Page 37 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 37

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B24         POPÜLER BİLİM KİTAPLARINDAKİ FİZİK DENEYLERİNİN BİLİMSEL
                                SÜREÇ BECERİLERİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ


                                                 Zeynep BAŞKAN TAKAOĞLU
                                                                       1

                                                  1 Gümüşhane Üniversitesi

                   Bu çalışmada TÜBİTAK tarafından yayınlanan beş farklı popüler bilim kitabında yer alan fizik etkinlikleri içerikteki
            temsil,  konu ve bilimsel süreç becerileri dikkate alınarak incelenmiştir.
                   Bireyler yaşamlarının ilk yıllarında kuvvetli bir hayal gücü ile meraklı, istekli, keşfedici ve araştırmaya ilgilidirler
            (Aktaş Arnas, 2002).  Bu isteklerin karşılanmasında fen etkinlikleri uygun bir teknik olarak sıklıkla tercih edilmektedir. Bu
            nedenle insanların yaşantılarında ilk karşılaşacağı fen/ fizik kavramlarının ve bunların uygulanacağı etkinliklerin heyecan
            uyandırıcı ve doğru seçilmesi çok önemlidir (Ünsal ve Güneş, 2002). Seçilen etkinliklerin ezbere bir yaklaşımdan ziyade
            zihinsel ve bilimsel süreç becerilerini destekleyici yönde olması gerekmektedir. Erken yaşta sunulan fen ve fizik eğitimi
            ile  çocukların  çevreyi  tanıma,  deneylerle  gözlem  yapma,  fikirlerini  test  etme  ve  ölçme  gibi  bilimsel  becerilerinin
            geliştirilmesi amaçlanmalıdır (Dağlı, 2014). Bu sayede bilim sadece okullarda kalmayıp günlük yaşantıya da taşınacaktır.
            Öğrenilen bilgiler ve karşılaşılan olaylar okuldaki bilgilerle ilişkilendirerek bilimsel okuryazar olmak kolaylaşacaktır. Bu
            yaşlarda yürütülen etkinliklerinde içeriğin araştırılması ve bu doğrultuda etkinliklerin sunulması önem arz etmektedir.
            Etkili ve başarılı öğretim programlarının oluşturulmasında sadece öğretmenin anlattıkları yeterli olmamaktadır. Bunun
            yanında  problem  çözme  eleştirel  düşünme,  akıl  yürütme  ve  yaratıcılık  yeteneklerini  geliştirici  çalışmalar  başarılı
            bireylerin gelişmesinde katkı sağlamaktadır (Aktaş Arnas, 2002).   Bu çalışmaların yürütülebileceği uygulamaların başında
            ise farklı bilimsel süreç becerilerine yer veren fen etkinlikleri düşünülebilir.
                   Nitel analiz yöntemlerinden doküman analizi kullanılan çalışmada TÜBİTAK popüler bilim kitapları tarafından
            yayınlanan 100 bilimsel deney, bilimsel deneyler, deneylerle bilim 1. Kitap, deneylerle bilim 2. Kitap ve deneylerle bilim
            3. Kitap incelenmiştir. Çalışma alt problemler doğrultusunda iki aşamada analiz edilmiştir. İlk aşamada kitaplarda yer
            alan fizik etkinlikleri diğer etkinlik türlerinden ayrılmış ve konu bazında kategorilendirilerek 8 kategori oluşturulmuştur.
            Aynı  aşamada  deneyler  sonuçlarına  göre  kapalı  uçlu,  açık  uçlu  veya  hipotez  test  etme  deneyleri  olarak
            gruplandırılmışlardır.  İkinci  aşamada  belirlenen  fizik  etkinlikleri  bilimsel  süreç  becerileri  dikkate  alınarak
            değerlendirilmiştir. Bu aşamada her bir etkinliğin temel süreçler, nedensel süreçler ve deneysel süreçler kategorilerinde
            bulunma ve bu kategorilerin alt başlıklarda temsil edilme durumları incelenmiştir. Sonraki aşamada incelenen veriler
            tablolaştırılmıştır.  Son  aşamada  oluşturulan  tablolar  yardımı  ile  veri  yazıya  dönüştürülmüş  ve  gerekli  sonuçlara
            ulaşılmıştır.
                   Popüler  bilim  kitapları  incelendiğinde  100  Bilimsel  Deney’de  96  etkinliğin  50’si,  Bilimsel  Deneyler’de  104
            etkinliğin 69’u, Deneylerle Bilim 1. Kitap’ta 99 etkinliğin 36’sı, Deneylerle Bilim 2. Kitap’ta 94 etkinliğin 89’u ve Deneylerle
            Bilim 3. Kitap’ta 75 etkinliğin 32’si fizik etkinliklerine aittir. Tüm kitaplarda fizik etkinlikleri içerisinde en fazla madde ve
            özellikleri  kategorisine  yer  verilirken,  elektrik  ve  manyetizma,  optik  ve  kuvvet-hareket  sıklıkla  karşılaşılan  diğer
            kategoriler  olmuştur.  Ses,  astronomi,  enerji  ve  denge  moment  kategorilerinde  ise  çok  az  etkinlik  bulunmaktadır.
            Sonuçlarına göre deneyler incelendiğinde hipotez test etme türü deneylere hiç rastlanmamıştır. Açık uçlu deneyler tüm
            kitaplarda  %12  oranında  iken  kapalı  uçlu  deneyler  %87  oranındadır.  Kitaplarda  yer  alan  etkinlikler  bilimsel  süreç
            becerileri yönünden incelendiğinde temel süreç becerilerinin nedensel ve deneysel süreç becerilerinden oldukça fazla
            olduğu ortaya çıkmıştır. Temel süreç becerilerinde en fazla gözlem yapma becerisine yer verilirken en az sayı uzay ilişkisi
            yer almaktadır. Deneysel süreç becerileri içerisinde değişkenleri değiştirme ve kontrol etme becerisi sıklıkla kullanılırken
            hipotez kurma becerisine yönelik etkinlikler pek tercih edilmemiştir. Nedensel süreçler diğer alanlara göre en az yer
            verilen  kategoridir.  İlköğretimin  dördüncü  sınıfına  kadar  yürütülen  etkinliklerde  bilimsel  araştırma  tasarlama  ve
            uygulamadan  ziyade  gözlem  yapma,  ölçüm  yapma,  verileri  kaydetme,  verilere  dayanarak  çıkarımda  bulunma  ve
            yorumlama gibi becerilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır (Koray, Bahadır ve Geçgin, 2006). Bu durum gözlem yapma
            ve ölçüm yapma becerilerinin fazla oranda bulunmasını açıklamaktadır. Ancak etkinliklerde sıklıkla kapalı uçlu deneylere
            yer verilmesi çıkarımda bulunma ve yorumlama becerilerinin gelişimini engellemektedir. Tüm kitaplarda bilimsel süreç
            becerilerinin etkinliklere dağılımı yetersiz ve dengesizdir. Bu tür kitapların kullanıcıların merakını gidermekten başka ileri
            becerileri de geliştirmeleri gerekmektedir. Bu nedenle fen bilimleri alanında hazırlanacak temel ve yardımcı kitaplarda
            daha fazla açık uçlu veya hipotez test  etmeye yönelik etkinliklerin tasarlanması önerilmektedir.  Yardımcı kaynaklar
            destek materyalleri ile bütünleştirilerek veli veya öğretmenlere yönelik destek kaynaklarıyla sunulabilir.

                   Anahtar Kavramlar: popüler bilim kitapları, fizik etkinlikleri, bilimsel süreç becerileri




                                                            25
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42