Page 80 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 80

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                          FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKIŞKANLAR MEKANİĞİ
             B71             KONUSUNDA ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLA
                                İLİŞKİLENDİREBİLME DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

                                                    Figen DURKAYA, Nilgün AYDIN

                                                        Kırıkkale Üniversitesi

                   Çevremizde meydana gelen tüm doğa olaylarını anlamamızı sağlayan ders fiziktir. Fizik dersinde anlatılan tüm
            kanun  ve  kuralları  günlük  yaşantımızda  karşılaştığımız  olaylar  ile  ilişkilendirdiğimizde  çevremizde  olup  biteni  daha
            kolaylıkla yorumlayabilir ve anlamlandırabiliriz. Ayrıca Fizik dersine olan ilgiyi artırarak, öğrenmeyi kolaylaştırmış oluruz.
            Bu  nedenle  Fen  bilgisi  öğretmen  adaylarının  lisans  eğitiminde  aldıkları  FizikI,  FizikII  ve  FizikIII  dersleri  önem
            kazanmaktadır. Fizik dersleri ile sadece bilimsel bilgilerin kazandırılması amaçlanmaz, aynı zamanda günlük yaşamda
            karşılaştıkları bazı olayları yorumlama ve öğrendikleri bilgiler doğrultusunda günlük yaşamla ilişkilendirmeleri amaçlanır.
            Böylece  öğretmen  adaylarının  derslerde  öğrendikleri  bilgileri  günlük  yaşamlarında  karşılaştıkları  olaylar  ile
            ilişkilendirmelerini sağlayarak hem bilime olan meraklarının artmasına hem de bilimsel alanda okuryazar olmalarına
            olanak  sağlamış  oluruz.  Bu  ilişkiyi  kurmalarını  sağlayamadığımız  takdirde,  teknolojinin  hâkim  olduğu  günümüzde
            hayatlarını kolaylaştıracak bilgiye ulaşmış olmalarına engel oluruz.
                   Akışkan maddeler günlük yaşantımızda birçok yönden hayati bir rol oynamaktadır. İçtiğimiz su, yüzdüğümüz
            deniz, nefes aldığımız hava, vücudumuzda dolaşan kan, iklimlerin oluşmasında etkili olan hava akışkan maddelere iyi
            birer örnektir. Akışkan kolayca akabilen maddelere denir. Bu terim, hem sıvılar hem de gazlar için kullanılır. Hareket
            halindeki akışkanları inceleyen bilim dalına Akışkan Dinamiği denir. Mekaniğin en karmaşık konularından birini oluşturur.
            Newton  yasaları  ve  Enerjinin  korunum  yasası  kullanılarak,  akışkanlar  dinamiğinin  pek  çok  önemli  durumunu
            basitleştirerek daha kolay anlayabilmemizi sağlar. İdeal ve sıkıştırılamayan akışkanlarda basınç, akış sürati ve yükseklik
            arasındaki  ilişki  Bernoulli  denklemi  verilir  ya  da  Bernoulli  prensibi  ile  açıklanır.  Bernoulli  prensibi,  akışkanın
            sıkıştırılamayan akışkan olması halinde geçerlidir. Bernoulli prensibi, basıncın büyük olduğu yerde hızın küçük olduğunu,
            basıncın küçük olduğu yerde ise hızın büyük olduğunu açıklamaktadır.
                Bu  çalışma,  Fen  bilgisi  öğretmen  adaylarının  akışkanlar  mekaniği  konusundaki  bilgilerinin  günlük  yaşamla
            ilişkilendirebilme düzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada şu sorulara cevaplar aranmıştır:
                1-  Fen bilgisi öğretmen adayları günlük yaşamda karşılaştıkları olaylar içerisinde fiziksel olayları acaba
                    görebiliyorlar mı?
                2-  Günlük yaşamda karşılaştıkları farklı fiziksel olayları fizik bilgileri ile ilişkilendirebiliyorlar mı?
                   Fen bilgisi öğretmen adaylarının akışkanlar mekaniği konusundaki bilgilerinin günlük yaşamla ilişkilendirebilme
            düzeylerini  tespit  edebilmek  için  nitel  araştırma  yöntemi  kullanılmıştır.  Veri  toplama  aracı  olarak  açık  uçlu  sorular
            kullanılmıştır. Araştırmaya katılacak çalışma grubunun seçiminde, 2016-2017 eğitim öğretim yılı içerisinde Fen bilgisi
            eğitimi programında öğrenim gören 2. sınıf öğrencilerinin Seçmeli Ders olarak verilen ‘‘Fizik ve Yaşam’’ dersini almış
            öğrenci  olmaları  temel  ölçüt  olarak  belirlenmiştir.  Bu  temel  ölçüte  göre  45  öğretmen  adayı  ile  yarı-yapılandırılmış
            görüşme formu kullanılmıştır.
                   Araştırma  nitel  bir  araştırma  olması  nedeniyle,  verilerin  değerlendirilmesinde  Rubrik  dereceli  puanlama
            yöntemi ile analiz edilerek nicel veriler elde edilmiştir.  Günlük yaşamda hem sık hem de seyrek olarak karşılaştıkları bazı
            olaylar sorularak, olayın meydana gelme sebeplerini fiziksel olarak açıklamaları istenmiştir. Bu sorular, Kasırgalar ve
            fırtınalar gibi yüksek hızlı rüzgar olayları meydana geldiğinde çatıların uçmasının sebepleri, Hızlı hareket eden taşıtların
            geçtiği yerlerdeki hafif cisimleri kendine doğru çekmesinin nedenleri, Helikopter denize doğru yaklaştıkça deniz suyunun
            sıçrama ya da yukarı doğru yükselme sebepleri gibi örnek olaylar şeklinde hazırlanmıştır. Ayrıca, Bernoulli prensibini
            açıklamaları  istenmiştir.  Yapılan  değerlendirme  sonucunda  Fen  bilgisi  öğretmen  adaylarının  akışkanlar  mekaniği
            konusundaki günlük yaşamla ilişkilendirme yüzeyleri, çok sık karşılaşılan ya da daha sık sorgulanan örnek olaylarda başarı
            oranlarının yüksek olduğu, daha az karşılaştıkları örnek olaylar da ise başarı oranlarının çok düşük olduğu görülmektedir.
            Bu sonuca ilaveten Fen bilgisi öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun Bernoulli prensibini doğru olarak açıkladıkları
            görülmektedir. Kavramsal olarak tanımı bilmelerine rağmen karşılaştıkları her farklı örnek olayda fiziksel nedeni tam
            olarak açıklayamadıkları ve günlük yaşama aktarabilmede zorluklar yaşandığı dikkat çekmektedir.

                   Anahtar Kelimeler:  Bernoulli prensibi, Fizik ve Günlük yaşam, Akışkanlar mekaniği.









                                                            68
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85