Page 47 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 47

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B35       FİZİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ISI, İŞ VE TERMODİNAMİĞİN BİRİNCİ
                                     YASASI İLE İLGİLİ KAVRAMSAL ZORLUKLARI


                                                              1
                                                                              1
                                           Şebnem, KANDİL İNGEÇ , Bengü ATASEVER

                1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı

                   Günümüzde  en  genel  hali  ile  “termodinamik”  bir  enerji  ve  entropi  bilimi  olarak  nitelendirilmektedir.
            Termodinamik, sistemin her bir bileşeninin davranışının mikroskobik ayrıntılarına inmeden makroskobik bir boyutta bir
            sistemin genel fiziksel özelliklerinin anlaşılmasını sağlar. Aynı zamanda entropi, enerji, ısı kapasitesi ve sıcaklık gibi temel
            kavramlar arasındaki ilişkileri açıklar.
                   Termodinamik, fiziksel ve kimyasal dönüşümlerde enerjinin değişimini incelediği için fizik ve kimyanın pek çok
            alanında, çevre ve çevre eğitiminde yararlanılmaktadır. Hatta her türlü ekonomik, ekolojik, politik ve yönetsel faaliyet
            enerji  odaklı  olarak  şekillenmektedir  (Alpan  ve  Efil,  2011).  Bailey  (1990)  ise  toplumsal  kaynakların  yararlı  bir  işe
            dönüştürülme sürecinde ortaya çıkan kayıpları termodinamiği ikinci yasasına dayalı olarak “sosyal entropi”  ile açıklık
            getirmektedir. Sosyal entropi, insan ilişkileri ile üretme ve gelir yaratma kapasitesi arasındaki ilişkiyi açıklamaya çalışan
            bir kuramdır (Erol, 2001) .
                   Yapılan  alan  yazın  taramasında  özellikle  ısı  ve  sıcaklık  kavramlarının  öğrenilmesi  üzerine  odaklanıldığı
            görülmektedir (Alwan, 2011; Eryılmaz, 2010, Yeşilyurt, 2006; Kaptan ve Korkmaz, 2001; Aydoğan, Güneş ve Gülçiçek,
            2003; Harrison, Grayson ve Treagust,1999). Yapılan araştırmalar öğrencilerin sıcaklık ve ısıyı anlamakta ve ayırt etmekte
            zorlandıklarını göstermektedir ( Aydın 2007;  Gürbüz 2008, Gürçay ve Gülbaş, 2016). Termodinamiğin ikinci yasasına dair
            üniversite düzeyinde öğretim üzerinde yoğunlaşan yayınlanmış çalışmaların sayısı  sınırlı düzeydedir (Meltzer, 2004;
            Kırtak-Ad, Demirci, 2012; Kırtak-Ad, Demirci, 2013).
                   Üniversite  fiziği  öğrencilerinin  ısı,  iş  ve  termodinamiğin  birinci  yasasının  öğrenilmesine  yönelik  ilk  ayrıntılı
            araştırma 2002'de Loverude, Kautz ve Heron tarafından yayınlanmıştır. Bu çalışmada ABD’nin üç büyük üniversitesindeki
            gözlemlerden elde edilen kapsamlı verileri bir araya getirmiş ve termodinamikteki temel kavramlarla ilgili ciddi ve çok
            sayıda  öğrenme  zorluğunun  olduğunu  belirlemiştir.  Birçok  öğrencinin  ısı,  iş  ve  iç  enerji  gibi  temel  kavramları  ayırt
            edemediği  görülmüştür.  Öğrencilerin  çok  azının  da  günlük  yaşam  bağlamlı  basit  problemlerin  çözmek  için
            termodinamiğin birinci yasasını kullanabilmiştir. Meltzer (2004) de yaptığı araştırmada benzer  sonuçlara ulaşmıştır.
            Öğrencilerin termodinamiğin birinci yasasından yalnızca % 20 veya daha azının etkili şekilde kullanabildiğini ve yaşanan
            zorluğun kısmen ısı, iş ve iç enerjinin aynı birimlerle ifade edilmesinden kaynaklanabileceğini ifade etmiştir.
                   Ulusal alan yazında Termodinamiğin birinci yasası çerçevesinde ısı, iş ve iç enerjinin ele alındığı araştırmaların
            bulunmadığı tespit edilmiştir. Termodinamik ile ilgili temel yasaların bilinmesi enerji konusunda yaşanan sorunların daha
            iyi  anlaşılmasına  katkıda  bulunacağı  ve  yurtdışında  yapılan  araştırmalarda  termodinamiğin  birinci  yasasının
            uygulanmasına yönelik zorlukların yaşandığı bulgusu dikkate alındığında termodinamiğin birinci yasası bazında ısı, iş ve
            iç enerjinin değerlendirildiği çalışmaların yapılması alan yazına katkı sağlayacaktır.
                   Bu  çalışmada  amaç  fizik  öğretmen  adaylarının  termodinamiğin  birinci  yasası,  ısı  ve  iş  hakkındaki  akıl
            yürütmelerini  incelemek  ve  bu  kavramların  anlaşılmasında  yaşanan  zorlukları  belirlemektir.  Bu  araştırma,
            Termodinamiğin birinci yasası baz alınarak ısı ve iş kavramlarının anlaşılmasında yaşanan zorlukların anlaşılmasına ışık
            tutması ve bu kavramların daha derinlemesine incelenmesine ve yorumlanmasına fırsat vermesi açısından önemlidir.
                   Araştırmada nitel ve nicel analiz yöntemleri kullanılarak karma araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma
            deseni olarak fizik öğretmen  adaylarının ısı ve iş kavramlarına ilişkin sahip olduğu bilgileri açık uçlu sorular yoluyla
            açıklayan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Soruların açık uçlu olmasının nedeni katılımcıların cevaplarının ayrıntılı
            bir şekilde inceleyebilme imkânını vermesidir.
                   Amaçlı  örnekleme  yöntemlerinden  ölçüt  örnekleme  yöntemi  kullanılarak  çalışma  grubu  oluşturulmuştur.
            Araştırmanın çalışma grubunu Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören toplam 23 fizik öğretmen
            adayı oluşturmuştur. Araştırma verileri 2014-2016 yılları arasında toplanmıştır.
                   Araştırmanın  verileri  iki  aşamada  toplanmıştır.  Birinci  aşamada  fizik  öğretmen  adaylarına,  Meltzer  (2004)
            tarafından geliştirilen diyagnostik sorular yöneltilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında ise çalışma grubundan üç yıl da
            hatalı cevap veren ve gönüllü olan iki kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve fizik öğretmen adaylarında
            yanılgıları oluşturan zorlukların ne olduğuna ilişkin görüşleri alınmıştır.
                   Araştırmadan elde edilen nicel verilerin analizinde, frekans ve yüzdeler kullanılmış, açık uçlu sorular a verilen
            yanıtlardan ve mülakatlardan elde edilen nitel verilerin anlamlandırılması sürecinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
                   Fizik öğretmen adaylarının cevaplarından belirlenen zorluklar; işi bir P-V grafiğinde ”eğri altındaki alan” olarak
            yorumlayamama,  yapılan  işin  ve  soğurulan  ısının  süreçten  bağımsız  olduğu  inancı,  yüksek  basınçta  daha  çok  ısı
            soğurulacağı inancı, “daha çok iş daha az ısıya işaret eder” şeklindeki dengeleme argümanı şeklindedir.
                   Anahtar Kavramlar: Fizik öğretmen adayı, ısı ve iş, termodinamiğin birinci yasası

                                                            35
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52