Page 55 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 55

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B43        FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATOM KAVRAMINA İLİŞKİN
                         ALGILARININ KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ İLE BELİRLENMESİ


                                                                              1
                                          Emin Berk ÖZKAN , Özlem ERYILMAZ MUŞTU
                                                        2

                                           1 Aksaray Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
                                    2 Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi ABD

                   Öğrenenlerin  bilişsel  yapısını  ölçmede  kullanılan  en  eski  ve  en  yaygın  eğitim  araçlarından  biri  olan  kelime
            ilişkilendirme testi (KİT), öğrenenlerin uzun dönemli hafızalarında yer alan kavramlar ve bu kavramlar arası ilişkilerin
            yeterliliğini  ölçmede  kullanılan  bir  tekniktir.  Alternatif  bir  ölçme–değerlendirme  tekniği  olan  KİT  ile  öğrencilerin
            zihinlerindeki  kavramlar  arası  ilişkilerin  belirlenebileceği  ve  anlamlı  öğrenmenin  sağlanıp  sağlanmadığının
            belirlenebilmektedir. Literatürde yapılan çalışmalar incelendiğinden KİT’in hem fen bilimleri alanlarında hem de sosyal
            bilimlerde  bir  çok  çalışmada  öğrencilerin  bilişsel  yapılarını  belirlemede  kullanıldığı  görülmektedir.  KİT,  öğrencilerin
            bilişsel yapılarını ortaya çıkarmakla birlikte; kavram arasındaki bağları ve kavramlar arası ilişkilerin doğru olup olmadığını
            belirlemeye yarayan bir tekniktir. Öğrenciler kavramları nasıl algıladıkları kadar kavramlar arası kurdukları ilişkilerin
            doğru olması da konuyu anlamlı öğrenebilmeleri için gereklidir.  Fiziksel ortam özellikleri, öğrenci özellikleri ve öğretmen
            özellikleri kavram öğretimini büyük oranda etkilemektedir. Bu etkenlerden en önemlisi ise öğretmendir. Öğrencilerin
            kavramları doğru öğrenebilmesi ve kavramlar arası ilişkilerin doğru kurabilmesi için öğretmenlerin kavramlara ilişkin
            zihinsel yapılarının doğru olması gereklidir. Kavramların etkili bir şekilde öğrenciye öğretilmesi için, öncelikle öğrencilerin
            kavrama ilişkin ön bilgilerinin ve varsa kavram yanılgılarının tespit edilmesi gerekmektedir. Öğrencilerin, yeni öğrenmiş
            oldukları bilgi, var olan bilgi ağıyla eşleşmekte güçlük çekiyorsa ve yapılandırılamıyorsa bilginin öğrenilmesi oldukça zor
            olacaktır. Öğretmen adaylarının temel kavramları nasıl algıladıkları ve bilişsel yapılarındaki kavramlar arasında nasıl
            bağlar  oluşturdukları  önemlidir.  Bu  çalışma  da  Fen  bilimleri  öğretmen  adaylarının,  fizik  ve  kimya  alanlarının  temel
            kavramlarından olan ve orta öğretimin her kademesinde yerini koruyan bir konu olan “Atom” ve “Atomun Yapısı”ndaki
            kavramlar ile ilgili bilişsel yapılarını kelime ilişkilendirme testi ile tespit etmek amaçlanmıştır.
                   Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Kişilerin olguları nasıl edindiğini
            çeşitli anlamlarla ilişkilendirilip özünün belirlenmeye çalışıldığı nitel araştırma deseni olgu bilim veya fenomenoloji olarak
            bilinmektedir.  Fen  Bilgisi  öğretmenliği  bölümünde  öğrenim  gören  2.  Sınıf  öğrencilerinin  “Atom  ve  Atomun  Yapısı”
            konusundaki kavramların birbiri ile ilişkisini belirlenmesi için atom kavramı ve atomun yapısı ile ilgili 9 kavramı içeren KİT
            kullanılmıştır.    Öğrencilerin  zihin  haritalarını  ve  kavramlar  arası  kurdukları  ilişkileri  ortaya  çıkarmak  için  belirlenen
            kavramlara öğrencilerin vermiş oldukları cevapların tekrar etme sıklıklarına bakılmıştır. Öğrencilerin vermiş oldukları
            cevaplar için içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizindeki uygulanılan işlem, benzeşme gösteren verileri belirli kavramlar
            veya temalar etrafında bir araya getirerek bu kavram veya temaları okuyucuların anlayabileceği düzeyde yorumlamaktır.
            Öğrencilerin vermiş oldukları cevaplar analiz edildikten sonra da bir frekans tablosu oluşturulup bu tabloda tekrar etme
            sıklıklarına göre zihin haritaları ortaya çıkarılmıştır.
                   Araştırma  sonucunda  da  öğrencilerin  verilen  9  anahtar  kelime  ile  ilgili  birçok  fikir  ürettiği  görülmüştür.
            Öğrencilerin bilişsel yapıları incelendiğinde, öğrencilerin en çok “atom” kavramına ilişkin elektron, proton, nötron ve
            çekirdek gibi en temel kavramları sıklıkla tekrar ettiği ve bu kavramların özelliklerine ilişkin açıklamaları kolaylıkla yaptığı
            tespit edilmiştir. Diğer yandan “orbital”, “spin”, “quark” gibi kavramlar ile ilgili genellikle yanlış açıklamalar ve ilişikler
            kurduğu  belirlenmiştir.  Öğrencilerin  bu  kavramları  ilişkilendirecek  ifade  bulmakta  zorlandıkları  ve  boş  bıraktıkları
            görülmektedir. Öğrencilerin soyut bir kavramı, bu kavramı oluşturan yapıları ve ilişkili kavramları ifade etmekte zorluk
            çektikleri atom kavramı ile ilgili algılarının zayıf olduğu görülmektedir.

                   Anahtar Kavramlar: Kavram, Atom Kavramı, KİT, Bilişsel yapı


















                                                            43
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60