Page 32 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 32

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B19          STEAM ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN MESLEK ALGILARINA
                                                             ETKİSİ


                                                                            1
                                            Gülbin ÖZKAN , Ünsal UMDU TOPSAKAL
                                                       1

                                                  1 Yıldız Teknik Üniversitesi

                   Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin STEAM etkinliklerinin öğrencilerin meslek algısına etkisini belirlemektir.
            Son yıllarda bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi büyük ilgi görmektedir. STEAM Eğitimi, Fen,
            teknoloji,  mühendislik  ve  matematik  alanlarına  sanat  alanının  eklenmesiyle  fen,  teknoloji,  mühendislik,  sanat  ve
            matematik alanları arasındaki yapının anlaşılmasını geliştirmek için uygulanmaktadır. STEAM eğitimi ile öğrencilerin fen,
            teknoloji, mühendislik ve matematik disiplinlerindeki temel bilgi düzeylerini arttırarak bu disiplinlerde meslek seçecek
            öğrenci sayısını arttırmak amaçlanmaktadır. Disiplinler arası çalışmanın yararları da göz önünde bulundurulduğunda
            STEAM  etkinliklerinin  öğrencilerin  meslek  seçimini  etkileyeceği  düşünülmektedir.  Bu  nedenle  STEAM  eğitimi
            uygulamalarında gerçekleştirilen etkinliklerin öğrencilerin meslek algısına olan etkisini araştırmak önem taşımaktadır.
                   Bu araştırmada, eşitlenmemiş kontrol gruplu öntest - sontest yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır.
            Uygulama yapılan okuldaki öğrencilerin deneyimlerinden hareketle STEAM uygulamalarının meslek algıları hakkındaki
            görüşlerini detaylı bir şekilde elde etmeyi ve onların konuyla ilgili algılarını keşfetmeyi sağladığı için nitel araştırma tercih
            edilmiştir.
                   Bu  çalışma  İstanbul  ilindeki  bir  ortaokulda  7.  sınıf  düzeyinde  öğrenim  gören  öğrenciler  ile  yürütülmüştür.
            Araştırma  deney  (n=37)  ve  kontrol  grubu  (n=37)  olmak  üzere  iki  grup  ile  uygulanmıştır.  Deney  grubunda  STEAM
            etkinlikleri  ile  kontrol  grubunda  MEB’in önerdiği  biçimde  öğretim  yapılmıştır.  Araştırma  güz döneminde  2016-2017
            öğretim yılında 7. sınıf Fen Bilimleri dersinin “Kuvvet ve Enerji” ünitesinde gerçekleştirilmiştir.
                   Veriler, açık uçlu sorulardan oluşan Meslek Algısı Anketi ile toplanmıştır. Meslek Algısı Anketi öğrencilerin Bilim,
            Teknoloji,  Mühendislik,  Matematik  ve  Sanat  alanlarındaki mesleklere  olan  algılarını  ölçmek  amacıyla  geliştirilmiştir.
            Uygulama toplam dokuz haftalık bir süre içerisinde yapılmıştır. Her iki, gruba da çalışmanın hemen öncesi ve sonrasında
            Meslek  Algısı  Anketi  uygulanarak  ön  ve  son  ölçümler  alınmıştır.  Araştırmada  ön  ölçümler  alındıktan  hemen  sonra,
            deneysel işlemlere başlanmıştır.
                   Fen Bilimleri 7. Sınıf öğretim programında “Kuvvet ve Enerji” ünitesinde dokuz adet kazanım bulunmaktadır. Bu
            çalışmada, programda yer alan her bir kazanım için bir etkinlik uygulanmıştır. Etkinliklerin uygulanmasından önce pilot
            çalışma  gerçekleştirilmiştir.  Etkinliklerde  kullanılan  araç  ve  gereçler  kolaylıkla  bulunup  uygulanabilir  niteliktedir.
            Etkinliklerin uygulanması sırasında sınıf içi tartışmalara yer verilerek, derste etkin katılım gerçekleştirilmiştir. Öğretmen
            rehber konumunda yer almıştır.
                   Açık  uçlu  değerlendirme  formuna  verilen  yanıtlar,  öğrencilerin  meslek  algılarına  ilişkin  görüşlerini
            derinlemesine belirlemek amacıyla birinci araştırmacı tarafından tanımlayıcı içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Veri
            analizi sırasında pek çok kod oluşturulmuştur. Tanımlayıcı içerik analizinde oluşturulan kodlar öncelikle kategorilere
            dönüştürülüp, daha sonra temalar belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları tablolara dönüştürülerek sunulmuştur.
                   Araştırmanın  bulgularından  bazılarına  bakıldığında,  deney  grubundaki  öğrencilerin  STEAM  alanlarındaki
            mesleklere olan ilgisinin arttığı görülmüştür. Ayrıca STEAM alanlarındaki meslekleri açıklamada daha başarılı olmuşlardır.
            Kontrol grubundaki öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrasındaki meslek seçimleri değişmemiştir. Sonuç olarak, STEAM
            etkinliklerinin öğrencilerin meslek algısı üzerinde etkisinin olduğu söylenebilir.
                   Araştırma  sonuçlarına  dayanılarak  STEAM  etkinliklerinin  öğretimde  kullanılmasının  öğrencilere  katkısının
            olacağı düşünülmektedir. Bu nedenle gelecek araştırmalarda öğretim sırasında kullanılmak üzere başka konularda yeni
            etkinliklerin geliştirilmesi önerilebilir. Üniversiteler STEAM konulu projelerle bu alanın gelişimine katkıda bulunabilirler.
                   Farklı sınıf düzeylerinde STEAM uygulamalarının yaygınlaştırılmasının öğrencilerin okul öncesinden üniversite
            düzeyine  kadar  STEAM  alanları  konusunda  bilgi  sahibi  olmalarını  sağlayacağı  düşünülmektedir.  Eğitmenlere  STEAM
            alanlarına daha çok odaklanmaları, dersler sırasında uygulamalarına yer vermeleri, öğrenci odaklı işbirlikli çalışmaları
            desteklemeleri ve bu alandaki gelişmeleri yakından takip etmeleri önerilebilir.

                   Anahtar Kavramlar: STEM, STEAM, Kuvvet ve enerji










                                                            20
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37