Page 76 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 76

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B66              ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ENGELSİZ FİZİK EĞİTİMİ
                                             ÇALIŞMALARI: ZIT KAVRAMLAR


                                                   Mustafa Şahin BÜLBÜL

                                                     Kafkas Üniversitesi

                   Erken  çocukluk  dönemi  bir  insanın  beynini  ve  öğrenme  eylemlerini  maksimum  yaşadığı  dönemlerdir.  Bu
            dönemde gerçekleştirilecek tüm eğitim faaliyetleri, tecrübeler ileriki öğrenmelerine önemli ölçüde katkı sağlamaktadır.
            Bu bilgiler ışığında fizik eğitimine temel oluşturacak bazı kavramları erken çocukluk dönemine uygun biçimde ele almaya
            çalıştık. Bu amaç doğrultusunda okul önce eğitim programında yer alan temel ve zıt kavramlar listelenmiş ve bu listede
            bulunan kavramlar beş temel başlık altında toplanmıştır. Her bir başlık için bir materyal geliştirilmiş ve bu materyaller
            için eylem araştırması yapılmıştır. Eylem araştırmasının odağındaki soru; materyal ve materyalin nasıl uygulanacağına
            yönelik yönergenin evrensel tasarıma uygun olup olmadığı ile ilgilidir.
                   Çalışmanın aşamaları; uygulama öncesi ve uygulama sırası olarak ikiye ayrılabilir. Uygulama öncesinde materyal
            ve  yönergenin  uzmanların  görüşleri  açısından  değerlendirilmesi,  uygulama  sırasında  ise  gözlem  formlarının
            değerlendirilmesi ile evrensel tasarıma uygunluk araştırılmış ve bu dönütler doğrultusunda uygulama dönüştürülmüştür.
            Araştırma süresince elde edilen bulgular uygulamayı değiştirdiği için yöntem olarak eylem araştırması yapılmıştır. Eylem
            araştırmasında, uygulama öncesinde görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmeler evrensel tasarım için belirlenen 20 maddelik
            yarı yapılandırılmış görüşme formu üzerinden gerçekleştirilmiştir. Önce iki tane akademisyenden bahsedilen 20 madde
            üzerinden materyal ve yönergenin evrensel tasarıma uygunluğu sorgulanmış ve dönütler doğrultusunda uygulama ilk
            revizyonuna  uğramıştır.  Ardından  uygulama  yapılacak  okuldaki  iki  öğretmenden  aynı  görüşme  formu  yardımıyla
            güncellenmiş  materyal  ve  yönerge  hakkında  görüşme  yapılmıştır.  Elde  edilen  dönütler  doğrultusunda  materyal  ve
            yönerge ikinci revizyonuna uğramıştır. Uygulama öncesi son değişiklikleri yapmadan önce okul öncesi öğretmenliğinde
            okuyan  100  kadar  öğretmen  adayının  materyalin  ve  yönergenin  son  halinin  evrensel  tasarıma  uygunluğu  yine  20
            maddelik değerlendirme formu yardımıyla sorulmuş ve betimsel analiz sonuçlarında öne çıkan maddeler ile ilgili son
            kararlar araştırmacılar tarafından verilmiştir. En son aşamada içlerinde kaynaştırma öğrenci olduğu bilinen beş farklı okul
            öncesi sınıfında materyal ve yönergesi uygulanmış ve süreç esnasında gözlemler yapılmıştır. Her bir uygulamaya ait
            gözlem sonuçları ve bir sonraki kullanıma yönelik öneriler derlenmiştir.
                   Çalışma beş ayrı koldan yürütülmüştür; Uzun-Kısa, Ağır-Hafif, Kalın-Geniş gibi miktar belirten kavramların için
            “Dalbaş”, Aşağı-Yukarı, Ön-Arka, Sağ-Sol, İçinde-Dışında gibi yer ve yön belirten kavramlar için “YanYun”, Üçgen, Kare,
            Dikdörtgen,  Daire  gibi  geometrik  kavramlar  için  “Geble”,  Önce-Şimdi-Sonra,  Dün-Bugün-Yarın,  Sabah-Öğle-Akşam,
            düzgün-dağınık gibi zaman merkezli kavramlar için “Zamzam” ve son olarak Sert-Yumuşak, Sivri-Küt, Mat-Parlak gibi
            duyulara hitap eden madde özelikleri için de “SenToy” isimli materyaller yönergeleriyle birlikte yukarıda bahsedilen
            aşamalardan geçirilerek hazırlanmıştır. Tüm bu materyallerde görme engelliler için dokunsal öğelere ve gören çocuklar
            için renk ayrımlarına ve çeşitliliğine özellikle dikkat edilmiştir.
                   Yapılan çalışmanın sunumunda çalışmanın detay ve sonuçlarının paylaşılmasına ilave olarak iki önemli konu
            daha gündeme getirilecektir. Bunlardan birincisi araştırılan zıt kavramların mevcut fiziksel kavramlarla olan ilişkisinin
            engelsiz  eğitim  perspektifinde  tartışılması,  ikincisi  ise  öğretmen  eğitiminde  bilimsel  veri  toplama  (anket,  görüşme,
            gözlem) sürecinin nasıl eylem araştırmasına (materyal ve yönergenin süreç içerisinde evrilmesi) dönüştüğünü gösteren
            bu örneğin gelişimi için önerilerin alınmasıdır. Okul öncesi bölümlerinde yürütülmekte olan araştırma projesi dersleri
            için  de  bir  model  oluşturabilecek  bu  çalışma  öğretmen  adaylarına  delil  temelli  eğitim  vermeyi  de  öğretecektir.
            Öğreniciler için her yaşta engelsiz fizik eğitimi çalışması fırsatı olduğu kadar, öğretmen adaylarına bilimsel yöntemleri
            uygulama fırsatı veriyor olması da sürecin önemini arttırmaktadır.

                    Anahtar Kavramlar: Erken Çocukluk Dönemi, Zıt Kavramlar, Eylem Araştırması

















                                                            64
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81