Page 34 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 34

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                        ÖABT FİZİK ÖĞRETMENLİĞİ SORULARININ FİZİK ÖĞRETMENİ ÖZEL
             B21        ALAN YETERLİKLERİ PERFORMANS GÖSTERGELERİNİ KARŞILAMA
                                              DURUMLARININ İNCELENMESİ

                                             1
                                                                          1
                                                                                     1
                                                          1
                                   Engin ALKAN , Ayça SARIGÖL , Çağatay İŞGÖREN , Bilal GÜNEŞ

                                  1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik eğitimi Anabilim Dalı

                   Bu çalışmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığının bünyesine fizik öğretmeni seçerken Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
            Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) fizik öğretmenliği sorularının, MEB’ nın fizik
            öğretmenlerinin  sahip  olmasını  beklediği  nitelikleri  gösteren  Fizik  Öğretmeni  Özel  Alan  Yeterliklerinde  bulunan
            performans göstergelerine uyumu ve soruların dağılımını incelemektir.
                   Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan öğretmen atamalarında, yapılmak istenen atama sayısı ile
            öğretmen adaylarının sayısı arasındaki arz talep dengesizliğinden dolayı sınav ile alım yapılmaktadır. Bu bağlamda MEB
            öğretmen adaylarından seçme yapmak amacı ile ÖSYM tarafından merkezi olarak yürütülen Kamu Personeli Seçme
            Sınavı (KPSS)’nı uygulamaktadır. Öğretmen adayları için KPSS sınavı Genel Kültür(GKT), Genel Yetenek(GYT) ve Eğitim
            Bilimleri Testleri(EBT) ile MEB beklentileri doğrultusunda 2013 yılından itibaren fizik alanı dahil bazı bölümlerde ÖABT
            olmak üzere dört testten oluşmaktadır. Fizik öğretmenliği için KPSS P121 puanı esas alınmaktadır ve bu puanlama GKT
            %15, GYT %15, EBT %20 ve ÖABT %50 oranında olmaktadır(ÖSYM, 2016).
                   1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nda öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik
            formasyon bakımından aranacak niteliklerin belirlenmesi MEB’ nın görevleri arasında dahil edilmiştir. Bu kapsamda MEB
            “Öğretmen  Mesleği  Genel  Yeterlikleri”  ile  öncelikli  olarak  ilköğretim  kademesi  öğretmenlerine  yönelik  özel  alan
            yeterlikleri  hazırlanmıştır.  Daha  sonra  da  Talim  ve  Terbiye  Kurulu’nun  uygun  görüşü  üzerine  Ortaöğretim  Projesi
            kapsamında fizik alanı dâhil sekiz alan öğretmenlerine yönelik özel alan yeterlikleri geliştirilmiş, geliştirilen bu özel alan
            yeterlikleri Talim ve Terbiye Kurulu tarafından uygun bulunmuştur. Fizik öğretmenliği özel alan yeterlikleri üç ana yeterlik
            alanına sahiptir. Bunlardan Fizik Alan Bilgisi (FAB) yeterlik alanında 12 alt yeterlik ve 74 performans göstergesi, Fizik Alan
            Eğitim Bilgisi (FEB) yeterlik alanında 8 alt yeterlik ve 48 performans göstergesi ile Fizik Okuryazarlığı Bilgisi (FOB) yeterlik
            alanında 11 alt yeterlik ve 75 performans göstergesi olmak üzere 197 performans göstergesi ile özel alan yeterlikleri
            tanımlanmıştır.
                   ÖSYM’de MEB ile yaptığı ortak çalışma sonucu ÖABT Fizik Öğretmenliği sorularını Fizik Öğretmeni Özel Alan
            Yeterliklerine uygun olarak yapacağını duyurmuş ve şu ana kadar yapılan sınavlar bu kapsamda gerçekleşmiştir.  Bu
            durum,  ÖABT  Fizik  öğretmenliği  sınavlarının  Fizik  Öğretmeni  Özel  Alan  Yeterliklerini  karşılama  durumunun  ortaya
            konulmaya çalışıldığı bu çalışmanın önemi ortaya koymaktadır.
                   Fizik öğretmenliği atamaları için geçerli olan KPSS P121 puanına %50 etkisi bulunan ÖABT Fizik Öğretmenliği
            sınav  sorularının,  belirtilen  konu  dağılımlarını  Fizik  Öğretmenliği  Özel  Alan  Yeterlikleri  performans  göstergeleri
            bakımından  karşılaması  beklenmektedir.  ÖABT  Fizik  Öğretmenliği  dokümanı  MEB  (2011)’  in  yayınladığı  “Fizik
            Öğretmenliği  Özel  Alan  Yeterlikleri”  dokümanı  tarafından  içerik  analizi  yöntemi  ile  analiz  edilmiştir.  Araştırmacılar
            tarafından  analiz  sürecinde,  bağımsız  kodlama  ile  uyum  yakalanmaya  çalışılmıştır.  Uyumsuzluk  olan  durumlar
            araştırmacılar tarafından tartışılmış ve tam uyum sağlanmıştır. ÖABT Fizik Öğretmenliği testinde sorulan soruların fizik
            özel alan yeterlikleri, yeterlik alanı bakımından %80 FAB ile %20 FEB ve FOB olması beklenmektedir. Araştırmacılar
            tarafından yapılan analiz sonucunda performans göstergesi bakımından, %82 FAB ile %18 FEB ve FOB dağılım oranı
            belirlenmiştir. ÖABT Fizik Öğretmenliği soruları konuların genel ağırlığı bakımından incelendiğinde alan yeterliklerini
            karşılama  durumları  beklenildiği  düzeyde  olduğu  söylenebilir.  Sorularda,  özel  alan  yeterlikleri  birden  çok  kez  aynı
            performans göstergesi ile sorgulanmaya çalışılmıştır. Araştırmada karşılaşılan ilginç bir nokta ise FEB ve FOB yeterlik
            alanına ilişkin sorulması gereken bir sorunun araştırmacılar tarafından FAB yeterlik alanını ölçtüğü düşünülmesidir. Bu
            durumda sorulan sorunun yapı geçerliliği bakımından uygun olmadığı söylenebilir.

                   Anahtar Kavramlar: ÖABT Fizik Öğretmenliği, Özel Alan Yeterlikleri, Fizik Öğretmenliği














                                                            22
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39