrıntılı olarak anlatıldığından 9. Sınıfta kaldırılmalıdır. Yine Düzgün dairesel ve Basit harmonik hareket ve Açısal
Momentum Konularının 11.sınıfa geçirilip 12.sınıfta dalga mekaniği ve modern fizik konularına ağırlık verilmesi daha
uygun olacaktır.
Yeni taslak programda 2007 ve 2013 programlarının kazanımlarına ilave olarak bilim tarihi ve değerlerimize
yönelik kazanımlar dikkati çekmektedir. Programlar değişirken; piyasa, öğretmen ve öğrencide anlayış değişikliği
oluşturmak ve eski alışkanlıklarından kaynaklanan direnci kırmak gerekmektedir. Program yapıcılar ve yürütücüler bu
gerçekten hareketle arayışa girmelidir.
Anahtar Sözcükler: Fizik Öğretim Programı, Kazanımlar, 2013 ve yenilenen fizik dersi taslak öğretim
programının karşılaştırılması.
73