Page 27 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 27

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                       ELEKTROSTATİK İLE İLGİLİ SORGULAYICI ARAŞTIRMA YÖNTEMİNE
             B14            DAYALI ETKİNLİKLERİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN
                                        DOĞASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ

                                                                                      1
                                                                          1
                                                         1
                                          Şeyma Nur YAVUZ , Pervin ÜNLÜ YAVAŞ , Bilal GÜNEŞ

                                     1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı

                   Bu  çalışmanın  amacı,  elektrostatik  ile  ilgili  sorgulayıcı  araştırma  yöntemine  dayalı  etkinliklerin  öğretmen
            adaylarının bilimsel modellerin rolü, bilimin gözlem ve çıkarıma dayalı doğası bileşenlerine ilişkin görüşlerine etkisini
            tespit etmektir. Söz konusu bu bileşenleri öğrencilere kazandırmak için bilim tarihi ve bilimin doğası açısından zengin
            içeriğe  sahip  olduğunu  düşündüğümüz  elektrostatik  konusu  ile  ilgili  11  aşamadan  oluşan  sorgulayıcı  araştırma
            yöntemine dayalı bir etkinlik tasarlanmıştır. Tasarlanan etkinlik geliştirildikten sonra geçerlilik çalışması kapsamında;
            fizik, kimya ve fen eğitimi alanlarında çalışmaları bulunan ve alanlarında uzman 10 kişi tarafından incelenmiş, uzman
            görüşleri  sonrasında  etkinlik  tekrar  gözden  geçirilerek  düzeltilmiştir.  Etkinlik  elektrik  dersini  almış,  ikinci  sınıf  fizik
            öğretmen adaylarından 17 kişilik bir gruba, fizik laboratuvarında uygulanmıştır. Etkinlik öncesinde öğrencilere etkinlikte
            kullanacakları ipek kumaş, yün kumaş, kâğıt parçaları, balon, metal çubuk,  plastik ve cam çubuk verilerek, öğrencilere
            elektrostatik  ile  ilgili  yapılacak  etkinlik  açıklanmıştır.  Etkinliğin  ilk  aşamalarında  öğrencilere  tarihsel  yaklaşıma  göre
            hazırlanan bir okuma parçası, etkinlikle ilgili çeşitli sorular bulunan çalışma yaprakları ve doğrudan-yansıtıcı yaklaşıma
            göre hazırlanan bir deney föyü verilmiştir. Okuma parçası okutularak etkinliğe başlanmış ve soru-cevap şeklinde ilerleyen
            etkinlikte, öğrenciler her soruya verdikleri cevapları çalışma yapraklarında ilgili yerlere not etmiştir. Bu şekilde etkinliğin
            ilk  aşamalarında  sadece  öğrencilerin  ön  bilgileri  ortaya  çıkarılmaya  çalışılmış,  verdikleri  cevaplara  herhangi  bir
            müdahalede bulunulmamıştır. Ancak daha sonraki aşamalarda karşılıklı tartışma ve konuşmalarla öğrencilerin bilimsel
            modellerin  özellikleri,  bilimin  gözlem  ve  çıkarıma  dayalı  doğası  bileşenleri  hakkındaki  görüşleri  zenginleştirilmeye
            çalışılmıştır. Etkinlik iki ders saati yani 100 dakika sürmüştür. Bu sürede, öğrencilere yöneltilen her soruya verdikleri
            cevapları, öğrencilerden çalışma yapraklarındaki ilgili yerlere yazmaları istenmiştir. Bu şekilde öğrencilerin her soruyu
            cevaplamaları ve etkinliğe aktif katılımı sağlanmaya çalışılmıştır. Ayrıca cevaplanan sorularda etkinlik ilerledikçe geriye
            dönüp düzeltme, ekleme veya silme yapmamaları için öğrenciler etkinlik öncesinde uyarılmıştır. Öğrencilerin etkinlik
            sırasında, bilimsel model ve bilimin gözleme dayalı doğası bileşenlerine ilişkin görüşlerini incelemek için, bu bileşenler
            hakkındaki benzer sorular etkinliğin iki farklı yerinde öğrencilere yöneltilmiş ve çalışma yapraklarıyla da kayıt altına
            alınmıştır.  Etkinlikte  bu  yönüyle  nitel  veri  toplama  araçları  kullanılmıştır.  Öğrencilerin  bu  benzer  sorulara  verdikleri
            cevaplar betimsel yöntemlerle analiz edilmiştir. Her öğrencinin verdiği cevaplar kodlanmış, bu kodlar içeriğine göre
            gruplanmış ve isim verilerek kategoriler elde edilmiştir. Bu kategoriler ve kodlar, öğrencilerin görüşlerindeki değişimi
            görebilmek için, başlangıçtaki görüşleri ile sonraki görüşlerini yansıtacak biçimde, tablolar halinde düzenlenmiştir. Bu
            tablolar  karşılaştırıldığında;  bilimsel  modellerin  özellikleri  ve  bilimin  gözleme  dayalı  doğası  bileşenleri  hakkındaki
            görüşlerinde  bir  zenginleşme  olduğu  görülmüştür.  Ayrıca  öğretmen  adaylarının,  başlangıçtaki  görüşleri  arasında
            bulunmayan, bilimin doğasının diğer bazı bileşenlerinin de son tabloda yer aldığı tespit edilmiştir. Bu bileşenler; bilimin
            sosyo-kültürel doğası, bilimin kesin olmayan doğası ve bilimin öznel doğasıdır. Öğrenciler, etkinliğin iki farklı yerinde
            sorulan benzer sorulara belirttiği ilk görüşlerinde bu bileşenlere yer vermezken, son görüşlerinde bilimin doğasının bu
            bileşenlerine  de  değindikleri  görülmüştür.  Öğrencilerde  bilimin  çıkarıma  dayalı  doğası  bileşeni  hakkında  etkinlik
            öncesinde de bilimsel bilgiye sahip olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çalışma yapraklarının iki
            farklı  yerinde  sorulan  benzer  sorulara  verdikleri  cevaplar  karşılaştırıldığında,  bilimin  çıkarıma  dayalı  doğası  bileşeni
            dışında, bilimsel modellerin özellikleri ve bilimin gözleme dayalı doğası bileşenleri hakkındaki görüşlerinde zenginleşme
            olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, oldukça geniş bir içeriğe sahip olan fiziğin tek bir elektrostatik konusuna bağlı
            olarak hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin bilimin doğası görüşlerini zenginleştirmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

                   Anahtar Kelimeler: Bilimin doğası etkinliği, elektrostatik konusu, fizik öğretmen adayları

















                                                            15
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32