Page 81 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 81

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                        ZİHİN HARİTASI OLUŞTURMANIN FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMEN
             B72         ADAYLARININ, BİLİM İNSANLARININ HAYATINI ÖĞRENMELERİNE
                                            ETKİSİ: ALBERT EİNSTEİN ÖRNEĞİ

                                                           1
                                      Esin ŞAHİN , Hediye ATAK , Tuğçe Sena KÖYDEDURMAZ 1
                                              1

                                             1 Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

                   Bu araştırmanın amacı, zihin haritası oluşturmanın fen bilimleri dersi öğretmen adaylarının bilim insanlarının
            hayatını öğrenmelerine etkisini belirlemektir. Öğrenmenin nasıl gerçekleştiği ile ilgili olarak gerçekleştirilen araştırmalar
            sonucunda beynin sağ ve sol loplarının farklı zihinsel faaliyetlerde birbirlerine göre daha baskın oldukları ve beynin bu
            farklı faaliyetleri beraber yürüttüğü tespit edilmiştir. Eğitim süreçleri, geleneksel yöntemlere göre yapılandırıldığında
            beynin daha çok sol lopuna hitap etmektedir. Zihin haritalarının ise, beynin her iki lopunu da çalıştırarak öğrenmenin
            daha etkili olmasında katkı sağladığını, zihin haritasını geliştiren Tony Buzan da dâhil olmak üzere çeşitli araştırmacılar
            vurgulamaktadır. Zihin haritalarının çok eski tarihlerde bile Leonardo da Vinci, Galileo, Darwin gibi önemli bilim insanları
            tarafından oluşturulduğu, onların not defterlerinden anlaşılmaktadır. Eğitim süreçlerinde bilim insanlarının hayatına ve
            keşiflerine yer verilmesi birçok araştırmacı tarafından önerilmektedir.  Çünkü, böyle bir eğitim sürecinin öğrencilerin ilgi
            ve  motivasyonlarını  arttırarak  öğrenmelerine  olumlu  katkılar  sağlayacağı  beklenmektedir.  Bu  doğrultuda,  göreve
            başladıklarında ders içeriklerini şekillendirecek olan öğretmen adaylarının özellikle alanlarına büyük katkıları olan bilim
            insanlarının  hayatları  hakkında  bilgi  sahibi  olmaları,  onların  yapılandıracağı  ders  içeriklerinin  niteliğini  arttırması
            açısından  önemlidir.  Sanal  ortamda  yanlış  bilgilerin  çok  fazla  yer  aldığı  dikkate  alındığında,  bu  bilgilerin  üniversite
            öğrenimleri sürecinde kontrollü bir şekilde öğretmen adaylarına kazandırılması da önemlidir. Fizik eğitimi hatta fen
            eğitimi  ile  ilişkili  olarak  zihin  haritaları  hakkında  gerçekleştirilen  çalışmalar  (sayıları  çok  olmamakla  birlikte)
            incelendiğinde,  bilim  insanlarının  hayatına  yönelik  gerçekleştirilen  bir  çalışmaya  ulaşılamamıştır.  Bu  sebeplerle
            çalışmanın alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
                   Araştırmada  öğretmen  adaylarından,  seçilen  bir  bilim  insanı  için  zihin  haritası  oluşturmaları  istenmesi
            sonucunda,  bilim  insanının  hayatına  dair  hangi  bilgileri  zihinlerinde  nasıl  yapılandırdıkları  irdelenerek,  zihin  haritası
            oluşturmanın  onların  bilim  insanlarının  hayatını  öğrenmelerine  etkisini  belirlemek  amaçlandığından,  temel  nitel
            araştırma  türünden  bir  çalışma  gerçekleştirilmiştir.  Araştırmanın  çalışma  grubu,  2016-2017  eğitim-öğretim  yılında
            Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde Özel Öğretim Yöntemleri I dersini almakta olan ve söz konusu derse bir şubede
            devam eden 32 Fen Bilimleri dersi öğretmen adaylarıdır. Veri toplamak amacıyla öğrencilere uygulama öncesinde ve
            sonrasında “Albert Einstein hakkında neler biliyorsunuz? Açıklayınız” sorusu ön test ve son test olarak uygulanmıştır.
            Sorunun ayrıntılandırılmadan ve çeşitlendirilmeden tek bir soru olarak yöneltilmesinin sebebi, uygulama öncesinde
            sorulan bu sorunun, onları zihin haritalarını oluşturma aşamasında yönlendirme olasılığını ortadan kaldırmaktır.
                   Uygulamanın  gerçekleştirilme  süreci  şu  şekildedir:  Öncelikle,  dönem  içerisinde  öğretmen  adaylarına  zihin
            haritalarına yönelik bir sunum yapılmıştır. Sunumda zihin haritasının ne olduğu, nasıl oluşturulabileceği, hangi amaçlar
            için kullanılabileceği gibi ayrıntılar yer almış ve görsel olarak çeşitli örnekler sunulmuştur. Ardından, örnek bir uygulama
            gerçekleştirilmiştir.  Uygulamanın  ardından  öğrencilere  ön  test  uygulanmıştır.  Ön  testin  hemen  ardından  öğretmen
            adaylarına, Fizik alanında Nobel ödülü sahibi olan Albert Einstein’ın hayatının yer aldığı notlar verilmiş ve onlardan Albert
            Einstein hakkında zihin haritası oluşturmaları istenmiştir. Zihin haritalarına ve nasıl oluşturulması gerektiğine dair bir
            yönerge de ilave olarak verilmiştir. Öğrencilere zihin haritalarını teslim etmeleri için bir hafta süre verilmiştir. Zihin
            haritalarının teslim edilmesinden sonra son test uygulanmıştır.
                   Ön test ve son testten elde edilen veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir. İçerik analizi sonucunda elde
            edilen kodlar, Albert Einstein’ın “doğumu ve ölümü”, “yaşadığı yerler”, “ailesi”, “mesleki deneyimleri”, “çalışmaları”,
            “bireysel  özellikleri”  ve  “diğer”  olmak  üzere  7  kategori  altında  toplanmıştır.  Kategorilere  göre  ön  test  ve  son  test
            verilerinden  elde  edilen  kodlar,  frekans  ve  yüzde  oranlarına  göre  karşılaştırıldığında  zihin  haritası  oluşturmanın
            öğrencilerin  Albert  Einstein’ın  hayatını  öğrenmelerine  önemli  etkilerinin  olduğu  tespit  edilmiştir.  İlave  olarak,
            öğrencilerin oluşturdukları zihin haritalarındaki sınıflandırmaların, bu çalışmadan elde edilen kategorilerle büyük oranda
            örtüştüğü görüldüğünden, zihin haritası oluşturmanın onların bilgiyi zihinlerinde sınıflandırmalarına da katkı sağladığı
            sonucuna  ulaşılmıştır.    Bu  nedenlerle  zihin  haritalarının  öğretmen  adayları  üzerinde  olumlu  sonuçlarının  olduğunu
            söylemek mümkündür. Buna karşın, sayıları az olmakla birlikte, bazı öğretmen adaylarında hatalı bilgilerin olduğu da
            belirlenmiştir. Öğrencilere verilen notlar arasında yer almadığı halde, hatalı bilgilerin tespit edilmesi, onların zihninde
            uygulama  öncesinde  böyle  bir  bilginin  var  olabileceğini  göstermektedir.  Böyle  hatalı  bilgilerin  öğrencilerde  var
            olmasından  yola  çıkılarak,  zihin  haritalarının  öğrencilerin  zihinlerindeki  yapılanmayı,  hataları  da  içerecek  şekilde
            yansıtması  sebebiyle  öğretim  aracı  olarak  kullanılabilmesinin  yanı  sıra  ölçme  ve  değerlendirme  aracı  olarak  da
            kullanılabileceğini söylemek mümkündür.

                   Anahtar Kavramlar: Zihin haritası, öğretmen eğitimi, bilim insanlarının hayatı
                                                            69
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86