Page 40 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 40

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B28          FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ YEREL SOSYOBİLİMSEL
                            KONULARDA İNFORMAL MUHAKEMELERİNİN BELİRLENMESİ


                                                      Şengül ATASOY

                                               Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi

                   Bilim  ve  teknolojideki  muazzam  gelişmeler  çağdaş  fen  eğitiminin  hedeflerinin  yeniden  tanımlanmasını
            gerektirmiştir. Özellikle son yıllarda vurgulanan küresel ısınma, genetik mühendisliği ve nükleer enerji kullanımı gibi
            bilimle veya teknoloji ile kavramsal ilişkileri olan bazı sosyal ikilemler ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin bu ikilemlerle başa
            çıkma  becerilerini  arttırmak,  modern  fen  eğitiminin  önemli  hedeflerinden  biridir.  Bu  doğrultuda  ülkemizde  tüm
            öğrencileri  fen  okuryazarı  bireyler  olarak  yetiştirme  vizyonuna  sahip  2013  Fen  Bilimleri  Dersi  Öğretim  Programının
            amaçlarından biri “Sosyobilimsel konuları (SBK) kullanarak öğrencilerin bilimsel düşünme alışkanlıklarını geliştirmek”
            olarak belirlenmiştir. Öğrenciler sosyobilimsel bir konuyla ilgili bireysel olarak neye inanacağına veya nasıl davranacağına
            karar verirken kararını destekleyen veya desteklemeyen farklı nedenler veya kanıtlar sunarlar. Bunun gibi net çözümü
            olmayan, karmaşık konuları yanıtlarken öğrenciler genellikle informal muhakemeler/akıl yürütmeler gerçekleştirirler. Bu
            nedenle öğrencilerin SBK hakkında karar verirken informal muhakeme becerileri önemli bir rol oynamaktadır. İnformal
            muhakeme, sonuçları değişken olan ve çözümleri mevcut verilerle belirsiz olan karmaşık sorunları çözmek için kişilerin
            kullandığı bilişsel ve duygusal süreçleri kapsar. Açık uçlu, iyi yapılandırılmamış ve tartışılabilir sorunlar olduğu göz önüne
            alındığında SBK, informal muhakeme bağlamında öğrenci fikirleri ve karar alma süreçlerinin araştırılması için ideal bir
            çerçeve oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi ile diğer bölgelerde yaşayan fen bilgisi öğretmen
            adaylarının yerel SBK’dan olan hidroelektrik santraller (HES), organik çay ve yeşil yol ile ilgili informal muhakemelerini
            belirlemek ve karşılaştırmak amaçlanmıştır. Bu araştırmada geliştirilen bir anket ülkenin çeşitli illerinden gelen, üçüncü
            ve dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 91 fen bilgisi öğretmen adayına (38’i Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi’nde,
            53’ü diğer bölgelerde yaşamaktadır) uygulanmıştır. Öğretmen adaylarının yazılı açıklamalarının tematik analizi yapılarak
            muhakeme  modları  (tipleri);  sosyal  odaklı  argümanlar,  ekonomik  odaklı  argümanlar,  ekolojik  odaklı  argümanlar  ve
            teknolojik odaklı argümanlar olmak üzere dört gruba ayrılmıştır. Her bir SBK ile ilgili bu bölgede yaşayan ve yaşamayan
            öğretmen  adaylarının  muhakeme  modları  yüzdelik  hesaplamaları  yapılarak  karşılaştırılmıştır.  Öğretmen  adaylarının
            informal muhakemeleri incelendiğinde; HES’le ilgili daha çok ekolojik ve ekonomik argümanlar, organik çay ve yeşil yol
            ile ilgili ise sosyal odaklı argümanlar içerdiği belirlenmiştir. Öğretmen adayları HES’in çevreye zararlı etkileri konusunda
            kaygılanırken, ekonomik bağlamda ise sağlayacağı katkıları değerlendirmektedirler. HES’le ilgili bölgede yaşayanların
            ekolojik argümanlarının oranı diğerlerine göre daha fazla iken (sırasıyla %55-%40), bölge dışındakilerin ise sosyal odaklı
            argümanları daha fazladır (%8-%21). Bunun bir nedeni bu öğretmen adaylarının HES’lerin yapıldığı bölgelerde yaşıyor
            olmaları  ve  HES  inşaatlarına  tanık  olmalarıdır.  Organik  çay  ile  ilgili  bölgede  yaşayanların  ekolojik  boyuta  sahip
            argümanlarının diğerlerininkinden fazla (%26-%4) olduğu belirlenmiştir. Bu öğretmen adaylarının çoğunun ailesi çay
            yetiştirmektedir  ve  dolayısıyla  organik  üretime  geçerek  tarım  yapılan  toprakların  zararlı  kimyasallardan  arınacağını
            düşünmektedirler. Yeşil yol ile ilgili bölge dışında yaşayanların ekolojik boyuta sahip argümanları diğerlerininkinden daha
            fazladır (%29-%42). Bölgede yaşayanların %23’ü, yaşamayanların %33’ü organik çay ve yeşil yol ile ilgili bilgi eksikliklerini
            ileri sürerek bir karar vermekten kaçınmışlardır. Öğretmen adaylarının %28’i çoklu, diğerleri (%72’si) tekli muhakeme
            moduna sahiptir. Bu durum öğretmen adaylarının yerel SBK ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmamalarından kaynaklanabilir.
            Kişilerin SBK hakkındaki kararlarını etkileyen bilgilerinin okul içi veya dışı düzenlenecek seminerler yoluyla verilmesi,
            tartışma ortamlarının oluşturularak kişilerin karar verme mekanizmalarının aktif hale getirilmesi gerekmektedir. Kişilerin
            bu konularda verecekleri sağlıklı kararlar ilerleyen zamanlarda bölgenin kalkınması için yapılması düşünülen yatırımlara
            da yön vermesi bakımından önem arz etmektedir.

                   Anahtar Kavramlar: Sosyobilimsel konular, informal muhakeme modları, fen bilgisi öğretmen adayları
















                                                            28
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45