Page 26 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 26

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                             LİSE ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TABANLI LABORATUVAR
             B13              UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARINI ETKİLEYEN
                                   FAKTÖRLER: BİR SIRALI REGRESYON ÇALIŞMASI

                                                Funda ALPTEKİN, Ali ERYILMAZ

                                                  Orta Doğu Teknik Üniversitesi

                   Bilgisayar  Tabanlı  Laboratuvar  Uygulamaları  (BTLU)  sensörler  ve  bilgisayar  kullanarak  yapılan  laboratuvar
            uygulamalarını kapsamaktadır. Ülkemizde Anadolu Öğretmen Liselerinde (AÖL) ve İç Anadolu Bölgesi hariç tüm Fen
            Liselerinde  BTLU’na  olanak  sağlayan  ekipmanlar  bulunmaktadır.  Milli  Eğitim  Bakanlığının  (MEB)  BTLU’na  yönelik
            geçmişte  yapılan  hizmet  içi  eğitim  çalışmaları  da  olmasına  rağmen  öğretmenlerin  bu  uygulamaları  yapmadıkları
            bilinmektedir.  Alan  yazında  öğretmenlerin  teknoloji  kullanılmasını  etkileyen  faktörler  ve  bu  faktörlerin  birbiri  ile
            ilişkilerini farklı yöntemlerle inceleyen birçok çalışma bulunmaktadır. Bununla birlikte öğrencilerin fizik dersine, fizik
            dersinde teknoloji kullanılmasına ve fizik laboratuvar uygulamalarına yönelik tutumlarını inceleyen birçok çalışma da
            bulunmaktadır.  Ancak  lise  öğrencilerinin  BTLU’na  yönelik  tutumlarını  ve  bu  tutumlarını  etkileyen  faktörlerin  neler
            olduğunu belirten çalışmalar pek bulunmamaktadır. Öğrencilerin tutumlarının ve tutumları etkileyen faktörlerin neler
            olduğunun belirlenmesinin kullanımı etkileyen faktörleri belirmede önemli bir rol oynayacağı değerlendirilmektedir.
                   Bu  çalışmanın  amacı  Anadolu  Öğretmen  Liselerinde  öğrenim  gören  9,  10  ve  11.  sınıf  öğrencilerin  BTLU’na
            yönelik tutumları; öğrencilerinin BTLU yeterliliklerinin, fizik dersine, fizik dersinde teknoloji kullanılmasına ve laboratuvar
            uygulamalarına  karşı  tutumlarının,  öğrencilerin  cinsiyetinin,  bulunduğu  sınıfın,  BTLU  sıklığının  ve  BTLU  yapılmasını
            isteme derecesinin nasıl etkilediğini belirlemektir. Bunun için bu çalışmada bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki
            ilişkiyi incelemek için çoklu regresyon analizi çeşitlerinden birisi olan sıralı regresyon analizi kullanılmıştır. Bunun için
            öncelikli  olarak  alan  yazında  lise  öğrencilerinin  tutumlarını  etkileyen  faktörler  arasındaki  ilişkiler  incelenmiş  ve  bu
            ilişkilere  dayanarak  varsayımsal  bir  model  oluşturulmuştur.  Bu  model  ışığında  anketler  hazırlanmış  ve  veriler
            toplanmıştır. SPSS 19 istatistik paketi kullanılarak veriler incelenmiştir. Öğrencilerin BTLU’na yönelik tutumunu etkileyen
            faktörlerin belirlemek için veriye sıralı regresyon analizi şu sıra içerisinde uygulanmıştır; BTLU yeterliliği, BTLU sıklığı,
            BTLU  yapılmasını  isteme  derecesi,  öğrencilerin  fizik  laboratuvar  uygulamalarına  yönelik  tutumu,  derste  teknoloji
            kullanımına yönelik tutumu,  fizik dersine yönelik tutumu, cinsiyet ve sınıf.
                   Çalışmanın evrenini tüm Türkiye’deki AÖL’lerinde 9, 10 ve 11. sınıf lise öğrencileri oluştururken, örneklemini
            dört coğrafi bölgedeki AÖL’lerindeki 9, 10 ve 11. sınıf öğrenciler oluşturmaktadır. Seçilen dört coğrafi bölgedeki (Ege,
            Akdeniz, Marmara ve İç Anadolu) her okuldaki (196 okul) ortalama 33 öğrenciye anket uygulanması için posta yoluyla
            gönderilmiştir. Her bir sınıf seviyesinde uygulanacak anket sayısında eşitlik olması için excelde bir formül yazılarak hangi
            okulda  hangi  sınıfa  uygulanacağı  rastgele  olarak  belirtilmiştir.  Çalışmanın  örneklemini  Ege,  Akdeniz,  Marmara  ve  İç
            Anadolu Bölgelerindeki 196 okuldaki 6468 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Anketler okullara posta yolu ile gönderilmiş ve
            posta yolu ile toplanmıştır.
                   Sıralı  regresyon  analizine  konulacak  değişkenleri  ölçmek  için  5  farklı  veri  toplama  aracı  kullanılmıştır.
            Öğrencilerin  fizik  dersine,  fizik  dersinde  teknoloji  kullanmasına,  fizik  laboratuvar  uygulamalarına  ve  BLTU’na  karşı
            tutumlarını belirlemek amacı ile 25’er maddelik “Tamamen Katılıyorum”dan “Tamamen Katılmıyorum”a 5’li Likert tipi
            anketler hazırlanmıştır. Bu anketlerin yanında öğrencilere ilişkin demografik bilgiler ve BTLU yönelik yeterliliklerine ilişkin
            verileri toplamak amacı ile bir anket daha hazırlanmıştır. Anketler araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ve geçerlilik ve
            güvenirlilik analizleri yapılmıştır.  Sıralı regresyon analizi yapılmadan önce varsayımları incelenmiş ve değişkenler modele
            ardından eklenmiştir.
                   Değişkenler  5  aşamada  modele  eklenmiştir.  Farklı  aşamalarda  farklı  değişkenler  modeli  anlamlı  olarak
            etkilemektedir. 5. aşamadaki modelde 8 değişken BTLU’na karşı tutumunun varyansının % 41,6’ini açıklamaktadır (F(8,
            1707)=152,086 p<0.001). Katsayıların verildiği tabloya baktığımızda 3 değişkenin anlamlı etkisinin olduğu görülmektedir.
            Önem sırasına göre baktığımızda teknoloji kullanımına karşı tutum (beta= 0,351), fizik dersine karşı tutum (beta=0,192)
            ve  laboratuvara  karşı  tutumun  (beta=0,192)  öğrencilerin  BTLU’na  yönelik  tutumu  puanlarını  anlamlı  olarak  tahmin
            ettiklerini göstermiştir. Cinsiyet, sınıf, BTLU yeterliliği, sıklık ve isteğin BTLU’na yönelik tutum puanlarını anlamı olarak
            tahmin etmediklerini göstermiştir.

                   Anahtar  Kavramlar:  Bilgisayar  Tabanlı  Laboratuvar  Uygulamaları,  fizik,  tutum,  teknoloji,  öğrenci,  sıralı
            regresyon







                                                            14
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31