Page 30 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 30

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                       ORTAÖĞRETİM FİZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARIYLA
             B17       2017 YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVI (YGS) VE LİSANS YERLEŞTİRME
                                    SINAVI (LYS) FİZİK SORULARININ UYUMLULUĞU

                                                                      1
                                                  Fatih Çağlayan MERCAN

                                                    1 Boğaziçi Üniversitesi

                   Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programı en son 2013 yılında değiştirilmiştir. Bu programın kazanımları esas
            alınarak hazırlandığı düşünülen ilk Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) 2017 yılında
            yapılmıştır.  Bu  araştırmanın  amacı  2017  YGS’deki  ve  LYS'deki  fizik  sorularının  öğretim  programında  sıralanan
            kazanımlarla örtüşme durumunu incelemektir. Her ne kadar YGS ve LYS öğretim başarısını değerlendirme değil sıralama
            sınavları  olsa  da,  önceki  araştırmalar  bu  sınavların  öğrencilerin,  velilerin  ve  öğretmenlerin  gözünde  ortaöğretim
            başarısını değerlendirmenin resmi olmayan ölçütü olduğuna işaret etmektedir. Bu nedenle bu sınavlardaki soruların
            öğretim programlarındaki kazanımlarla uyumu, öğretmenlerin öğretim programlarını ne kadar uyguladığını belirleyen
            en  önemli  etkenlerden  biridir.  Sınav  sorularının  öğretim  programındaki  kazanımlarla  yüksek  derecede  örtüşmesi
            öğretmenlerin programları yakından incelemelerine, hangi kazanımların daha çok yansıtıldığını fark etmelerine ve bu
            kazanımlara öncelik vermelerine neden olabilir. Ölçme ve değerlendirme kuramlarına göre her sorunun yalnızca bir
            kazanım  ölçmesi  beklenir.  Bu  araştırmada  bu  sınavlardaki  soruların  bu  kurala  ne  kadar  uygun  hazırlandığı  da
            incelenmektedir.  Ayrıca  sınav  sorularıyla  eşleşen  kazanımların  fiillerinden  hangilerinin  daha  sık  kullanıldığı  da  fizik
            derslerinde hangi süreçlere daha çok ağırlık verileceğinin bir göstergesi olabilir, dolayısıyla bu araştırmada kazanımların
            fiilleri de incelenmektedir.
                   Araştırmada önce 2017 YGS ve LYS sınav kitapçıkları ÖSYM'nin websitesinden indirilmiştir. Sonra her soru sırayla
            2013 yılında yayımlanan Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programı kazanımlarıyla karşılaştırılmıştır. Her soruya en az bir
            kazanım  eşlenmiş,  bazı  sorulara  ise  eğer  soruyu  çözmek  birden  fazla  kazanımı  gerektiriyorsa  birden  fazla  kazanım
            eşlenmiştir. İlk tur soru - kazanım eşleme sürecinin ardından, teyit amacıyla soru - kazanım eşleme süreci her soru için
            bir kez daha yapılmıştır. Bu süreci fiillerin ve soru başına düşen kazanım sayılarının gösterildiği tabloların oluşturulması
            izlemiştir.
                   Araştırmanın ilk sonucu YGS ve LYS sınavlarındaki soruların çok büyük kısmının, 44 sorunun 40’ının, öğretim
            programındaki  kazanımlara  sorunsuz  eşlenebildiğidir.  YGS’de  bir  soru  (14.  soru),  LYS’de  iki  soru  (17.  ve  19.  soru)
            kazanımlarla  eşlenememiştir.  YGS’de  bir  soru  (3.  soru)  kazanımın  açıklamasında  matematiksel  işlemlere  girilmez
            denildiği halde matematiksel işlem içermektedir.
                   İkinci sonuç, soruların büyük oranda tek kazanımı ölçtüğüdür. YGS’de soruların %79’u, LYS’de %70’i yalnızca tek
            kazanımla  eşleştirilmiştir.  YGS’de  2.  soru  9.  sınıf  ısı  ve  sıcaklık  ünitesindeki  üç  kazanımı,  12.  soru  10.  sınıf  optik
            ünitesindeki iki kazanımı aynı anda ölçmüştür. LYS’de ise farklı sınıf düzeylerinden kazanımların ölçüldüğü dört soru (7.,
            12., 20. ve 22. sorular) bulunmaktadır. Örneğin, 12. soru hem 9. sınıftan hem de 11. sınıftan kazanımları ölçmektedir.
                   Son olarak, açıklar (YGS %86, LYS %40) ve analiz eder (YGS %14, LYS %33)  fiilleri hem  YGS hem de LYS'de en sık
            eşleşen kazanımların filleridir. Hesaplar (LYS %13) ve problem çözer (LYS %20) fiilerini içeren kazanımlar ise yalnızca LYS
            sorularında görülmektedir.
                   Bu araştırmanın sonuçları sınav sorularını hazırlayan ÖSYM'nin soruları öğretim programıyla oldukça uyumlu
            hazırladığını ancak tamamen uyumlu hale gelmesi için daha fazla dikkat edilmesi gerektiğini göstermektedir. Ayrıca
            soruların  büyük  kısmının  açıklar  ve  analiz  eder  fiilerine  yoğunlaşmış  olması,  öğretmenlerin  diğer  kazanımları
            önemsememesine  yol  açabilir.  Bunun  yanında  öğretim  programlarındaki  kazanımların  yazımında  çoktan  seçmeli
            sorularla  ölçülmeye  uygun  kazanımların  sayısının  artırılması  gerekebilir.  Ayrıca  daha  karmaşık  bilişsel  becerileri
            ölçebilmek  için  sorulan  birden  fazla  kazanım  içeren  soruların  uygunluğu  tartışılmalıdır.  Örneğin,  Amerika  Birleşik
            Devletleri’nde College Board tarafından hazırlanan Advanced Placement (AP) Physics sınavlarındaki bazı sorular da kasıtlı
            olarak  birden  fazla  kazanımı  ölçmeyi  hedeflemektedir.  Bunun  amacı  öğrencilerin  farklı  alanlardaki  bilgilerini
            sentezleyebilme  yeteneğini  ölçmektir.  Bu  tür  birden  fazla  kazanım  ölçen  soruların  uygunluğunun  ve  sınavdaki  tüm
            sorulara  oranının  ölçme  ve  değerlendirme  uzmanları  tarafından  tartışılması  da  önemli  bir  konu  olarak  ortaya
            çıkmaktadır.

                   Anahtar Kavramlar: öğretim programı, yükseköğretime geçiş sınavları, ölçme değerlendirme









                                                            18
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35