Page 38 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 38

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B25           AKRAN ÖĞRETİMİ TEKNİĞİNİN 9. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİZİK
                                 DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ


                                                                                2
                                                                   1
                                                        1
                                         Derya YARIMKAYA , Yasin ÜNSAL , Ufuk TÖMAN

                                 1  Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Ana Bilim Dalı
                                  2  Bayburt Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Eğitimi Ana Bilim Dalı

                   Bu araştırmanın amacı, akran öğretimi tekniğinin 9. sınıf öğrencilerinin fizik dersine yönelik tutumları üzerinde
            etkisinin olup olmadığının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada yanıtı aranan sorular şu şekildedir:
            1) Araştırmaya katılan öğrencilerin  fizik dersine yönelik tutum düzeyleri, akran öğretimi öncesi  ve sonrası arasında
            anlamlı farklılık göstermekte midir?
            2) Araştırmaya katılan öğrencilerin, akran öğretimi öncesi ve sonrası fizik dersine yönelik tutum puanları arasındaki etki
            büyüklüğü (Cohen’s d) hangi düzeydedir?
                   Araştırma,  tek  grup  ön  test  -  son  test  deneysel  modelde  desenlenmiştir.  Araştırmaya,  Ankara  ili  Keçiören
            ilçesindeki  özel  bir  ortaöğretim  kurumunun  9/A  ve  9/B  sınıflarında  öğrenim  gören  42  öğrenci  (Kız:  24,  Erkek:  18)
            katılmıştır. Sınıflarda yer alan öğrenciler arasından her bir sınıf için 5’er öğrenci, ‘’Kuvvet ve Hareket’’ ünitesinin akran
            öğretimi tekniği ile işlenebilmesi amacıyla ‘’Öğreten Akran’’ olarak belirlenmiştir. Öğreten akranların belirlenmesinde
            şube rehber öğretmenleri ve branş öğretmenlerinin görüşleri esas alınmıştır. Öğreten akran olarak belirlenen öğrenciler
            ile araştırma öncesi, 40’ar dakikalık 3 oturum şeklinde akran eğitimi süreci gerçekleştirilmiştir. Akran eğitimi sürecinin
            ardından, her iki sınıfta da 10 hafta boyunca ‘’Kuvvet ve Hareket’’ ünitesi akran öğretimi tekniği ile işlenmiştir. Dersler
            öncesi,  öğreten  akranlar  her  hafta  ders  saati  dışında  40’ar  dakikalık  eğitim  oturumlarında  konu  hakkında
            bilgilendirilmiştir.  Akran  öğretimi  tekniğine  dayalı  ders  içerikleri  genel  olarak;  öğretmenin  konuyu,  kavramları  ve
            formülleri açıklaması, birkaç örnek soru çözmesi, öğreten akranlar ve diğer öğrencilerin birlikte soru çözümü ve öğreten
            akranların bazı haftalarda konu ve kavram açıklanmasına dâhil edilmesi gibi etkinliklerden oluşmuştur.
                   Araştırma verileri, Ortaöğretim Öğrencilerine Yönelik Güncel Fizik Tutum Ölçeği (Tekbıyık ve Akdeniz, 2010)
            aracılığıyla elde edilmiştir. Söz konusu ölçek 30 maddeden oluşmaktadır. Maddeler, olumsuzdan olumluya doğru beşli
            likert dereceleme ile sıralanmaktadır. Ölçekten alınabilecek puanlar 30 ile 150 arasında değişmektedir. Ölçek; önem,
            kavrama,  gereksinim  ve  ilgi  olmak  üzere  4  alt  faktörden  oluşmaktadır.  Ölçeğe  ait  iç  tutarlılık  katsayısı  “önem”  alt
            faktöründe 0,838; “kavrama” alt faktöründe 0,795; “gereksinim” alt faktöründe 0,74; “ilgi” alt faktöründe 0,717 ve ölçek
            genelinde 0,873’dür.
                   Araştırma  sonucu elde  edilen verilerin analizinde, ilk olarak verilerin normal dağılım gösterip göstermediği
            sınanmıştır. Verilerin normallik sınamasında Shapiro Wilk testi, Skewness ve Kurtosis (Çarpıklık ve Basıklık) değerleri ve
            Levene testi (varyansların homojenliği) dikkate alınmış, yapılan analizler sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği
            belirlenmiştir. Dolayısıyla öğrencilerin Ortaöğretim Öğrencilerine Yönelik Güncel Fizik Tutum Ölçeğinden elde ettiği ön
            test - son test puanlar arası farklılığın belirlenmesinde Bağımlı Gruplar t-Testi kullanılmıştır. Bunun yanı sıra, grupların
            ön  test  -  son  test  puan  ortalamaları  arasındaki  etki  büyüklüğünün  hesaplanmasında  Cohen  ‘’d’’  istatistiğine
            başvurulmuştur.
                   Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin “önem” alt faktörü (t41: -2,138, p<0,05), “kavrama” alt faktörü (t41:
            -2,259, p<0,05), “gereksinim” alt faktörü (t41: -2,372, p<0,05), “ilgi” alt faktörü (t41: -3,029, p<0,01) ve ölçeğin genelinden
            (t41: -3,812, p<0,001) almış oldukları ön test - son test puanlar arasında son test lehine anlamlı farklılık olduğu tespit
            edilmiştir. Öğrencilerin ölçeğin geneli ve alt faktörlerinden almış oldukları ön test - son test puanlar arasında, ölçeğin
            geneli ve “ilgi” alt faktöründe orta düzeyde etki büyüklüğü (d: 0.50-0.80), “kavrama” ve “gereksinim” alt faktörlerinde
            küçük düzeyde etki büyüklüğü (d: 0.20-0.50), “önem” alt faktöründe ise zayıf düzeyde etki büyüklüğü (d<0.20) olduğu
            saptanmıştır.  Yapılan  araştırma  sonucunda,  akran  öğretimi  tekniğinin  araştırmaya  katılan  9.sınıf  öğrencilerinin  fizik
            dersine yönelik tutum düzeyleri üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğu ortaya konulmuştur.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik dersi, tutum, akran öğretimi













                                                            26
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43