Page 28 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 28

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                                 JİGSAW YÖNTEMİNİN FEN ÖĞRETİMİ LABORATUVAR
             B15       UYGULAMALARINDA KULLANIMININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN
                                     FİZİK KONULARINDAKİ BAŞARILARINA ETKİSİ

                                                                    1
                                                     Ataman KARAÇÖP

                            1 Kafkas Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

                   Bu  çalışmanın  amacı,  üniversite  öğrencilerinin  Fen  Öğretimi  Laboratuvar  Uygulamaları  dersinin  fizik
            konularındaki  başarıları  üzerine,  işbirlikli  öğrenmeye  dayalı  Jigsaw  yöntemi  ile  doğrulama  laboratuvar  yönteminin
            etkisini tespit etmektir.
                   İşbirlikli  öğrenme  modeli  hakkında  deneyimi  olmayan  bir  öğretmenin  sınıfında  bu  yöntemi  uygulaması
            beklenemez.  Araştırmalar  öğretmenlerin  sınıflarında  işbirlikli  öğrenmeyi  uygulayabilmelerini  desteklemek  için
            meslekteki  öğretmenlerin  hizmet  içi  eğitimler  yoluyla  mesleki  gelişimlerinin  sağlanması  gerektiğine  ve  öğretmen
            adaylarına işbirlikli öğrenme deneyimlerini geliştirebilecekleri öğrenme ortamlarının oluşturulmasına vurgu yapmıştır.
            Bu  noktada  öğrencilerin  küçük  karma  gruplarda  birbirlerinin  öğrenmelerine  yardımcı  oldukları,  öğrenme  konuları
            üzerinde araştırma, tartışma ve sorgulama imkanı buldukları bir öğrenme ortamı sağlayan işbirlikli öğrenmeye dayalı
            jigsaw yönteminin fizik konularının öğretiminde kullanılmasının önemli olacağı düşünülmüştür. Ayrıca jigsaw yönteminin
            uygulanma sürecindeki yapısı gereği hem teorik konuların öğretiminde hem de laboratuarda deneylerin yapılmasında
            kolaylıkla  uygulanabileceği  öngörülmüştür.  Bununla  birlikte  bu  araştırmanın,  örneklemde  yer  alan  fen  bilgisi
            öğretmenliği programında öğrenim gören üniversite öğrencilerine işbirlikli öğrenme deneyimi sağlanması bakımından
            da önemli olduğu düşünülmüştür.
                   Bu  araştırma  yarı  deneysel  desenlerden  son-test  eşleştirilmiş  kontrol  gruplu  desene  göre  yürütülmüştür.
            Çalışmaya 2014–2015 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları (FÖLU) dersini alan
            33 bayan ve 15 erkek toplam 48 fen bilgisi öğretmenliği üçüncü sınıf (6. Dönem) öğrencisi katılmıştır. Örneklemde yer
            alan  öğrenciler  Jigsaw  yöntemine  dayalı  laboratuvar  yaklaşımının  uygulandığı  Deney  Grubu  (n=25)  ve  doğrulama
            laboratuvar yaklaşımının uygulandığı Kontrol Grubu (n=23) olarak belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin önbilgi
            düzeyleri genel ağırlıklı not ortalamalarına göre değerlendirilmiştir. Araştırma gruplarındaki öğrencilerin fizik konularıyla
            ilgili anlamalarını tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından Fen Laboratuvarı Başarı Testi (FLBT) hazırlanmıştır. FLBT
            hazırlanırken laboratuvar uygulamaları kapsamında olan ses, ışık, ısı ve sıcaklık, elektrik ve manyetizma temel konu
            başlıkları dikkate alınmıştır. FLBT, 10 (on) açık uçlu sorudan oluşturulmuştur. FLBT için güvenirlik katsayısı Cronbach’s
            Alpha 0,66 olarak hesaplanmıştır.
                   Araştırmaya  katılan  öğrencilerin  genel  ağırlıklı  not  ortalamalarının  (GANO)  istatistiksel  analizlerinden  elde
            edilen bulgulardan araştırma gruplarındaki öğrencilerin önbilgi ve genel hazırbulunuşluk düzeyleri bakımından benzer
            özelliklere olduğu sonucuna  ulaşılmıştır.  Araştırma gruplarına öğretim süreci tamamlandıktan sonra son-test olarak
            uygulanan FLBT’den elde edilen verilerin analizinde ön bilginin göstergesi olan GANO’ların etkisi kontrol altına alınmıştır.
            Araştırmada  elde  edilen  bulgulardan,  FÖLU  dersi  kapsamındaki  fizik  konularının  işbirlikli  öğrenmeye  dayalı  Jigsaw
            yöntemine göre öğretimi doğrulama laboratuvar yöntemine göre öğretiminden daha yüksek düzeyde bir başarı ortaya
            çıkarmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin, araştırmada temel veri toplama aracı olarak kullanılan FLBT’nin yazma,
            açıklamalar yapma, deney düzeneği tasarlama ve çizim yapma görevlerini içeren sorularına verdikleri yanlış cevapların
            incelenmesi  sonucunda  öğrencilerin  bazı  kavramsal  yanlış  anlamalara  sahip  oldukları  tespit  edilmiştir.  Araştırma
            gruplarındaki öğrencilerin ses konusunda, sesin özellikleri  ve bu özelliklerin birbiri ile olan ilişkileri ile ilgili, elektrik
            konusunda bir elektrik devresine voltmetrenin paralel bağlanmasının ve bir elektrik devresinde üreteç olarak kullanılan
            özdeş pilleri devreye seri ve paralel bağlamanın nedenleri hakkında kavramsal yanlış anlamalarının olduğu görülmüştür.
            Ayrıca yine elektrik konusunda bir elektrik devresinde üreteç değiştirilmeden seri bağlı özdeş lambalar paralel hale
            dönüştürüldüğünde  lambaların  parlaklıklarının  (ışık  şiddetlerinin)  nasıl  değişeceği  hakkında  araştırma  gruplarındaki
            öğrencilerin  yanlış  anlamalarının  olduğu  tespit  edilmiştir.  Ayrıca  araştırma  gruplarındaki  öğrencilerin  manyetizma
            konusunda, sürtünme ile mıknatıslanmada oluşan geçici mıknatısın kuplarını belirlemede zorluk yaşadıkları ve kavramsal
            yanlış anlamalara sahip oldukları da tespit edilmiştir.
                   Bu  çalışmanın  öğretmen  adayı  öğrencilerle  yürütülmüş  olması,  onları  gelecekteki  mesleki  yaşamlarında  da
            kullanabilecekleri  çağdaş  öğretim  teknikleri  hakkındaki  deneyimlerinin  artmasına  katkı  sağlamıştır.  Fen  bilimleri
            öğretmenliği  öğrencilerinin  öğretim  programlarında  yer  alan  fen  bilimlerinin  farklı  alanları  ve  konularında  benzer
            çalışmaların yapılması  faydalı olacaktır. Yapılacak benzer çalışmalar yoluyla öğretmen adaylarının hizmet öncesinde
            çağdaş öğretim yöntemlerini kendi alanlarına uygulama konusundaki deneyimlerin artması sağlanabilir. Böylelikle fen
            bilimleri öğretmenliği öğrencilerinin mesleki gelişimlerinin sağlanması desteklenebilir.

                   Anahtar Kavramlar: İşbirlikli öğrenme modeli, Jigsaw yöntemi, fen laboratuarı


                                                            16
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33