Page 52 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 52

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B40          PROJE TABANLI ÖĞRENME YÖNTEMLİ OYUN TEKNİĞİ İLE FİZİK
                                                           ÖĞRENME


                                                        2
                                                                          1
                               Medine BARAN , Şeyma YAŞAR , Abdulkadir MASKAN  Mukadder BARAN
                                           1
                                                                                          3

                                              1 Dicle Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
                                              2  Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü
                                             3 Hakkari Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

                   Fizik  dersi  çoğu  öğrenci  tarafından  zor  olarak  algılanmakta  ve  öğrenciler  fizik  konularını  somutlaştırmakta
            önemli sorunlar yaşamaktadırlar. Oysa ki günlük yaşamlarının her alanında bu kadar yoğun bir şekilde karşılaştıkları
            fiziğin, öğrenciler tarafından anlamlı öğrenilmesinde ve somutlaştırılmasında neden zorlanıldığı sorusu uzun bir süreden
            beridir önemini korumaktadır. Bu soruya cevap verebilmek için birçok çalışma yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir.
            Yapılan çalışmaların bir çoğunda öğrencilerin derslerde aktif oldukları ve güncel hayatla bağlantı kurdukları durumlarda
            daha  başarılı  oldukları  görülmüştür.  Buna  paralel  olarak  öğrenme  ortamlarında  uygulanan  yöntem  ve  teknikler
            öğrencinin bilgiye ulaşmasında anahtar konumundadır. Öğrencinin bilgiye kendisinin ulaşmasını sağlayan yöntem ve
            tekniklerin mevcut yöntemlere göre daha etkili olduğunu söylemek mümkündür. Bu gerçekten hareketle, öğrencinin
            bilgiye ulaşmasında aktif olması temelinde proje ve oyun tekniklerinin birlikte kullanıldığı bu çalışmada, proje tabanlı
            öğrenme  yöntemli  oyunların  lise  9.  öğrencilerinin  fizik  başarısına  etkisinin  incelenmesi  amaçlanmıştır.  Yapılan  bu
            araştırmada  katılımcı  öğrencilerin  bilişsel,  duyuşsal  ve  psikomotor  boyutlarında  kazanımların  geliştirilmesi
            hedeflenmiştir. İlgili literatür incelendiğinde benzer çalışmaların çok sınırlı olduğu görülmüştür. Bu bağlamda yapılan bu
            çalışmanın ilgili literatüre zenginlik katacağı düşünülmektedir. Buna paralel olarak başka alanlar ve öğretim kademeleri
            ile  yapılacak  öğrenci  merkezli  uygulamalar  için  bu  çalışma  yönteminin  fikir  verebileceği  düşünülmektedir.
                   Çalışmanın katılımcılarını teknik ve endüstri meslek lisesi 9. Sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 34 öğrenci
            oluşturmaktadır. Yarı deneysel olarak yapılan çalışmada katılımcıların 21’i deney ve 13’ü ise kontrol grubu öğrencileri
            olarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak geçerlik ve güvenirliği sağlanmış 18 maddelik Newton’un
            (Hareket) Yasaları kavram başarı testi, 5 maddeden oluşan açık uçlu soru formu ve dersin öğretmeni tarafından yapılan
            yazılı  sınav  sonuçları  kullanılmıştır.  Bununla  beraber,  deney  grubu  öğrencilerinin  sürece  yönelik  değerlendirme  ve
            görüşlerini  almak  için  öz  değerlendirme  ve  yarı  yapılandırılmış  mülakat  formları  da  kullanılmıştır.  Araştırmanın
            uygulamaları  toplamda  5  hafta  sürmüştür.  Bu  süreye  ön  test  ve  son  testlerin  uygulanma  aşamaları  eklenmemiştir.
            Araştırmanın başında hem deney hem de kontrol grubu öğrencilerine Newton’un (Hareket) Yasaları kavram başarı testi
            (ön test olarak) uygulanmıştır. Uygulamaların başında deney grubu öğrencilerine uygulamalar ile ilgili bilgi verilmiştir.
            Konu başlıkları araştırmacılar tarafından belirlenmiş olup 7 gruba ayrılmış olan öğrencilerden bu başlıklara uygun oyun
            aleti projeleri yapmaları istenmiştir. Proje konusu belirleme aşamasında sıkıntı yaşayan öğrencilere dersin öğretmeni
            tarafından  bu  konuda  destek  sunulmuştur.  Deney  grubu  öğrencileri  Newton’un  (Hareket)    Yasalarını  içeren  oyun
            araçlarını 4 hafta boyunca sınıf ortamında yapmışlardır. 5. haftada ise deney grubu öğrencileri yaptıkları, Newton’un
            hareket yasalarını içeren, oyun sistemlerini sınıf arkadaşlarına sunmuşlardır. Bu süre zarfında kontrol grubu öğrencileri
            ile aynı konular, mevcut öğretim yöntem ve teknikleri kullanılarak anlatılmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen nicel
            veriler bağımsız, bağımlı gruplar t testi ve Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
            nitel veriler ise içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir.
                   Araştırmanın  sonunda  yapılan  analizler,  kontrol  ve  deney  gruplarının  ön  test  başarı  puan  ortalamalarında
            anlamlı farklılıkların olmadığını göstermiştir (P>.05). Bu durum araştırmaya katılan grupların başarı açısından birbirine
            denk olduğunu göstermektedir.  Bununla beraber araştırma sonunda hem deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı
            puan ortalamalarının anlamlı derecede arttığı saptanmıştır (P<.05). Fakat iki grup arasında karşılaştırma yapıldığında ise
            deney grubu öğrencilerinin kavram başarı testi son test puan ortalamalarının anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir
            (P<.05). Yine katılımcı öğrencilerin, açık uçlu soruları içeren formdaki ve öğretmen tarafından yapılan yazılı sınavlardaki
            başarı durumlarına bakıldığında deney grubu öğrencilerinin göz ardı edilmeyecek bir başarı sergiledikleri saptanmıştır.
            Bu bulgulardan hareketle, uygulanan yöntemin deney grubu öğrencilerinin fizik başarılarını oldukça olumlu etkilediğini
            söylemek  mümkündür.  Araştırmanın  sonunda  yapılan  mülakatlarda  ise  deney  grubu  öğrencileri,  uygulamalardan
            oldukça keyif aldıklarını, fizik derslerinin sürekli bu yöntemle işlenmesi gerektiğini, fiziğe yönelik tutumlarını olumlu
            etkilediğini, motivasyonlarının arttığı gibi olumlu duyuşsal ifadeler kullanmışlardır. Yapılan bu araştırma ile öğrencilere
            projeler verilerek sorumluluk almaları sağlanmasıyla beraber hayatlarının önemli bir parçası olan oyunlarla eğlenerek,
            yaparak-yaşayarak  fizik  öğrenmelerine  imkan  sunulmuştur.  Böylece,  bu  uygulamada  öğrencilerin  hem  bilişsel,  hem
            duyuşsal hem de devinişsel boyutlardaki kazanımları ele alınmıştır.

                   Anahtar Kavramlar: Proje tabanlı öğrenme, Oyunlar, Fizik başarısı

                                                            40
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57