Page 33 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 33

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                       ÇUKUR AYNALARDA GÖRÜNTÜ OLUŞUMU - DENEY DÜZENEKLERİNİN
             B20       VE ETKİNLİK YAPRAKLARININ OLUŞTURULMASINA YÖNELİK ÖRNEK
                                                       BİR UYGULAMA

                                                    Seda ÇEKİÇ TOROSLU

                                        Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat Merkezi, Ankara

                   Geometrik optik konusunda yurt içinde ve yurt dışında yapılmış pek çok çalışmaya rastlamak mümkündür.
            Literatür  taraması  yapıldığında  ülkemizde  geometrik  optik  alanında  yapılan  çalışmaların  öğrencilerin  sahip  olduğu
            kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik olduğu, daha geniş kapsamda geometrik optik konuları ile ilgili olduğu veya
            geliştirilen öğretim programlarının öğrenci başarısına etkisini araştırmaya yönelik olduğu görülmüştür. Bu çalışmada ise
            çukur ayna gibi daha dar bir alana odaklanarak ilköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerine yönelik çukur aynalar ile
            ilgili  geliştirilen  etkinlik  yaprakları  ve  deney  düzeneklerinin  tanıtılması  ve  öğrenci  başarısına  etkisinin  araştırılması
            amaçlanmıştır.
                   Bu uygulama Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat Merkezindeki fizik alanında Özel Yetenekleri Geliştirici Programa
            (ÖYGP) devam eden 16 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu öğrencilerinden 9 tanesi 7. sınıf, 7 tanesi 8. sınıf öğrencisidir.
            Çukur ayna konusu, 7. sınıf fen bilimleri dersinde “Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması” ünitesi içinde yer alırken
            10. sınıfta fizik dersinde “Optik” ünitesi içinde yer almaktadır. 7. sınıf müfredatında “Özel ışınlarla görüntü çizimine
            girilmez.”  ifadesi  yer  alırken  10.  sınıfta  “Öğrencilerin  özel  ışınlardan  faydalanarak  görüntü  oluşturmaları  ve  oluşan
            görüntünün  özelliklerini  yorumlamaları  sağlanır.”  ifadesi  kazanımlar  arasındadır.  Her  iki  seviyede  de  görüntünün
            özellikleri ile ilgili matematiksel işlemlere girilmemektedir. 2016-2017 eğitim öğretim yılında Bilim ve Sanat Merkezine
            devam eden lise öğrencileri ÖYG programına dâhil olmadığı için çalışma 7. ve 8. sınıflara uygulanmıştır. Uygulamada,
            öğrencilerin  özel  ışınlardan  faydalanarak  görüntü  oluşturmaları,  oluşan  görüntünün  özelliklerini  yorumlamaları  ve
            matematiksel ifadelerden yararlanarak sonuca ulaşmaları istenmiştir.
                   Uygulamaya  başlamadan  önce  öğrencilere  çukur  aynadaki  özel  ışınlar,  hazırlanan  etkinlik  kâğıdı  üzerinde
            çizimlerle  tanıtıldı.  Öğrencilerin  çukur  aynalar  hakkında  bilimsel  süreç  becerilerini  geliştirecek  deney  düzenekleri
            hazırlandı.  5  kategoride  6  deneyin  yapılması  planlandı.  Öğrencilere  deney  malzemeleri  verilerek  cismi  aynanın
            merkezinden dışarıya, merkeze, odak ile merkez arasına, odak noktasına ve ayna ile odak noktası arasına belirli noktalara
            konulması durumunda görüntünün yerini ekran üzerinde bulmaları ve ölçümle yerini tespit etmeleri istendi. Öğrenciler
            deneyleri yaparken bilimsel süreç becerilerinden; gözlem, sınıflama, uzay/zaman ilişkilerini kullanma, sayıları kullanma,
            ölçme, iletişim kurma ve verileri yorumlama basamaklarını kullandılar. Her bir deneyden sonra öğrencilerden deneyle
            uyumlu  hazırlanan  etkinlik  kâğıtları  üzerinde  çizmeleri  ve  ölçümleri  yapmaları  istendi.  Son  olarak  ise  matematiksel
            ifadeleri kullanarak görüntünün yeri ve büyüklüğünü bulmaları istendi. Her deney öncesi öğrencilere görüntünün nerede
            oluşabileceğini,  boyunun  nasıl  olacağı,  düz  ya  da  ters  olup  olmadığı  ve  sanal  ya  da  gerçek  olup  olmadığını  bilip
            bilmedikleri soruldu veya tahmin etmeleri istendi. Öğrencilerin cevapları gözlem formuna kaydedildi. Öğrencilerden
            gelen  dönütlere  göre  öğrencilerin  genelde  ezber  yaptıkları,  yanlış  cevap  verdikleri  veya  verdiği  cevaplardan  emin
            olmayıp  karıştırdıkları  gözlemlendi.  Tüm  deneyler  bitince  öğrencilere  aynı  sorular  yeniden  yöneltildi.  Öğrencilere
            görüntünün yeri, boyu, ters/düz oluşu veya sanal/gerçek oluşu hakkında sorular sorulduğunda genellikle doğru cevaplar
            verdikleri gözlemlendi. Elde edilen veriler nitel olarak değerlendirildi.
                   İlköğretim  ikinci  kademede  veya  orta  öğretimde  ders  işlenirken  deney  yapmaya  yeterince  önem
            verilmemektedir. Bu araştırmaya katılan 16 öğrencinin 8 tanesi birbiri ile aynı olmayan özel okullara, 8 tanesi ise yine
            birbirinden farklı devlet okullarına devam etmektedir. Uygulamaya başlamadan önce öğrencilere çukur ayna ile ilgili
            okullarında deney yapıp yapmadıkları sorulmuş anacak hiçbir öğrenciden olumlu yanıt alınamamıştır. Bu çalışma ile
            geliştirilen deney düzenekleri ve etkinlik yaprakları öğrencileri ezber yapmak yerine daha kalıcı öğrenmelerine olanak
            sağlarken  aynı  zamanda  öğrencilerin  bilimsel  süreç  becerilerini  geliştirmelerine  de  yardımcı  olmuştur.  7.  sınıf  fen
            bilimleri ve 10. sınıf fizik dersi müfredatında çukur ayna ile ilgili matematiksel işlemlere yer verilmese de araştırmaya
            katılan öğrenciler, matematiksel ifadeleri kullanarak çok rahat işlemler yapabilmiştir. Bu sayede deney yaparak elde
            ettiği ölçümü ve etkinlik yaprakları üzerinde yaptığı çizimler sonucu elde ettiği ölçümü matematiksel işlemlerle elde ettiği
            değerlerle tutarlılığını gözlemledi. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde öğrenciler; dersler sırasında okullarındaki derslere
            göre kendilerini daha aktif hissettiklerini, konuyu daha iyi anladıklarını ve derslerin eğlenceli geçtiğini belirtmişlerdir. Bu
            çalışma, her ne kadar bilim ve sanat merkezine devam eden fizik alanında özel yetenekli 7. ve 8. sınıf öğrencilerine
            uygulansa da lise 10. sınıf öğrencilerine de uygulanabilir. Hazırlanan etkinlik yapraklarının fizik öğretmenlerine örnek
            olabileceğine inanılmaktadır.

                   Anahtar Kavramlar: Çukur ayna, optik, bilimsel süreç becerisi



                                                            21
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38