Page 46 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 46

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B34             FİZİK EĞİTİMİNDE WEB TABANLI ZEKİ ÖĞRETİM SİSTEMİNİ
                                         KULLANAN ÖĞRENCİLERİN GÖRÜŞLERİ

                                               Mustafa ERDEMİR , Şebnem Kandil İNGEÇ
                                                                                 2
                                                             1
                                                1 Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
                                                  2 Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi
                   Amacı: Web Tabanlı Zeki Öğretim Sitemini (WTZÖS) ile fizik konularını yürütmüş öğrencilerin sistem hakkında
            görüşlerini  belirleyerek,  bu  görüşler  ışığında  sonraki  çalışmalara  katkı  sağlayabilmektir.  Eğitim-öğretim  süreçlerinde
            teknolojik araç ve gereçlerin kullanılmasının öğrenciler üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinebilmektir.
            Alana Katkısı: Fizik eğitiminde WTZÖS’leri kullanılmasını olumlu ve olumsuz etkilerin belirlemek ve teknoloji iletişim
            araçlarını fizik konuların öğretilmesinde daha etkin kullanılmaya katkı sağlamak ve derslerin gerçekleştirme sürecinin,
            gelişen teknolojiye paralellik gösterebilmesi ve yüzü yüze eğitim ile uzaktan eğitiminle ilgili çalışmalara ışık tutmaktadır.
                   Yöntem: Günümüzde teknolojinin eğitimde kullanılmasın uygulamaların başında Zeki öğretim sitemleri (ZÖS)
            gelmektedir.  ZÖS’leri  bilgisayar  sistemleri,  yapay  zekâ  ve  öğretim  desteğinden  oluşmamaktadır.  Sistem  öğretmenin
            davranışlarını en yakın öğrenme sürecini ortaya koymaktadır. Çalışma da WTZÖS kullanan öğrencilerin düşüncelerinden
            oluşmaktadır. Çalışma grubu: 2013–2014 Eğitim Öğretim yılında Eğitim Fakültesi Fizik-I dersini alan,  İlköğretim Bölümü
            Matematik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 28 öğrencilerinden oluşmaktadır.
            Verilerin toplanması: Fizik-I dersinde yer alan iş, enerji ve enerjinin korunumu WTZÖS’i le alan öğrencilerin, sistem
            kullandıktan sonra, sitem hakkında görüşlerinden elde edilmiştir.
            Verilerin analizi: Verilerin analizleri nitel analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniği ile yürütülmüştür. Öğrencilerin
            görüşler sınırlılıklar ve güçlü yönü diye iki grupta toplanmıştır.
                   Bulgular:  Öğrencilerle  yapılan  yapılandırılmış  görüşmelerden  elde  edilen  bulgular  sonucunda  WTZÖS’lerin
            uygulama boyutunda etkili ve sınırlı yanlarının olduğu tespit edilmiştir. Güçlü yanını: WTZÖS’lerin konu ile ilgili zengin
            uyarıcı ve geri dönüt sağlaması olarak belirtmişlerdir. Sistemin sayısal ve sözel süreçleri bir arada sunmasının faydasına
            vurgu  yapmıştır.  Sistemin  görsel  metinler  üzerinden  süreci  yürütmesi.  Yine  görsellerle  eğitimin  kalıcılığına  katkı
            sağlanması hususunda bildirmiştir.  Ö11 “Ünite sonundaki soruların çözülmeden diğer üniteye geçilmemesi öğrenmeyi
            büyük  ölçüde  iyi  etkiliyor.  Ders  saatinde  çözülen  sorulardan  çok  daha  fazla  sorunun  çözülmesi  konuyu  eksiksiz
            öğrenmemi  sağlıyor.”  şeklinde  görüş  belirtmiştir.  Benzer  görüş  Ö16  tarafından  “Zeki  sistemle  eksik  konular
            tamamlanarak  yeni  konuya  geçildiğinde  konunun  tam  olarak  kavranması  daha  iyi  sağlanmış  oluyor.”  demiştir.  Ö2
            “Üniteler arası şartlı geçişlerin olması konuyu tam anlamamı sağladı.” şeklinde görüş bildirmiştir.
                   Öğretmen  adayları  sistemin  zaman  yönetimi  ve  bireysellik  açısından  da  oldukça  etkili  ve  faydalı  olduğunu
            vurgulamışlardır.  Ö17  “Sistem  sayesinde  bir  konu  üzerinde  uzun  zaman  geçirdik  ve  bu  öğrenmemizi  kolaylaştırdı.”
            derken, Ö14 “ istediğim zaman sisteme girebiliyor olmak çok iyi” şeklinde görüş belirtmişlerdir. Bir öğretmen adayı ise
            Ö19 “iyi ve kalıcı bir uygulama olduğunu sınava girince anladım.” şeklinde görüş bildirerek sistemin kalıcılığa olan etkisine
            de vurgu yapmıştır.
                   Sınırlılıkları: WTZÖS’ne yönelik en sık vurgulanan sınırlılık iletişim boyutundadır. Ö3 “Bu sistem bizi defter, kitap
            kullanmadan uzaklaştırır. Bu sistemin yüz yüze cevap verme özelliğine sahip değildir.”  ve Ö8 “Sınıfa gelmemek güzel bir
            şey.  Arkadaşlarımdan  kalem  almayı,  onlara  silgi  atmayı  özledim.”Ö15  “Anlaşılamayan  yerlerin  öğretmene  direk
            sorulamaması ve İnternet üzerinden iletişim çok faydalı olmuyor.” Ö23 “ Konu anlatımı ve sorular güzel hazırlanmış
            ancak öğretmenin anlatımını ve soru çözümünü tutmuyor.”  şeklinde eleştiriler yapmışlardır.
                   Buna  ek  olarak  bir  öğretmen  adayı  Ö7  “Herkesin  İnternet’i  olmadığından  dolayı  çalışma  ortamı
            sağlanamayabilir.”  diyerek  WTZÖS’lere  ulaşmada  güçlük  yaşanabileceğini  belirtmiştir.  Bir  öğretmen  adayı  da  sağlık
            açısından Ö13 “Görme bozukluklarına neden olabilir.” sınırlılığa vurgu yapmıştır.
                   Ö9 “Sistemin süre dolmadan diğer sayfaya geçmeye izin vermesi derse karşı beni biraz soğuttu.” şeklindeki
            görüşü sistemin işleyişine yönelik görüş bildirmişlerdir. Ayrıca Ö18 “Soruların zorluk ve kolaylık durumlarına göre süre
            ayarlaması gerekirdi.” uyarısı soruların zorluk düzeylerine göre zamanın ayarlanmasına yönelik bir öneridir. Ö25 “Sistem
            verimli ama videolu çözümler olmadığı için biraz eksik olmuş.” diyerek soru çözümlerinde görsellerin olması gerektiğini
            belirtmiştir. Ö27 “Her sayfada izleme koşulu kaldırılırsa daha güzel bir sistem olur.” şeklinde görüş geliştirmiştir.
                   Sonuçlar: Bulgulardan eldeliden verilerden sonuçları olum ve olumsuz olarak iki başlık altında sunulmaktadır.
                   Olumlu sonuçlar: Öğrenciler WTZÖS’lerin güçlü yönlerini akademik başarıyı arttırma, zengin uyarıcı sağlama,
            bireyselleşmiş olması, zaman açısından kolaylık sağlama ve geri dönüt verme olarak sistem hakkındaki olumlu görüşler
            belirtmişlerdir. Bireyselliği destekleyen, zengin görsel sunumu ile eğlenceli ve etkili bir öğrenme süreci yaşattığı, bireye
            anında geri dönüt vererek hataların anında tespitini ve yanlış öğrenmenin önüne geçtiğini vurgulamışlardır.
                   Olumsuz sonuçlar: Öğrenciler WTZÖS’lerin iletişim, sisteme ulaşma ve sağlık açısında sınırlılıklara sahip olduğu
            belirlenmiştir. En çok WTZÖS’lerin öğretmen veya akran ile birebir etkileşime girilememesini olumsuz bir durum olarak
            belirtmişlerdir. Ayrıca videolu soru çözümlerinin olması ve soruların kolaylık ve zorluk durumuna göre sayfa izleme
            süresinin ayarlanması gerektiği belirmişler.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik eğitimi, Web Tabanlı Zeki Öğretim Sistemleri, Teknoloji Kullanımı ve Öğrenci Görüşleri.

                                                            34
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51