Page 82 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 82

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B73          ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ATOM KAVRAMINA İLİŞKİN BİLGİ
                                              SEVİYELERİNİN İNCELENMESİ


                                                     1
                                                                           2
                                             Sare UCER , Özlem ERYILMAZ MUŞTU

                                                 1 İncesu Orta Okulu, Aksaray
                             2 Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD

                   İnsanlar, olaylar, düşünce ve eşyalar belirli özelliklere göre gruplandırıldığında bu gruplara verilen adlara kavram
            denir. Kavramlar öğretmenler tarafından öğrenme ortamlarında sunulan tanımlarla oluşmazlar. Kavramlar soyutturlar,
            zihinde yapılandırılması gerekmektedir bu sebeple kavram öğreniminde öğrencilerin çevresiyle olan ilişkileri, gözlemleri,
            olayları  yorumlama  biçimleri  etkili  olmaktadır.  Fen  bilimlerinde  birçok  kavram  soyut  olduğundan  bu  kavramların
            öğrencilerin  zihinlerine  doğru  bir  şekilde  kodlanması  gerekmektedir.  Bu  yüzden  kavramların  günlük  hayatla
            ilişkilendirilmesi  büyük  önem  taşımaktadır.  Atom  kavramı,  fen  bilimlerinin  temel  taşlarından  biri  olan  soyut  bir
            kavramdır. Bu nedenle fene ilişkin diğer kavramların öğretilmesinde merkezi bir yere sahiptir. Bütün bu bilgiler ışığında
            bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin “atom kavramı “ile ilgili sahip olduğu bilgilerinin ve bu kavramları nasıl
            öğrendiklerinin tespit edilmesidir.
                   Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Durum çalışması; güncel
            bir  olguyu  kendi  gerçek  yaşam  çerçevesi  içinde  çalışan,  olgu  ve  içinde  bulunduğu  içerik  arasındaki  sınırların  kesin
            hatlarıyla belirgin olmadığı ve birden fazla kanıt veya veri kaynağının mevcut olduğu durumlarda kullanılan bir araştırma
            yöntemidir. Araştırmada çalışma grubunu Aksaray il merkezinde bulunan bir ortaokulun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim
            gören toplam 90 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya 5. sınıftan 16, 6. sınıftan 27, 7. sınıftan 22, 8. sınıftan 25 öğrenci
            olmak  üzere  toplam  90  ortaokul  öğrencisi  katılmıştır.  Çalışmada  uygun  örnekleme  yöntemi  kullanılmıştır.  Uygun
            örnekleme zaman ve işgücü açısından oluşan sınırlılıklar nedeniyle örneklemin kolay uygulama yapılabilecek birimden
            seçilmesidir. Öğrencilerin Atom kavramı” ile ilgili bilgilerini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanan 6 adet açık uçlu soru
            veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Sorular hazırlanırken ilk olarak 5, 6, 7 ve 8. sınıf ortaöğretim fen bilimleri ders
            kitapları ile alan yazınında konuyla ilgili daha önce yapılmış olan çalışmalarda sorulmuş olan sorular incelenmiştir. Daha
            sonra ortaöğretim fen bilimleri öğretim programlarındaki kazanımlar incelenmiş ve kazanımlara uygun 6 adet açık uçlu
            soru  hazırlanmıştır.  Daha  sonra  uzman  görüşlerine  başvurularak  sorular  üzerinde  gerekli  düzeltmelere  gidilmiş  ve
            sorulara son şekli verilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilip, yorumlanmıştır.
                   Araştırma sonucuna göre; 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin çoğunluğu atomu “bomba” olarak açıklarken; 7. ve 8. sınıf
            öğrencilerinin sıklıkla atomu “maddenin en küçük yapı birimi” olarak ifade ettikleri görülmüştür. Öğrenciler bu bilgiyi
            öğrendikleri kaynağı ise “bilmiyorum”, ”kendi düşüncem”, “popüler bilim kitapları”, “fen kitabı” ve “öğretmen” şeklinde
            ifade etmişlerdir.  5. sınıf öğrencileri atomun yapısında kimyasal madde, patlayıcı madde gibi maddeler olduğunu, 6. sınıf
            öğrencileri  patlayıcı  madde,  demir  gibi  maddeler  olduğunu,  7.  sınıf  öğrencileri  küçük  madde,  ateş  gibi  maddeler
            olduğunu  ifade  ederken,  8.  sınıf  öğrencileri  atomun  yapısında  proton,  nötron,  elektron  olduğunu  belirtmişlerdir.
            Öğrenciler bu bilgileri öğrendikleri kaynağı  “bilmiyorum” ,” arkadaş”, “ders”,” fen kitabı” , “popüler bilim kitapları”
            şeklinde ifade etmişlerdir.   Ayrıca atomun büyüklüğünü 5. sınıf öğrencileri çok küçük madde ve çok büyük madde olarak,
            6. sınıf öğrencileri çoğunlukla çok büyük madde, 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ise çok küçük madde olarak açıkladıkları
            tespit edilmiştir. Öğrenciler bu bilgiler nasıl öğrendiklerini ise “bilmiyorum” ,” arkadaş”, “ders” ,” fen kitabı” , “popüler
            bilim kitapları”, “kendi düşüncem ” şeklinde belirtmişlerdir.  Araştırma sonuçları incelendiğinde fen bilimlerinin temel
            kavramlarından  biri  ve    fene  ilişkin  diğer  kavramların  öğretilmesinde  merkezi  bir  yere  sahip  olan  atom  kavramının
            öğrencilerin doğru açıklayamadıkları tespit edilmiştir. Bu sebeple atom kavramı ile ilgili bazı kazanımların 5. ve 6. sınıf
            seviyelerine  uygun  olarak  hazırlanıp,  atom  kavramının  5.  sınıftan  itibaren  verilmeye  başlanması  ile  öğrencilerin  bu
            kavramla ilgili sahip olabilecekleri yanlış anlama ve kavramaların önüne geçilebilir.

                   Anahtar Kavramlar: Kavram, Atom Kavramı, Atomun Yapısı, Fen eğitimi















                                                            70
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87