Page 34 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 34
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
ÖABT FİZİK ÖĞRETMENLİĞİ SORULARININ FİZİK ÖĞRETMENİ ÖZEL
B21 ALAN YETERLİKLERİ PERFORMANS GÖSTERGELERİNİ KARŞILAMA
DURUMLARININ İNCELENMESİ
1
1
1
1
Engin ALKAN , Ayça SARIGÖL , Çağatay İŞGÖREN , Bilal GÜNEŞ
1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik eğitimi Anabilim Dalı
Bu çalışmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığının bünyesine fizik öğretmeni seçerken Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) fizik öğretmenliği sorularının, MEB’ nın fizik
öğretmenlerinin sahip olmasını beklediği nitelikleri gösteren Fizik Öğretmeni Özel Alan Yeterliklerinde bulunan
performans göstergelerine uyumu ve soruların dağılımını incelemektir.
Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan öğretmen atamalarında, yapılmak istenen atama sayısı ile
öğretmen adaylarının sayısı arasındaki arz talep dengesizliğinden dolayı sınav ile alım yapılmaktadır. Bu bağlamda MEB
öğretmen adaylarından seçme yapmak amacı ile ÖSYM tarafından merkezi olarak yürütülen Kamu Personeli Seçme
Sınavı (KPSS)’nı uygulamaktadır. Öğretmen adayları için KPSS sınavı Genel Kültür(GKT), Genel Yetenek(GYT) ve Eğitim
Bilimleri Testleri(EBT) ile MEB beklentileri doğrultusunda 2013 yılından itibaren fizik alanı dahil bazı bölümlerde ÖABT
olmak üzere dört testten oluşmaktadır. Fizik öğretmenliği için KPSS P121 puanı esas alınmaktadır ve bu puanlama GKT
%15, GYT %15, EBT %20 ve ÖABT %50 oranında olmaktadır(ÖSYM, 2016).
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nda öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik
formasyon bakımından aranacak niteliklerin belirlenmesi MEB’ nın görevleri arasında dahil edilmiştir. Bu kapsamda MEB
“Öğretmen Mesleği Genel Yeterlikleri” ile öncelikli olarak ilköğretim kademesi öğretmenlerine yönelik özel alan
yeterlikleri hazırlanmıştır. Daha sonra da Talim ve Terbiye Kurulu’nun uygun görüşü üzerine Ortaöğretim Projesi
kapsamında fizik alanı dâhil sekiz alan öğretmenlerine yönelik özel alan yeterlikleri geliştirilmiş, geliştirilen bu özel alan
yeterlikleri Talim ve Terbiye Kurulu tarafından uygun bulunmuştur. Fizik öğretmenliği özel alan yeterlikleri üç ana yeterlik
alanına sahiptir. Bunlardan Fizik Alan Bilgisi (FAB) yeterlik alanında 12 alt yeterlik ve 74 performans göstergesi, Fizik Alan
Eğitim Bilgisi (FEB) yeterlik alanında 8 alt yeterlik ve 48 performans göstergesi ile Fizik Okuryazarlığı Bilgisi (FOB) yeterlik
alanında 11 alt yeterlik ve 75 performans göstergesi olmak üzere 197 performans göstergesi ile özel alan yeterlikleri
tanımlanmıştır.
ÖSYM’de MEB ile yaptığı ortak çalışma sonucu ÖABT Fizik Öğretmenliği sorularını Fizik Öğretmeni Özel Alan
Yeterliklerine uygun olarak yapacağını duyurmuş ve şu ana kadar yapılan sınavlar bu kapsamda gerçekleşmiştir. Bu
durum, ÖABT Fizik öğretmenliği sınavlarının Fizik Öğretmeni Özel Alan Yeterliklerini karşılama durumunun ortaya
konulmaya çalışıldığı bu çalışmanın önemi ortaya koymaktadır.
Fizik öğretmenliği atamaları için geçerli olan KPSS P121 puanına %50 etkisi bulunan ÖABT Fizik Öğretmenliği
sınav sorularının, belirtilen konu dağılımlarını Fizik Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri performans göstergeleri
bakımından karşılaması beklenmektedir. ÖABT Fizik Öğretmenliği dokümanı MEB (2011)’ in yayınladığı “Fizik
Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri” dokümanı tarafından içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmacılar
tarafından analiz sürecinde, bağımsız kodlama ile uyum yakalanmaya çalışılmıştır. Uyumsuzluk olan durumlar
araştırmacılar tarafından tartışılmış ve tam uyum sağlanmıştır. ÖABT Fizik Öğretmenliği testinde sorulan soruların fizik
özel alan yeterlikleri, yeterlik alanı bakımından %80 FAB ile %20 FEB ve FOB olması beklenmektedir. Araştırmacılar
tarafından yapılan analiz sonucunda performans göstergesi bakımından, %82 FAB ile %18 FEB ve FOB dağılım oranı
belirlenmiştir. ÖABT Fizik Öğretmenliği soruları konuların genel ağırlığı bakımından incelendiğinde alan yeterliklerini
karşılama durumları beklenildiği düzeyde olduğu söylenebilir. Sorularda, özel alan yeterlikleri birden çok kez aynı
performans göstergesi ile sorgulanmaya çalışılmıştır. Araştırmada karşılaşılan ilginç bir nokta ise FEB ve FOB yeterlik
alanına ilişkin sorulması gereken bir sorunun araştırmacılar tarafından FAB yeterlik alanını ölçtüğü düşünülmesidir. Bu
durumda sorulan sorunun yapı geçerliliği bakımından uygun olmadığı söylenebilir.
Anahtar Kavramlar: ÖABT Fizik Öğretmenliği, Özel Alan Yeterlikleri, Fizik Öğretmenliği
22