Page 45 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 45

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                      FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MEKANİK DALGALAR KONUSU
             B33       KAVRAM YANILGILARININ DÖRT AŞAMALI KAVRAM YANILGISI TESTİ
                                                    İLE TESPİT EDİLMESİ

                                                                   1
                                                      Erdal TAŞLIDERE

                                         1 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

                   Bu çalışmanın amacı bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programı ikinci sınıfında
            öğrenim  gören  öğretmen  adaylarının  mekanik  dalgalar  konusunda  sahip  oldukları  kavram  yanılgılarını  farklı  direnç
            seviyelerine göre tespit etmektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmış olup, başka bir çalışma kapsamında geliştirilmiş
            olan Dört Aşamalı Kavram  Yanılgısı Testi kullanılmıştır (DAKYT). DAKYT 12 adet  sorudan oluşmakta olup toplam 19
            kavram  yanılgısını  ölçmektedir.  Orijinali  İngilizce  olan  söz  konusu  test  diğer  bir  araştırma  kapsamında  Türkçeye
            çevrilmiştir.  Test  içerisindeki  sorular  dört  aşamadan  oluşmakta  olup,  özellikle  küçük  genlikli  ve  ideal  ortamlarda
            (doğrusal, dağılmayan ve esnek) ilerleyen dalgaların genel özelliklerini ele almaktadır. Her sorunun ilk aşamasında çoktan
            seçmeli bir soru gibi cevap seçenekleri, ikinci aşamada ilk aşamaya duyulan güven, üçüncü aşamada ise ilk aşamada
            verilen cevaba yönelik açıklama ve dördüncü aşamada ise açıklama aşamasına duyulan güven sorgulanmaktadır. İkinci
            ve dördüncü aşamalarda sorulan güven düzeyleri ise altı puan üzerinden ölçülmektedir.  Araştırmanın çalışma grubunu
            2015-2016 eğitim öğretim yılı güz döneminde Genel Fizik III dersini alan 67 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adayların
            % 37’ si erkek ve % 63’ ü bayan öğrencilerden oluşmaktadır.
                   DAKYT güz dönemi sonunda, 30 dakikalık bir sürede uygulanmış ve elde edilen veriler üzerinden öncelikle
            tanımlayıcı istatistik analizleri gerçekleştirilmiştir. Kavram yanılgıları tespit edilirken ise yanılgı seçeneklerini işaretleyen
            öğrencilerin söz konusu soru ya da soru aşamasında ilgili kavram yanılgısına sahip olduğu kabul edilerek ilgili soru ya da
            soru  aşaması  “1”  ile  diğer  tüm  olasılıklar  “0”  ile  kodlanmıştır.  Sonrasında,  kavram  yanılgı  seçeneklerini  işaretleyen
            adayların yüzdelikleri ve bu yanılgı seçeneklerini işaretlerken verilen ortalama güven puanları (GO) hesaplanmıştır.
                   Alan yazında genelde %10 ve üzeri adayda tespit edilen kavram yanılgılarının dikkate alındığı, bu değerin altında
            görülenlerin ise testin hata payından kaynaklanabileceği düşüncesi ile dikkate alınmadığı görülmektedir. Bu araştırmada
            da  aynı  değer  baraj  olarak  dikkate  alınmış,  bu  sınırın  altındaki  kavram  yanılgıları  önemsiz  kategorisinde
            değerlendirilmiştir.  Sınır değerin üzerinde tespit edilen kavram yanılgıları ise kendilerine atfedilen GO değerlerine göre
            çeşitli kategorilere ayrılmıştır.  Şöyle ki; İlgili kavram yanılgısına ait GO değeri üç buçuk üzeri olanlar “Gerçek Yanılgı”, üç
            buçuk ve altında olanlar ise “Suni Yanılgı”  olmak üzere önce iki ana kategori altında toplanmıştır. Alan yazında Gerçek
            Yanılgıların öğrencilerin kavramları yeterince kavrayamamaları ve yanlış muhakeme yürütmelerinden,  Suni Yanılgıların
            ise  bilgi  eksikliği  ya  da  soruları  tahmin  ederek  (kestirim  ya  da  şanslı  atış)  cevaplamalarından  kaynaklandıkları
            belirtilmektedir. Gerçek kavram yanılgıları ise kendi içerisinde “Yüksek Dirençli” ve “Orta Dirençli” olmak üzere iki alt
            kategoriye ayrılmıştır. Yüksek Dirençli yanılgılar kendilerine atfedilen GO değeri dört ve üzerinde olan (GO≥4) yanılgılar
            olup, Orta Dirençli yanılgılar GO değeri üç buçuk ve dört (3,5<GO<4) arasında olan yanılgılar olarak tanımlanmıştır.
                   Analiz sonuçları 17 kavram yanılgısının adayların en az %10 unda tespit edildiğini göstermiştir. Bunlardan dördü
            Suni Yanılgı, 13’ ü ise Gerçek Yanılgı kategorisinde yer almıştır. Gerçek Yanılgıların yedi tanesi Yüksek Dirençli, altı tanesi
            ise  Orta  Dirençli  yanılgılar  kategorisinde  bulunmuştur.  Söz  konusu  yanılgılar  (1)  dalgaların  genel  özelliği  ve  dalga
            hareketinin  grafiksel  gösterimi,  (2)  dalga-parçacık  hareketi,  (3)  frekans,  kaynak  ve  ortam,  (4)  özellikleri  sabit  bir
            ortamdaki dalga hızı, gibi konu başlıkları altında farklı direnç seviyelerinde incelenmiştir.
                   Bu çalışma orijinali İngilizce olan ve sonradan başka bir araştırma kapsamında Türkçeye çevrilen DAKYT ile
            yürütülmüştür. Elde edilen sonuçlar, gerek yurt dışında gerekse yurt içinde öğrencilerin Mekanik Dalgalar konusunda
            benzer yanılgılarına sahip olduklarını, dolayısıyla kavram yanılgılarının bölgesel, kültürel olmadığını göstermiştir. Sonraki
            çalışmalar  için  Fen  Bilgisi  Öğretmen  adaylarının  Mekanik  Dalgalar  konusunda  sahip  oldukları  potansiyel  kavram
            yanılgılarının  sebeplerinin  araştırılarak,  bunların  ortadan  kaldırılmasına  yönelik  öğretim  planlarının  geliştirilmesi,
            uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilmesi önerilmektedir.

                   Anahtar Sözcükler: Kavram yanılgısı, mekanik dalgalar, dört aşamalı kavram yanılgısı testi,  fen bilgisi öğretmen
            adayı, fizik eğitimi.












                                                            33
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50