Page 42 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 42

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                            FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ “SEZGİYE TERS FİZİK
             B30           PROBLEMLERİ” VE “BİLİMSEL TARTIŞMA (ARGÜMANTASYON)”
                        KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ

                                                                                3
                                                            2
                                Ali ÇETİN , Özlem AYDIN ŞENGÜLEÇ , Ömer Faruk ÖZDEMİR ,  Ali AZAR
                                                                                         4
                                       1

                                                      1 Siirt Üniversitesi
                                                 2-4 Bülent Ecevit Üniversitesi
                                                3 Orta Doğu Teknik Üniversitesi

                   “Sezgiye ters problemler” ile ilk karşılaşıldığında, çok basit ve açık bir cevabı varmış gibi görünseler de, aslında
            oldukça şaşırtıcı, genel olarak ta günlük sezgilerimize ters düşen cevaplara sahiptirler. Fizik eğitiminde, öğrencilerin
            fazlaca düşünmeden hemen verilen problemle ilgili hesaplama yöntemlerine geçerek ve de sıradan hatalar yaparak
            yanlış cevaplara ulaşmalarını önleyip, onları öncelikle düşünmeye zorlamak ve hatta sonrasında da sahip oldukları ön
            bilgileri ile soruya verdikleri cevap arasındaki uyuşmazlıkları fark etmelerini sağlamak için sezgiye ters cevaplara sahip
            fizik problemlerinin kullanılması önerilmektedir (Campanario, 1998). Diğer taraftan Bilimsel Tartışma (Argümantasyon)
            ortamı, katılımcıların bir sonucu ya da tahminlerini desteklemek veya çürütmek amacıyla delillerini, teorilerini anlamlı
            bir bütün haline getirip oluşturdukları argümanlarını (Toulmin, 1958) sundukları ve bu argümanların birlikte tartışıldığı
            ve fen eğitiminde de sıklıkla kullanılan sosyal bir öğrenme ortamıdır. Kavramlar ise herhangi bir varlık, nesne veya
            durumdan söz edildiğinde insanların zihninde oluşturdukları ilk çağrışımlardır. Soyut düşünce birimleri oldukları içinde
            önce insan zihninde oluşurlar daha sonra ise gerçek dünyada yaşamımızı kolaylaştıracak örneklerinin var olduğunu
            anlayabiliriz  (Çepni,  2011).  Kavramların  zihinlerimizde  oluşturdukları  bu  örnekler  veya  benzerlikler  alan-yazın
            incelemesinde karşımıza metafor olarak çıkmaktadır (Yalmancı ve Aydın, 2013; Derman, 2014; Çelik ve Çakır, 2015).
            Metaforlar insan zihninde bir olgunun başka bir olgu gibi olduğunun açık veya örtük bir şekilde belirtilmesi sonucu
            üretilir. Buda metaforların güçlü zihinsel model içerdiğini gösterir(Saban, 2008). Kısaca metaforlar araştırmacılar için
            kavramların iç yüzlerini görmelerine olanak sağlarlar (Töremen ve Döş, 2009).
                   Gerek sezgiye ters problemler gerekse bilimsel tartışma yöntemi ile ilgili olarak akademik başarı, tutum ve
            beceri değişkenleri üzerine araştırmalar alan yazın içinde yer bulmasına rağmen, metafor kullanılarak bu kavramlar
            hakkında katılımcı görüşüne yer veren çalışmalara rastlanılamamıştır. Bu çalışmanın sonuçları, metaforların daha çok
            fizik, öğretmen, öğrenci gibi eğitimle ilgili genel kavramların nasıl algılandığını belirleyebilmesinin yanı sıra; bir öğretim
            yönteminin ve ders sırasında kullanılabilecek özel bir problem çeşidinin nasıl algılandığını da belirleyebilmesi açısından
            önemlidir. Ayrıca Fizik eğitiminde hem “sezgiye ters fizik problemleri” hem de “bilimsel tartışma (argümantasyon)” ile
            ilgili  özellikle  kavramsal  boyutta  yapılacak  araştırmalara  yönelik,  öğrenenlerin  zihinlerindeki  metaforik  algıların
            belirlenmesi alan yazına katkı sağlaması beklenen bir diğer önemli noktadır. Bu anlamda, Genel Fizik Laboratuvarı-1
            dersine devam eden 25 Fen Bilgisi Öğretmen adayı, sezgiye ters fizik sorularının kullanıldığı sekiz haftalık argümantasyon
            aktiviteleri ile bu iki kavramla tanıştırılmış ve bu argümantasyon sürecinin sonunda öğretmen adaylarının zihinlerinde
            oluşan bu iki kavramın metaforik açıdan incelenmesi için kendilerine “Metafor Belirleme Formu” dağıtılmıştır.
                   Bu formda “bu aktivitelerde  size  sorulan fizik soruları (sezgiye ters fizik  soruları)  ……  gibidir çünkü…….” ve
            “bilimsel  tartışma  (argümantasyon)  ……..  gibidir,  çünkü……..”  şeklinde  iki  açık  uçlu  soru  yöneltilmiştir.  Öğretmen
            adaylarından toplanan formlar Saban (2009) da kullanılan, “kodlama”, “sınıflama”, “kategori geliştirme”, “geçerlilik ve
            güvenirlik” ve “verilerin bilgisayar ortamına taşınması” basamakları kullanılarak analiz edilmiştir.  Miles ve Hubberman
            (2009)  tarafından  geliştirilen  “Güvenirlik  =  Görüş  Birliği  /  (Görüş  Birliği  +  Görüş  Ayrılığı)”  formülü  kullanılarak
            araştırmacılar arasında güvenirlik oranı hesaplandı. Saban (2009)’a göre bu oranın 0.90 ın üzerinde olması araştırmacılar
            arasında uyumun olduğunu ve güvenirliğin sağlandığını göstermektedir. Geçerlilik çalışması içinde yapılan uygulama ve
            metafor belirleme testi uzman görüşü alınarak düzenlendi ve son hali ile uygulandı.
                   “Verilerin bilgisayar ortamına taşınması” basamağından sonra “sezgiye ters fizik problemleri” kavramına yönelik
            “günlük  hayatla  ilişkili  ve  bilimsel”  sınıflamalarından  oluşan  “içerik  özellikleri”  kategorisi;  ”zor  ve  şaşırtıcı/ilginç”
            sınıflamalarından  oluşan  “bilişsel  özellikleri”  kategorisi  ile  “sevilmeyen  ve  sevilen/eğlenceli”  kodlarından  oluşan
            “duyuşsal özellikleri” olmak üzere toplam 3 kategori oluşmuştur. “Bilimsel tartışma (argümantasyon)” kavramına yönelik
            ise “ikna olma/etme, farklı bakış açılarına sahip olma, zihinsel yorulma ve eğitici/öğretici” olarak 4 kodlama içeren “bilgi
            alış-verişi” kategorisi oluşmuştur. Sonuç olarak; fen bilgisi öğretmen adayları kendilerine yapılan uygulamalarla “sezgiye
            ters  fizik  problemleri”  hakkında  bilme,  sevme  ve  içerik  alanında  algılara  sahip  oldukları,  “bilimsel  tartışma
            (argümantasyon)” hakkında ise sadece bilgi alış-verişi algısına sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada kavramları
            daha önceden bilmeyen öğretmen adayları ile ön-test çalışmasının yapılamamış olması bir sınırlılık olarak görülmektedir.
            Bu nedenle bundan sonra aynı öğrenci grubuna belirli bir süre sonra “Metafor Belirleme Formu” tekrar uygulanarak,
            sahip oldukları metaforların ne kadar kararlı olduğu tespit edilmeye çalışılacaktır.

                   Anahtar Kavramlar:Sezgiye ters sorular, bilimsel tartışma, metafor algıları
                                                            30
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47