Page 50 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 50

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                         FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ E. HUBBLE’IN “KIRMIZIYA
             B38             KAYMA YASASI” ÇERÇEVESİNDE BİLGİ VE BİLİŞSEL SÜREÇ
                                             YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

                                                          1
                                                                         1
                                                Nilgün AYDIN , Figen DURKAYA

                            1 Kırıkkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, Kırıkkale

                   Bilişsel  temelli  öğrenmede  hedeflenen  amaçlar  iki  düzeyde  ele  alınır.  Bunlardan  birincisi,  ezberleme  ve
            hatırlamayı gerektiren alt düzey bilişsel amaçları ve alt düzey düşünme becerilerini içerirken; ikincisi, daha üst düzey
            düşünme becerilerini ve davranışlarını içerir. Üst düzey düşünme becerileri; bilgiyi analiz etme, bilgiyi ve kuralları yeni
            bir duruma veya bir problemi çözmeye yönelik uygulama, durumları veya düşünceleri karşılaştırma, farklı bilgileri tek ve
            organize bilgiye dönüştürme veya oluşturma gibi karmaşık zihinsel etkinlikleri içerir.
                   Öğretmenlerin eğitim-öğretim sürecinde konularını işlerken veya ölçme yaparken hem alt düzey hem de üst
            düzey öğrenme amaçlarını dikkate almaları gerekmektedir. Özellikle fizik ve matematik derslerinde kalıcılığı ve anlamlı
            öğrenmeyi sağlamak için öğrencilerin analiz ve sentez becerilerini artıracak strateji, yöntem ve teknikler kullanılmalıdır.
            Öğretim planlarında ve etkinliklerde özellikle üst düzey düşünme becerileri gerektiren amaçlara yer vermek, ezberci
            bakış açısı ile düşünen bireyler yerine; analiz edebilen, yorumlayabilen, ortaya yeni fikirler ve ürünler çıkarabilen bireyler
            yetiştirilmesine katkı sağlayacaktır.
                   Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Hubble’ın Kırmızıya Kayma Yasası” çerçevesinde bilgi ve
            bilişsel  süreç  yeterliklerinin  incelenmesidir.  Bu  amaçla;  i)  Tanımı  verilen  yasa,  matematiksel  bağıntı  kullanılarak
            yazılabiliyor mu? ii) Yazılan bağıntının grafiği çizilebiliyor mu? iii) Görünür ışık spektrumu ile ilgili ön bilgilerin hatırlanarak
            kırmızıya  doğru  kaymanın;  dalga  boyunu,  frekansı  ve  enerjiyi  nasıl  değiştirdiği  ifade  edilebiliyor  mu?  iv)  Verilen
            cevapların ışığında evrenin oluşumu ile ilgili kurama ulaşılabiliyor mu? şeklinde belirlenen alt problemlere cevaplar
            aranmıştır.
                   Bu çalışmanın evreni, Kırıkkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören
            öğretmen adaylarıdır. Örneklem olarak 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 3. ve 4. sınıflarda öğrenim gören
            gönüllü  toplam  92  fen  bilgisi  öğretmen  adayı  seçilmiştir.  Bu  adayların  seçilmesinde  olasılık  temelli  örnekleme
            çeşitlerinden tabakalı ve tesadüfi küme örneklemesi kullanılmıştır.
                   Araştırma,  temelini  epistemolojik  felsefeden  almaktadır  ve  var  olan  olay,  olgu  ve  durumları  ortaya  koyma
            amacıyla çok boyutlu olarak inceleyen, nitel ve nicel verilerin analiz edildiği “karma araştırma modeli” kullanılmıştır. Elde
            edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile incelenmiştir. Verilerin elde edilmesi amacıyla ikisi yarı-açık uçlu, üçü
            açık uçlu olmak üzere 5 soruluk test oluşturulmuştur. Sorular oluşturulurken literatür taraması yapılmış ve 3 öğretim
            üyesinden  uzman  görüşü  alınmıştır.  Öğretmen  adaylarının  sorulara  verdikleri  cevaplar,  benzerliklerine  göre
            gruplandırılarak kodlamalar yapılmıştır. Frekans ve yüzde hesaplamalarının gösterildiği tablolar oluşturulmuş ve sütun
            grafikleri çizilmiştir.
                   1.soru, öğretmen adaylarının açıklanan fizik yasasını( Hubble’ın Kırmızıya Kayma Yasası) matematiksel bağıntı
            olarak  yazıp yazamadıklarını ölçmeyi  amaçlamıştır.  Bu  soruya  3.sınıfların  yaklaşık  %48  oranında  4.sınıfların  ise  %57
            oranında yanlış cevap verdikleri görülmüştür. 2.soruda, 1.soruda yazmaları istenen matematiksel bağıntının grafiğini
            çizmeleri istenmiştir. Bu soruyu 3.sınıflar, yaklaşık %87 oranında 4.sınıflar ise %90 oranında doğru yanıtlamışlardır. Bu
            sonuca  bakıldığında,  1.soruya  yanlış  bağıntı  yazan  öğretmen  adaylarının  2.soruda  istenilen  grafiği  doğru  olarak
            çizebilmeleri  dikkat  çekicidir.  3.soruda  öğretmen  adaylarına  daha  önce  aldıkları  çeşitli  fizik  derslerinde  öğrendikleri
            görünür ışık bölgesi ile ilgili bilgilerini hatırlamaları amaçlanmıştır. Bu soruyu 3.sınıflar yaklaşık %54 oranında 4.sınıflar
            ise yaklaşık %83 oranında doğru olarak yanıtlamışlardır. Bu soruda 3.sınıflar için ortaya çıkan bilgi eksikliğinin 4.sınıfta
            büyük ölçüde tamamlandığı görülmektedir. 4.soruda, 3.soruda çizdikleri görünür ışık spektrumunu oluşturan renklerin,
            kırmızıya doğru kaymasının, dalga boyunu, frekansı ve enerjiyi nasıl değiştirdiğini yorumlamaları istenmiştir. Bu soruya
            3.sınıflar yaklaşık %60 oranında, 4.sınıflar ise %45 oranında yanlış cevap vermişlerdir. Yanlış cevaplar analiz edildiğinde
            dalga boyu, frekans ve enerji ilişkilerini gösteren bağıntıların ya yanlış yazıldığı ya da yazılan doğru bağıntıların yanlış
            yorumlandığı görülmektedir. 5.soruda ilk dört soruya verilen yanıtlarla bağlantı kurarak, Hubble’ın Kırmızıya Kayma
            Yasası çerçevesinde evrenin oluşumu ile ilgili hangi kuramın ortaya çıktığını yazmaları istenmiştir. Bu soruyu 3.sınıfların
            yaklaşık  %85  oranında,  4.sınıfların  ise  yaklaşık  %82  oranında  yanlış  yanıtladıkları  görülmüştür.  Özellikle  4.sınıfların
            astronomi  dersi  almalarına  karşın  Hubble’ın  Kırmızıya  Kayma  Yasası  ile  Büyük  Patlama(Big  Bang)  ya  da  evrenin
            genişlemesi arasında bağlantı kuramadıkları görülmüştür.
                   Bu çalışmada elde edilen sonuçlar, öğretmen adaylarının büyük oranda bilgi ve bilişsel süreç yeterliklerinin
            istenilen seviyede olmadığını ortaya koymuştur. Elde edilen verilerin analizleri ışığında, bu durumun iyileştirilmesi için
            neler yapılabileceği ile ilgili öneriler sunulmuştur. Bu araştırma için geliştirilmiş test soruları, daha geniş örneklemlere de
            uygulanarak elde edilen veriler, analiz edilip yorumlanarak çözüme katkı sağlayacak öneriler oluşturulabilir.
                   Anahtar Kavramlar: Bilişsel süreç, kırmızıya kayma, analiz, sentez
                                                            38
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55