Page 46 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 46
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B34 FİZİK EĞİTİMİNDE WEB TABANLI ZEKİ ÖĞRETİM SİSTEMİNİ
KULLANAN ÖĞRENCİLERİN GÖRÜŞLERİ
Mustafa ERDEMİR , Şebnem Kandil İNGEÇ
2
1
1 Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
2 Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Amacı: Web Tabanlı Zeki Öğretim Sitemini (WTZÖS) ile fizik konularını yürütmüş öğrencilerin sistem hakkında
görüşlerini belirleyerek, bu görüşler ışığında sonraki çalışmalara katkı sağlayabilmektir. Eğitim-öğretim süreçlerinde
teknolojik araç ve gereçlerin kullanılmasının öğrenciler üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinebilmektir.
Alana Katkısı: Fizik eğitiminde WTZÖS’leri kullanılmasını olumlu ve olumsuz etkilerin belirlemek ve teknoloji iletişim
araçlarını fizik konuların öğretilmesinde daha etkin kullanılmaya katkı sağlamak ve derslerin gerçekleştirme sürecinin,
gelişen teknolojiye paralellik gösterebilmesi ve yüzü yüze eğitim ile uzaktan eğitiminle ilgili çalışmalara ışık tutmaktadır.
Yöntem: Günümüzde teknolojinin eğitimde kullanılmasın uygulamaların başında Zeki öğretim sitemleri (ZÖS)
gelmektedir. ZÖS’leri bilgisayar sistemleri, yapay zekâ ve öğretim desteğinden oluşmamaktadır. Sistem öğretmenin
davranışlarını en yakın öğrenme sürecini ortaya koymaktadır. Çalışma da WTZÖS kullanan öğrencilerin düşüncelerinden
oluşmaktadır. Çalışma grubu: 2013–2014 Eğitim Öğretim yılında Eğitim Fakültesi Fizik-I dersini alan, İlköğretim Bölümü
Matematik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 28 öğrencilerinden oluşmaktadır.
Verilerin toplanması: Fizik-I dersinde yer alan iş, enerji ve enerjinin korunumu WTZÖS’i le alan öğrencilerin, sistem
kullandıktan sonra, sitem hakkında görüşlerinden elde edilmiştir.
Verilerin analizi: Verilerin analizleri nitel analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniği ile yürütülmüştür. Öğrencilerin
görüşler sınırlılıklar ve güçlü yönü diye iki grupta toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerle yapılan yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen bulgular sonucunda WTZÖS’lerin
uygulama boyutunda etkili ve sınırlı yanlarının olduğu tespit edilmiştir. Güçlü yanını: WTZÖS’lerin konu ile ilgili zengin
uyarıcı ve geri dönüt sağlaması olarak belirtmişlerdir. Sistemin sayısal ve sözel süreçleri bir arada sunmasının faydasına
vurgu yapmıştır. Sistemin görsel metinler üzerinden süreci yürütmesi. Yine görsellerle eğitimin kalıcılığına katkı
sağlanması hususunda bildirmiştir. Ö11 “Ünite sonundaki soruların çözülmeden diğer üniteye geçilmemesi öğrenmeyi
büyük ölçüde iyi etkiliyor. Ders saatinde çözülen sorulardan çok daha fazla sorunun çözülmesi konuyu eksiksiz
öğrenmemi sağlıyor.” şeklinde görüş belirtmiştir. Benzer görüş Ö16 tarafından “Zeki sistemle eksik konular
tamamlanarak yeni konuya geçildiğinde konunun tam olarak kavranması daha iyi sağlanmış oluyor.” demiştir. Ö2
“Üniteler arası şartlı geçişlerin olması konuyu tam anlamamı sağladı.” şeklinde görüş bildirmiştir.
Öğretmen adayları sistemin zaman yönetimi ve bireysellik açısından da oldukça etkili ve faydalı olduğunu
vurgulamışlardır. Ö17 “Sistem sayesinde bir konu üzerinde uzun zaman geçirdik ve bu öğrenmemizi kolaylaştırdı.”
derken, Ö14 “ istediğim zaman sisteme girebiliyor olmak çok iyi” şeklinde görüş belirtmişlerdir. Bir öğretmen adayı ise
Ö19 “iyi ve kalıcı bir uygulama olduğunu sınava girince anladım.” şeklinde görüş bildirerek sistemin kalıcılığa olan etkisine
de vurgu yapmıştır.
Sınırlılıkları: WTZÖS’ne yönelik en sık vurgulanan sınırlılık iletişim boyutundadır. Ö3 “Bu sistem bizi defter, kitap
kullanmadan uzaklaştırır. Bu sistemin yüz yüze cevap verme özelliğine sahip değildir.” ve Ö8 “Sınıfa gelmemek güzel bir
şey. Arkadaşlarımdan kalem almayı, onlara silgi atmayı özledim.”Ö15 “Anlaşılamayan yerlerin öğretmene direk
sorulamaması ve İnternet üzerinden iletişim çok faydalı olmuyor.” Ö23 “ Konu anlatımı ve sorular güzel hazırlanmış
ancak öğretmenin anlatımını ve soru çözümünü tutmuyor.” şeklinde eleştiriler yapmışlardır.
Buna ek olarak bir öğretmen adayı Ö7 “Herkesin İnternet’i olmadığından dolayı çalışma ortamı
sağlanamayabilir.” diyerek WTZÖS’lere ulaşmada güçlük yaşanabileceğini belirtmiştir. Bir öğretmen adayı da sağlık
açısından Ö13 “Görme bozukluklarına neden olabilir.” sınırlılığa vurgu yapmıştır.
Ö9 “Sistemin süre dolmadan diğer sayfaya geçmeye izin vermesi derse karşı beni biraz soğuttu.” şeklindeki
görüşü sistemin işleyişine yönelik görüş bildirmişlerdir. Ayrıca Ö18 “Soruların zorluk ve kolaylık durumlarına göre süre
ayarlaması gerekirdi.” uyarısı soruların zorluk düzeylerine göre zamanın ayarlanmasına yönelik bir öneridir. Ö25 “Sistem
verimli ama videolu çözümler olmadığı için biraz eksik olmuş.” diyerek soru çözümlerinde görsellerin olması gerektiğini
belirtmiştir. Ö27 “Her sayfada izleme koşulu kaldırılırsa daha güzel bir sistem olur.” şeklinde görüş geliştirmiştir.
Sonuçlar: Bulgulardan eldeliden verilerden sonuçları olum ve olumsuz olarak iki başlık altında sunulmaktadır.
Olumlu sonuçlar: Öğrenciler WTZÖS’lerin güçlü yönlerini akademik başarıyı arttırma, zengin uyarıcı sağlama,
bireyselleşmiş olması, zaman açısından kolaylık sağlama ve geri dönüt verme olarak sistem hakkındaki olumlu görüşler
belirtmişlerdir. Bireyselliği destekleyen, zengin görsel sunumu ile eğlenceli ve etkili bir öğrenme süreci yaşattığı, bireye
anında geri dönüt vererek hataların anında tespitini ve yanlış öğrenmenin önüne geçtiğini vurgulamışlardır.
Olumsuz sonuçlar: Öğrenciler WTZÖS’lerin iletişim, sisteme ulaşma ve sağlık açısında sınırlılıklara sahip olduğu
belirlenmiştir. En çok WTZÖS’lerin öğretmen veya akran ile birebir etkileşime girilememesini olumsuz bir durum olarak
belirtmişlerdir. Ayrıca videolu soru çözümlerinin olması ve soruların kolaylık ve zorluk durumuna göre sayfa izleme
süresinin ayarlanması gerektiği belirmişler.
Anahtar Kavramlar: Fizik eğitimi, Web Tabanlı Zeki Öğretim Sistemleri, Teknoloji Kullanımı ve Öğrenci Görüşleri.
34