Page 43 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 43

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B31        BİR DURUM ÇALIŞMASI: ISI, SICAKLIK VE ISIL ENERJİ KAVRAMLARI
                                          ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


                                              Hasan Şahin KIZILCIK , Mustafa TAN
                                                                           1
                                                              1

                                     1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik Öğretmenliği

                   Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin öğrenme  süreçlerinde kavramakta güçlük çektikleri ısı  ve  sıcaklığa ilişkin
            temel kavramlar olan ısı, sıcaklık ve ısıl enerji başta olmak üzere, konuyla ilgili kavramların arasındaki ilişkilerin zamanla
            değişiminin incelemektir. Isı aktarımı, hal değiştirme ve genleşme olayları, bu süreçte örnek olarak ele alınmıştır.
                   Araştırma, nitel araştırma tekniklerinden durum çalışması modelindedir. Lisans eğitimi sırasında Termodinamik
            dersi almamış Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinden amaçlı olarak seçilmiş bir gönüllü
            katılımcı  ile  derinlemesine  görüşmeler  gerçekleştirilerek  yapılmıştır.  Veri  toplama  aracı  olarak,  yarı  yapılandırılmış
            görüşme  formu  geliştirilmiş  ve  kullanılmıştır.  Beş  hafta  boyunca  her  hafta  katılımcı  ile  yapılan  görüşmeler  yarı
            yapılandırılmış görüşme formu çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcıdan elde edilen veriler, nitel tekniklerden içerik
            analizi yönteminden yararlanarak çözümlenmiştir. Katılımcı ile yapılan görüşmeler doğrudan alıntılar ve uzman görüşleri
            ile  ayrıntılı  olarak  incelenmiş  ve  geçerlilik  ve  güvenilirlik  artırılmıştır.  Veri  analizinde  içerik  analizi  yapılarak  gömülü
            kuramın  teknikleri  kullanılmıştır.  Gömülü  kuram  yardımıyla  katılımcının  düşünceleri  arasındaki  ilişkiler  ortaya
            çıkarılmıştır. Böylelikle katılımcının öğrenme süreci betimlenmiştir. Katılımcının söz konusu kavramlar arasındaki ilişkiyi
            nasıl kurduğuna ilişkin kavram haritaları oluşturulmuş ve bu haritaların zaman içindeki değişimi izlenmiştir.
                   Araştırma bulguları, ısı kavramının ısıl enerjiyi de kapsayacak biçimde tanımlandığını göstermiştir. Isıl enerji
            kavramının öğrenilmesine ısı kavramı engel olmaktadır. Isı aktarım yollarından ışıma, diğer aktarım yöntemleri içinde en
            az  bilinendir.  Sıcaklık  kavramı,  katılımcı  tarafından  en  iyi  algılanan  ama  tanımlanamayan  ve  ifade  edilemeyen  bir
            kavramdır. Katılımcı, önce ısıyı maddelerde saklanan bir enerji biçimi olarak tanımlasa da, zamanla bu düşünceden
            vazgeçmiş,  sıcaklık  ve  ısıl  enerjiye  ilişkin  görüşleri,  ısıya  ilişkin  düşüncelerinde  değişime  neden  olmuştur.  Isıl  enerji
            kavramının neredeyse hiç yerleşmemiş olması, bu kavramla ilgili önyargıların olmaması gibi bir yarar sağlamıştır. Isıl
            enerji kavramının rolünün ısıya yüklenmiş olması, ısıl enerji kavramının oluşmasına engel oluşturmaktadır. Bu kavramın
            adını  bile  duymak,  sorgulamayı  tetiklemiştir.  Derinlemesine  ve  somut  örnekler  üzerinden  düşünmek,  katılımcının
            kavramsal yapısında çelişkilere neden olmuş, bu çelişkiler de kavramları sorgulaması için zemin oluşturmuştur.
                   Katılımcı ile yapılan görüşmeler sırasında, süreç içinde katılımcının kavramsal yapısındaki değişimlerin yanında,
            kavramları edinme ve zihnine yerleştirme süreci de incelenmiştir. Katılımcıda gözlemlenen özelliklerden biri, bazı bilgileri
            ezberleyip  söylemesine  karşın,  aslında  o  bilgileri  özümsememiş  olduğudur.  Bunlar  slogan  biçiminde  ezberlenmiş
            görünmektedir. Kimi zaman, “sıcaklığın bir enerji olmadığı” gibi kalıplaşmış bu söylemler işe yaramış ancak çoğu zaman
            da arkası doğru biçimde doldurulmayan, boşlukta asılı kalan söylemler olarak kalmış görünmektedir. Kimi zaman da
            katılımcının verdiği yanıtlar sezgisel olmaktan öteye gitmemektedir. Öğrencilerin birçoğunun da katılımcı gibi deneyim
            ve sezgilerden temelini alan bir hazırbulunuşluğa sahip olduğunu araştırmalar göstermektedir. Ancak katılımcı, süreç
            boyunca  sezgisel  yanıtlar  ve  ezberlenmiş  sloganlardan  uzaklaşmış  ve  daha  sorgulayıcı  bir  yaklaşım  sergilemiştir.
            Kavramsal değişimin gerçekleşmesi sırasında öğrencilerin kendi öğrenmelerine olan sorumluluklarının arttığı, zihinsel
            riskleri alabildikleri, yazılı ve sözlü problemlerin çözümünde daha kararlı oldukları ve eleştiri yapabildikleri sonuçlarını
            paylaşan bazı araştırmalar vardır.
                   Katılımcıda gözlemlenen bir diğer özellik de, kavramsal bilgilerinin birbirinden bağımsız oluşudur. Öğrendiği
            slogan niteliğindeki bilgiler ve düşünce parçaları zihninde birer adacık gibi yerleşmiş görünmektedir. Bu bilgiler arasında
            bağ  kurmakta,  bilgiler  arası  geçiş  yapmakta  ve  bir  durum  için  bildiğini  diğer  duruma  uyarlamakta  güçlük  çektiği
            söylenebilir.  Bu  parçalı  bilgilerle  öğrencinin  konuyu  kavraması  olanaksızdır.  Bunun  nedeni,  bilgileri  kalıplar  halinde
            doğrudan alıp içselleştiremeden, deneyimleri ve yaşamıyla ilişkilendiremeden zihninde saklıyor olması olabilir. Bu durum
            bilgilerin yapılandırılmasına engeldir.

                   Anahtar Kavramlar: Isı, sıcaklık, ısıl enerji, durum çalışması













                                                            31
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48