Page 77 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 77

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B68            UYGULAMALI GÜNEŞ PİLLERİ TASARIMI KURSUNA KATILAN
                             ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ BOYUTLARININ İNCELENMESİ


                                                         1
                                             Zeynep GÜREL , Ümmühan DURSUN
                                                                           1

                                                   1  Marmara Üniversitesi

                   Bu araştırmada uygulamalı bilim eğitim programları dâhilinde bir mesleki gelişim kursuna gönüllü olarak katılan
            fizik öğretmenlerin işbirliğine dayalı olarak kendi güneş pillerini tasarlama süreçlerinin mesleki gelişimlerine nasıl etki
            ettiği araştırılmıştır.  Mesleki gelişim etkinlikleri öğretmenlerin mesleklerindeki gelişim ve değişmeleri takip etmelerini
            kolaylaştıracak bir yol olarak görülmektedir. Son yıllarda yenilenebilir enerji kaynaklarından güneş panellerinin gerek
            üretimindeki  artış,    gerekse  üretimlerin  her  sene  yeni  tasarımlarla  yaygınlaşması  sonucunda  yaşantımızda  kendini
            hissettiren enerji problemine çare oluşturmaktadır.  Bu durum eğitim araştırmacılarının da dikkatini çekmektedir.  Bu
            nedenle  güneş  panelleri  ülke  müfredatlarında  giderek  daha  fazla  yer  almaktadır.  Bizim  ülkemizde  de  2017  yılında
            yenilenen Milli Eğitim Bakanlığı Fizik Müfredatına uygulamalı bir araştırma alanı olarak güneş pilleri yer almaktadır. 2017
            Müfredatında  Modern  Fiziğin  Teknolojideki  Uygulamaları  başlığı  altında  öğrencilerin  güneş  pillerinin  kullanıldığı
            günlük  hayatı  kolaylaştıran  sistem  tasarlamaları,    öğrencilerin,  yapmış  oldukları  tasarımları  ile  ülke  ekonomisine  ve
            çevreye  sağlayacağı  katkıları  açıklamaları  sağlamaları  beklenmektedir.  Uygulamalı  tasarım  süreci  güneş  panelli
            uygulamalı  çalışmalarda  yalıtım,  enerji  tasarrufu,  küresel  ısınma,  finans  bilinci,  verim  gibi  kavramlarla  etkileşimi
            sağlamaya yönelik olarak zenginleştirilmiştir.    Ancak gerek Öğretmen adayları, gerekse milli eğitimde görev yapan
            öğretmenlerimiz için bu konu önceki yıllarda ders kitaplarında yer aldığı gibi kuramsal açıklamalara dayalı olarak yer
            almamakta,  daha çok uygulamaya yönelik yeni bir ihtiyaç yaratmaktadır. Bu ihtiyaç kuram ve pratiğin bir arada geliştiği
            yeni öğrenme ortamlarını ve tasarım tabanlı laboratuvar düzenlemelerini de gerekli kılmaktadır. Ancak böyle ortamlar
            çoğunlukla okullarımı için henüz geliştirilemediği için öğretmenler için öğretmen gelişim programları yolu ile aradaki
            boşluk kapatılabilir.
                     Bu araştırmanın verileri Türkiye’nin çeşitli illerinden gelen öğretmenlerin katıldığı bir günlük Uygulamalı Güneş
            Pilleri Tasarımı Kursundaki çalışmalardan elde edilmiştir. .  Öğretmenlerin Uygulamalı Güneş Pilleri Tasarımı Kursuna
            sadece  bir  gün  katılmaları,  uzak  yerlerden  geldikleri  için  yeniden  buluşama  gibi  nedenlerle  kurs  sonrası  görüşme
            yapılamamıştır. Tüm değerlendirmeler kurs öncesi beklenti anketi ve uygulama sırasında işbirlikli gruplardaki video
            çekimlerine dayanarak elde edilmiştir.  Öğretmenler süre azlığı nedeniyle sunumlarını tamamlayamamışlardır. Ancak her
            gruba  ait  problem  çözüm  kâğıtları  veri  toplama  araçlarına  dâhil  edilmiştir.  Buna  göre  çalışmanın  yinelenmesinin
            uygulanabilirliğini artırmak amacıyla, önceden belirlenmiş kategoriler oluşturmaya ağırlık verilerek içerik çözümlemesi
            yoluyla şu başlıklar altında çözümlenmiştir.
                •   Güneş paneli tasarımında kullanacak Malzemeleri kullanma
                •   Güneş paneli tasarımında El becerisi geliştirme
                •   İhtiyaca göre panel tasarımı hesabı
                •   İşbirlikçi grup çalışması
                •   Motivasyon, ilgi, sosyal bağlam
                   Çeşitlenen  bulgular,  katılımcıların  kişisel  ve  mesleki  becerilerinin  gelişiminde  işbirliki  problem  çözme
            yaklaşımına  göre  panel  tasarımı  yapma  sürecinin  özelliklerini  ortaya  koymuştur.   Her  bir  başlık  bir  boyut  olarak
            değerlendirmiş,  her  boyuta  ait  betimsel  veriler  ortaya  konmuştur.  Katılımcıların  hiç  biri  daha  önce  güneş  pillerine
            dokunmadıklarını ifade etmeleri sonuçlarda ilgi, motivasyon ve sosyal bağlamın zenginliğine dair açık verileler ortaya
            çıkartmıştır.  Sonuçlar bu nedenle her boyutta yenilik katkısı sağlamıştır. Böyle bir çalışma öğretmenler için yeni, anlaşılır
            bir  yöntem  olarak  değerlendirilmiştir.  Bir  günlük  sürenin  uygulamanın  mesleki  gelişim  kursundan  sonra  sürekliğini
            sağlaması yönünde yeterli olup olmadığına dair verilerin yetersiz az oluşu nedeniyle bu araştırmada sadece uygulama
            sürecine yönelik bir değerlendirme yapılmıştır.

                   Anahtar kelimeler: Mesleki Gelişim, Güneş Pilleri,  Tasarım Tabanlı Laboratuvar













                                                            65
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82