Page 79 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 79

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B70         FİZİK EĞİTİMİNDE MATEMATİKSEL MODELLEME: FİZİK SARKAÇ




                                                                         2
                                                Atakan ÇOBAN , Mustafa EROL
                                                            1

                                   1 Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Buca, İzmir
                          2 Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Buca, İzmir

                   Günümüzde öğretilen tüm fizik konuları karmaşık, öğrenmesi ve akılda tutması güç denklemler içermektedir.
            Öğrencilere bu denklemler sunulurken klasik anlatım yapmak yerine öğrencilerin bu denklemleri bir bilim adamının
            izlediği yollara benzer yollar izleyerek çıkarmaları onlar için çok daha öğretici ve motive edicidir. Bu çalışma fizik sarkaç
            periyot  denkleminin  modelleme  yoluyla  türetilmesini  amaçlamaktadır.  Çoğu  modelleme  çalışmalarında  modelleme
            aşamaları farklılık göstermektedir ve bazıları oldukça karmaşık olduğu için öğretmenler modelleme ile ders anlatmaktan
            çoğu  zaman  kaçınmaktadırlar.  Bu  çalışma  özelde  fizik  sarkaç  veya  başka  bir  fizik  konusunun  modelleme  yoluyla
            öğretiminin  mümkün  olabileceğini  ve  konuların  öğretilmesinde  modellemenin  etkili  olabileceğini  göstermesi  ve
            öğretmenleri modelleme yöntemi kullanmaya teşvik etmesi açısından önemlidir.
                   Bu  çalışmada  fizik  sarkaç  konusunun  öğretiminde  kullanmak  üzere  öğrenci  ve  öğretmen  modelleme
            materyalleri  geliştirilmiştir.  Öğrenci  materyali  cevapsız  ve  sonuçsuz,  boş  olarak  öğrencilerin  üzerinde  çalışabileceği
            şekilde,  öğretmen  materyali  ise  öğretmene  rehberlik  edecek  şekilde  cevaplanmış  ve  sonuca  ulaşılmış  şekilde
            hazırlanmıştır. Çalışmada modelleme 5 aşamaya ayrılmıştır. Bunlar 1) Giriş ve Semboller, 2) Temsillerin Koordinasyonu,
            3) Uygulama, 4) Soyutlama ve Genelleştirme ve 5) Doğrulama aşamalarıdır.
                   İlk  aşama  olan  ‘Giriş  ve  Semboller’  aşamasında  öğrencilere  modelin  adı  sunulmuştur,  konu  ile  ilgili  daha
            önceden bildikleri kavramlar kısaca tekrar edilerek hatırlatılmıştır ve bir basit sarkaç simülasyonu öğrencilere sunularak
            bu sarkacın salınım periyotunun bağlı olduğu değişkenleri düşünmeleri istenmiştir. Daha sonra öğrencilere fizik sarkaç
            tanımı yapılmıştır ve bunun ardından bu tanıma dayanarak ve basit sarkaç ile ilişkilendirerek öğrencilerden fizik sarkacın
            salınım periyodunun nelere bağlı olabileceğini düşünmeleri ve bunları not almaları istenmiştir.
                   İkinci aşama olan ‘Temsillerin Koordinasyonu’ aşamasında öğrencilerden, not aldıkları tahmini değişkenlerin
            periyodu nasıl bir orantı ile etkileyeceğini düşünerek bunları aralarında tartışmaları ve ulaştıkları sonuçları kaydetmeleri
            istenmiştir.
                   Bir sonraki ‘Uygulama’ aşamasında öğrencilerin fizik sarkaç yapmak için hangi malzemelerin kullanılabileceğini
            tartışmaları  istenmiş,  ardından  öğrencilere  içerisinde  fizik  sarkaç  kurmalarına  yetecek  ve  bunların  yanında  gereksiz
            malzemelerin de bulunduğu bir çanta verilmiştir. Öğrencilerin bu malzemelerden işlerine yarayacak malzemeleri fizik
            sarkaç tanımından yola çıkarak belirlemeleri ve fizik sarkaç düzeneğini kurmaları beklenmiştir. Daha sonra, önceden
            tartışma ile belirledikleri periyodu etkileyebilecek değişkenleri bu kez düzenek üzerinde test etmeleri istenmiştir. Her
            değişkenin  farklı  değerleri  için  5  kez  periyot  ölçümü  yapmaları  ve  aralarındaki  oranın  tam  olarak  nasıl  olduğuna
            bakmadan  yalnızca  periyotu  etkileyip  etkilemediğini  gözlemlemeleri  istenmiştir.  Ardından  öğrencilerden  sonuçları
            inceleyip analiz ederek test ettikleri değişkenler arasında periyotu etkileyen ve etkilemeyen değişkenleri belirlemeleri,
            periyodu etkilemeyen değişkenleri elemeleri ve periyodu etkileyen değişkenleri kaydetmeleri beklenmektedir.
                   Dördüncü  aşama  olan  ‘Soyutlama  ve  Genelleştirme’  aşamasında,  öğrencilerin  önceki  aşamada  düzenek
            üzerinde çalışılarak belirledikleri periyodu etkileyen değişkenlerin periyotla arasında tam olarak nasıl bir oran olduğunu
            grafikler çizerek bu grafikler üzerinden belirlemeleri amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda önceki aşamada yapılan
            ölçümler göz önüne alınarak değişken ile periyot arasındaki ilişki incelenmiştir. Değişkenler ile periyot arasındaki ilişki
            belirlendikten sonra geriye kalan sabit sayı değişken-periyot grafiği çizilerek grafiğin eğiminden hesaplanmıştır. Bu sabit
            sayı bilinen sabitler cinsinden belirlenip yazılarak fizik sarkaç periyot denklemi son haline getirilmiştir.
                   Beşinci  ve  son  aşama  olan  ‘Doğrulama’  aşamasında  öğrencilere  bir  problem  sunularak  öğrencilerden  bu
            problemi teorik olarak ölçmeleri ve bunun yanında düzenek üzerinde anlatarak göstermeleri istenmiştir. Bu yöntemle
            işlenen fizik dersleri öğrencilere daha kaliteli ve akılda kalıcı bilgiler kazandırmaktadır. Bu yöntemin başka bir olumlu
            yanı  da  öğrencilerin  bu  karmaşık  formüllerin  nasıl  ortaya  çıktıklarını  görmesi  ve  bir  bilim  adamı  gibi  düşünmeyi
            öğrenmeleridir.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik Eğitimi, Fizik Sarkaç, Matematiksel Modelleme









                                                            67
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84