Page 77 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 77
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B68 UYGULAMALI GÜNEŞ PİLLERİ TASARIMI KURSUNA KATILAN
ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ BOYUTLARININ İNCELENMESİ
1
Zeynep GÜREL , Ümmühan DURSUN
1
1 Marmara Üniversitesi
Bu araştırmada uygulamalı bilim eğitim programları dâhilinde bir mesleki gelişim kursuna gönüllü olarak katılan
fizik öğretmenlerin işbirliğine dayalı olarak kendi güneş pillerini tasarlama süreçlerinin mesleki gelişimlerine nasıl etki
ettiği araştırılmıştır. Mesleki gelişim etkinlikleri öğretmenlerin mesleklerindeki gelişim ve değişmeleri takip etmelerini
kolaylaştıracak bir yol olarak görülmektedir. Son yıllarda yenilenebilir enerji kaynaklarından güneş panellerinin gerek
üretimindeki artış, gerekse üretimlerin her sene yeni tasarımlarla yaygınlaşması sonucunda yaşantımızda kendini
hissettiren enerji problemine çare oluşturmaktadır. Bu durum eğitim araştırmacılarının da dikkatini çekmektedir. Bu
nedenle güneş panelleri ülke müfredatlarında giderek daha fazla yer almaktadır. Bizim ülkemizde de 2017 yılında
yenilenen Milli Eğitim Bakanlığı Fizik Müfredatına uygulamalı bir araştırma alanı olarak güneş pilleri yer almaktadır. 2017
Müfredatında Modern Fiziğin Teknolojideki Uygulamaları başlığı altında öğrencilerin güneş pillerinin kullanıldığı
günlük hayatı kolaylaştıran sistem tasarlamaları, öğrencilerin, yapmış oldukları tasarımları ile ülke ekonomisine ve
çevreye sağlayacağı katkıları açıklamaları sağlamaları beklenmektedir. Uygulamalı tasarım süreci güneş panelli
uygulamalı çalışmalarda yalıtım, enerji tasarrufu, küresel ısınma, finans bilinci, verim gibi kavramlarla etkileşimi
sağlamaya yönelik olarak zenginleştirilmiştir. Ancak gerek Öğretmen adayları, gerekse milli eğitimde görev yapan
öğretmenlerimiz için bu konu önceki yıllarda ders kitaplarında yer aldığı gibi kuramsal açıklamalara dayalı olarak yer
almamakta, daha çok uygulamaya yönelik yeni bir ihtiyaç yaratmaktadır. Bu ihtiyaç kuram ve pratiğin bir arada geliştiği
yeni öğrenme ortamlarını ve tasarım tabanlı laboratuvar düzenlemelerini de gerekli kılmaktadır. Ancak böyle ortamlar
çoğunlukla okullarımı için henüz geliştirilemediği için öğretmenler için öğretmen gelişim programları yolu ile aradaki
boşluk kapatılabilir.
Bu araştırmanın verileri Türkiye’nin çeşitli illerinden gelen öğretmenlerin katıldığı bir günlük Uygulamalı Güneş
Pilleri Tasarımı Kursundaki çalışmalardan elde edilmiştir. . Öğretmenlerin Uygulamalı Güneş Pilleri Tasarımı Kursuna
sadece bir gün katılmaları, uzak yerlerden geldikleri için yeniden buluşama gibi nedenlerle kurs sonrası görüşme
yapılamamıştır. Tüm değerlendirmeler kurs öncesi beklenti anketi ve uygulama sırasında işbirlikli gruplardaki video
çekimlerine dayanarak elde edilmiştir. Öğretmenler süre azlığı nedeniyle sunumlarını tamamlayamamışlardır. Ancak her
gruba ait problem çözüm kâğıtları veri toplama araçlarına dâhil edilmiştir. Buna göre çalışmanın yinelenmesinin
uygulanabilirliğini artırmak amacıyla, önceden belirlenmiş kategoriler oluşturmaya ağırlık verilerek içerik çözümlemesi
yoluyla şu başlıklar altında çözümlenmiştir.
• Güneş paneli tasarımında kullanacak Malzemeleri kullanma
• Güneş paneli tasarımında El becerisi geliştirme
• İhtiyaca göre panel tasarımı hesabı
• İşbirlikçi grup çalışması
• Motivasyon, ilgi, sosyal bağlam
Çeşitlenen bulgular, katılımcıların kişisel ve mesleki becerilerinin gelişiminde işbirliki problem çözme
yaklaşımına göre panel tasarımı yapma sürecinin özelliklerini ortaya koymuştur. Her bir başlık bir boyut olarak
değerlendirmiş, her boyuta ait betimsel veriler ortaya konmuştur. Katılımcıların hiç biri daha önce güneş pillerine
dokunmadıklarını ifade etmeleri sonuçlarda ilgi, motivasyon ve sosyal bağlamın zenginliğine dair açık verileler ortaya
çıkartmıştır. Sonuçlar bu nedenle her boyutta yenilik katkısı sağlamıştır. Böyle bir çalışma öğretmenler için yeni, anlaşılır
bir yöntem olarak değerlendirilmiştir. Bir günlük sürenin uygulamanın mesleki gelişim kursundan sonra sürekliğini
sağlaması yönünde yeterli olup olmadığına dair verilerin yetersiz az oluşu nedeniyle bu araştırmada sadece uygulama
sürecine yönelik bir değerlendirme yapılmıştır.
Anahtar kelimeler: Mesleki Gelişim, Güneş Pilleri, Tasarım Tabanlı Laboratuvar
65