Page 35 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 35

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                       FİZİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE DAYALI OLARAK FEN
             B22            VE MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE UYGULAMALI BİLİM TARİHİ
                                                          KULLANIMI

                                                                              1
              Şebnem, KANDİL İNGEÇ , Kamile TEKFİDAN , Gamze ŞİMŞEK , Emine KARAGÖZ , Bengü ATASEVER , Engin ALKAN
                                                                                                          1
                                                               1
                                  1
                                                  1
                                                                                              1

                1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı

                   Alan yazında bilim tarihinin fen ve matematik öğretiminde, öğretim materyali ve yöntemi geliştirilebilecek
            zengin bir kaynak olduğuna dikkat çekilmektedir (Şeker,  2012). Ayrıca bilim tarihinin fen ve  matematik derslerinde
            kullanım  gerekçeleri  çeşitli  açılardan  kategorilendirilmiştir  (Tzanakis  ve  Arcavi,  2000;  Gulikers  ve  Bloom,  2001;
            Matthews, 1994). Bu gerekçeler arasında bilimin insan aktivitesi ve ürünün olduğunu ortaya koyma (Wang ve Marsh,
            2002; Fried,2001), bilime yönelik olumlu duyuşsal eğilim sergilemelerine yardımcı olma (Tzanakis ve Arcavi, 2000, Liu,
            2003), bilimin kültürel bir miras olduğunun farkına varılmasını sağlama (Wang, 1998; Bozkurt, 2004; Korkmaz ve Kavak,
            2010),  kavramların  öğrenilmesi  üzerinde  etkili  olma  (Galili,  2014;  Guisasola,  J.  (2014)  sayılabilir.  Tüm  bu
            değerlendirmeler ışığında bilim tarihinin fen öğretiminde kullanılmasının hem öğrenciler hem de öğretmenler açısından
            son derece faydalı olduğu söylenebilir.
                   Bilimin  anlaşılması  ve  kavratılmasında  bilim  tarihinin  fen  ve  matematik  derslerine  başka  bir  ifadeyle  sınıf
            ortamına taşınmasında en önemli görev öğretmen/öğretmen adaylarına düşmektedir. Öğretmen/öğretmen adaylarının
            bilim tarihinin potansiyel faydalarını sınıf ortamında kullanabilmeleri aşamasında, fen ve matematik öğretiminde bilim
            tarihi aktivitelerine katılmış olmaları veya uygulamalı bilim tarihi etkinliklerini deneyimlemiş olmaları oldukça önemli
            olacaktır. Bu bağlamda bu çalışmanın temel amacı fen ve matematik alanında bilim tarihinin kullanımına yönelik örnekler
            sunarak hem  fizik öğretmen  adaylarının görüşleriyle  etkinliklerin değerlendirmesini yapmak hem de  fizik öğretmen
            adaylarının fen ve matematik öğretiminde uygulamalı bilim tarihi kullanımına nasıl bir anlam yüklediklerini incelemektir.
                   Amaç  doğrultusunda,  sunulan  bu  çalışmada;  “Babil  ve  Mısır  sayma  sistemleri”,  “Kareköklü  sayıların
            hesaplanmasında  Babil  metodu”,  “Usturlap:  “Ortaçağın  Bilgisayarı”  olmak  üzere  üç  farklı  uygulama  yapılmıştır.  Bu
            araştırma, bilim tarihinin kullanıldığı üç etkinliğin sunulması açısından alan yazından farklılık göstermektedir. Ayrıca
            “Usturlap:  “Ortaçağın  Bilgisayarı””  etkinliğinin  alan  yazına  tanıtılması  açısından  alana  katkı  sağlayan  bir  çalışmadır.
            Usturlap; hesap makinesi, pusula, zaman ölçer ve uzaklık/derinlik ölçer olmak üzere birbirinden farklı dört aletin bir
            arada kullanıldığı neredeyse bir bilgisayar gibi çalışan küçük bir el aletidir.
                   Hedeflenen amaca ulaşabilmek için nitel araştırma yaklaşımları içerisinde yer alan fenomenoloji yaklaşımı, bu
            araştırma  için  uygun  bir  zemin  olarak  benimsenmiştir.  Fenomenolojik  araştırmada  bütün  katılımcıların  çalışılan
            fenomene yönelik deneyimlerinin olması şarttır. Bu sebeple çalışmada, nitel araştırmalarda kullanılan amaçlı örnekleme
            yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Seçilen üç etkinlik kapsamında; Babil ve Mısır sayma sistemleri
            tanıtılarak, dört işlemin nasıl yapıldığı örnek uygulamalar üzerinde gösterilmiş, Babil kil tabletleri resimleri gösterilerek
            bu tabletlerin ne ile ilgili olduklarını bulmaları istenmiş, Babil metodundan yararlanarak sayıların kareköklerini almaları
            öğretilmiş, aynı zamanda üstü kapalı olarak sonsuzluk ve limit kavramından bahsedilmiş,  Sultan Melik el-Eşref tarafından
            bizzat imal edilen usturlap örnek alınarak Şen ve Balık tarafından geliştirilen usturlap modeli katılımcılara dağıtılarak
            kolay, orta ve zor olmak üzere üç seviyedeki problemler çözümlenmiştir.
                   Araştırmada dikkate alınan örneklem ölçütleri, uygulamalı bilim tarihi etkinliklerini deneyimlemek ve çalışmaya
            katılım  için  gönüllü  olmaktır.  2016-2017  eğitim-öğretim  yılı  güz  döneminde  bir  devlet  üniversitesinin  Fizik  Eğitimi
            Anabilim Dalı’nde öğretimi yapılan Bilim Tarihi dersi kapsamında gerçekleştirilen uygulamalı bilim tarihi etkinliklerini
            deneyimlemiş toplam 28 (24 kadın, 4 erkek) fizik öğretmen adayına çalışmanın amacı açıklanmış ve belirlenen ölçütleri
            sağlayan 6 kadın fizik öğretmen adayıyla çalışma yürütülmüştür. Çalışma grubunda yer alan öğretmen adaylarının yaşları
            19-21 yaş arasında değişmektedir.
                    Bu çalışmada fizik öğretmen adaylarının araştırmanın odağındaki fenomen hakkındaki düşüncelerini ortaya
            çıkarmak için yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde benimsenen temel
            strateji; fenomenolojik analiz yöntemidir. Yapılan görüşmeler sırasında alınan ses kayıtları yazılı ortama aktarılmıştır.
            Tüm veri setlerinin bir araya getirilmesinden sonra kodlar, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Buradan hareketle
            yapılan yorumlar betimsel bir anlayışla ifade edilmiştir.
                   Çalışmada  fizik  öğretmen  adaylarının  daha  önce  böyle  bir  etkinlik  yapmadıkları  bulgusuna  ulaşılmıştır.
            Katılımcıların  tamamı  yapılan  etkinliklerin  faydalı  olduğu,  daha  önce  hiç  düşünmedikleri  çözüm  yollarının
            bulunabileceğinin farkına varmalarını sağladığı yönünde olumlu görüşler belirtmiştir. Elde edilen bulgular genel bir çatı
            altında toplandığında fen ve matematik öğretiminde bilim tarihi fizik öğretmen adaylarına göre; bilimin doğasını anlama,
            kültürel bağlamı anlama, ıraksak düşünmeyi sağlama, epistemolojik farkındalık oluşturma, metabilişsel düşünmeye sevk
            etme, paradigmatik anlamayı sağlama, öğrenme yöntemi olarak kaynak olma, öğrenme üzerinde etkili bir araç olma
            açısından yararlanılabileceği yönündedir.
                   Anahtar Kavramlar: Bilim tarihi, fen ve matematik öğretimi, uygulamalı bilim tarihi
                                                            23
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40