Page 54 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 54

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B42       ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UZAY KAVRAMI VE UZAYDAKİ YAŞAM
                                      KONUSUNA YÖNELİK DEĞERLENDİRMELERİ

                                 Tuncay ÖZSEVGEÇ , Ayşe AYTAR , Firdevs ÇELİK , Nazgül TOPAKGÖZ 1
                                                1
                                                                       1
                                                           2
                                                1 Karadeniz Teknik Üniversitesi
                                              2 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
                   Dünya dışındaki yaşam formlarının var olup olmadığı insanoğlunun merak ettiği konular arasında ilk sıralarda
            yer almaktadır. Bu konuda Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA) uydu, teleskop gibi teknolojileri kullanarak farklı
            çalışmalar yürütmektedir. Söz konusu çalışmalar, konuyla ilgili henüz bilimsel olarak kanıtlanmasa da dünya dışı yaşamın
            var olabileceğine dair farklı iddiaları gündeme getirmektedir. Son zamanlarda gündemde yer alan bu iddialar uzay ve
            uzaydaki yaşam konusunda “Evrende yalnız mıyız?” sorusunu tekrar akla getirirken, konuya olan ilgiyi de arttırmıştır.
            Ortaokul fen bilimleri programlarında da, dünya ve evren konu alanındaki ünitelerin içerik ve sınıf düzeyi olarak yeniden
            yapılanması, bu konu alanında yer alan kazanımların yüzdelik oranın artması ve kapsamının genişlemesi, konu alanıyla
            ilgili  ünitelerin  eğitim-öğretim  yılının  ilk  üniteleri  olarak  işlenmesi  şeklinde  yapılması  planlanan  güncellemeler,  bu
            konulara  verilen  önemi  vurgulamaktadır.  Bu  bağlamda,  ortaokul  öğrencilerinin  uzay  kavramı  ve  uzaydaki  yaşam
            konusundaki bilgi ve görüşlerinin belirlenmesinin, bu konu alanında yapılacak olan diğer çalışmaların yapılandırılması
            açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Mevcut çalışma, ortaokul öğrencilerinin uzayda bulunan cisimler ve uzayda
            yaşamın varlığını yönelik görüşlerinin cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenleri açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
            Söz konusu çalışmaya, Trabzon il merkezinde bulunan bir ortaokulda, 5, 6, 7 ve 8. sınıf seviyesinde öğrenim görmekte
            olan toplam 120 öğrenci (60 erkek ve 60 kız) katılmıştır. Betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama yöntemi
            kullanılarak düzenlenen bu çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 8 açık uçlu sorudan oluşan bir anket formu
            veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Söz konusu anket formunun geliştirilmesinde anket hazırlama aşamaları dikkate
            alınmıştır. Anketlerden toplanan veriler içerik ve frekans analizi ile çözümlenmiştir.
                   Anketlerden  elde  edilen  verilerin  analizi  sonucunda,  uzayda  bulunan  cisimlere  yönelik  öğrenci  bilgilerinin
            belirlenmesinin amaçlandığı soruya verilen cevaplar incelendiğinde, 5, 6, 7 ve 8. sınıf düzeyinde frekansı en yüksek olan
            cevabın “gezegen” ve sonrasında “yıldızlar” olduğu görülmüştür. Bu cevapları, 5. sınıf düzeyinde ay, güneş ve uydu, 6.
            sınıf  düzeyinde  ay,  güneş  ve  uzaylı,  7.  sınıf  düzeyinde  uydu,  güneş,  göktaşı/meteor  ve  ay,  8.  sınıf  düzeyinde  ise
            galaksi/gökada,  göktaşı/meteor  ve  güneş  kavramlarının  sırasıyla  takip  ettiği  belirlenmiştir.  Bu  soru  öğrencilerin
            cinsiyetleri  açısından  değerlendirildiğinde  de  bütün  sınıf  seviyeleri  içinde  en  yüksek  frekansa  sahip  olan  cevabın
            “gezegen” olduğu ve ikinci sırada “yıldız” olduğu görülmüştür. Ancak 6. sınıf düzeyinde erkek öğrencilerin, bu kavram
            yerine “uzaylı” kavramını tercih ettikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte erkek öğrencilerin kazanımlarda yer almayan
            “kozmos” ve “süpernova” gibi kavramlardan da söz ettikleri görülmüştür. Genel olarak değerlendirildiğinde sınıf düzeyi
            arttıkça sorulara verilen farklı cevapların frekansının arttığı ve daha üst düzey kavramlardan söz edildiği görülmüştür.
                   Uzayda  yaşamın  olup  olmadığı  sorusuna  yönelik  öğrenci  görüşleri  incelendiğinde,  her  bir  sınıf  düzeyi  için
            öğrencilerin yarısı ve daha fazlası, uzayda yaşamın varlığına inandıkları tespit edilmiştir. Ancak bu durumun 8. sınıf
            düzeyinde diğer düzeylere göre daha düşük olduğu görülmüştür. Bu durumu açıklama noktasında öğrencilerin “dünya
            dışında da canlıların olduğu” ve “uzayda yalnız olmadıkları” şeklinde ifadeler kullandıkları ancak genel olarak detaylı
            açıklama  yapmadıkları  görülmüştür.  Bütün  sınıf  düzeyleri  ele  alındığında  ise  erkek  öğrencilerin  uzaydaki  yaşamın
            varlığına, kız öğrencilerden daha fazla inandıkları ve bu inanışın altında yatan gerekçeleri 7. sınıf düzeyi hariç daha fazla
            açıklamaya meyilli oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerden uzayda yaşayan canlı türlerine ait açıklamalar ve çizimler
            yapmalarının  beklendiği  soruda,  5.  sınıf  düzeyinde  öğrencilerin  çoğunlukla  uzaylı  kavramını  insan  figürleriyle
            betimledikleri, 6. sınıf öğrencilerinin çizimlerinde de daha çok insana ait fiziksel özelliklere yer verdikleri gözlenmiştir.
            Bunun yanında 7. sınıf öğrencilerinin ikiden fazla kol, bacak, göz, kafa ve insan figürü dışında figürler kullanarak çizim
            yaptıkları, 8. sınıf öğrencilerinin ise çoğunlukla çizim yapmadıkları ve çizim yapan öğrencilerin de çizimlerinde insan
            figürü  kullandıkları  belirlenmiştir.  Bu  soru  cinsiyet  açısından  irdelendiğinde,  kız  ve  erkek  öğrenciler  arasında  figür
            kullanımı, ten rengi seçimi, organ sayısı ve genel vücut şekli gibi özelliklerde farklı seçimler olduğu tespit edilmiştir.
            Öğrencilerin, UFO görüp görmediklerine yönelik soruya, sınıf seviyelerine göre giderek artan bir frekansla, çoğunlukla
            “hayır” cevabını verdikleri ve bu durumun kız ve erkek öğrenciler açısından da aynı olduğu görülmüştür. Bu soruya “evet”
            cevabını veren öğrencilerin de video, film ve internet aracılığıyla UFO’yu gözlemledikleri tespit edilmiştir. UFO’nun ne
            anlama geldiğine yönelik soruya verilen öğrenci cevapları incelendiğinde, her bir sınıf düzeyi için öğrencilerin UFO’nun
            bir  uzay  aracı  olduğunu  ifade  ettikleri  görülmüştür.  Uzaylıların  nasıl  bir  yaşam  formuna  sahip  oldukları  konusunda
            öğrenci  görüşleri  incelendiğinde  5.  ve  6.  sınıf  öğrencilerinin  çoğunluğunun  uzaylıların  insanlardan  farklı  oldukları
            düşüncesine  sahip  oldukları  görülmüştür.  Ancak  7.  ve  8.  sınıf  öğrencilerinin  cevapları  incelediğinde  uzaylıların
            beslenmelerinin insanlar gibi oldukları görüşünü benimsedikleri belirlenmiştir. Bununla beraber bu düzeyde uzaylıların
            farklı yaşam formlarında olduğunu ifade eden öğrenciler de tespit edilmiştir. Bu soruların yanı sıra öğrencilere uzaylıların
            insanları izleyip izlemediği ve uzaylıların nasıl bir teknolojiye sahip oldukları konularında sorular yöneltilmiştir.

                   Anahtar kelimeler: Ortaokul öğrencileri, uzay, uzaylı, UFO, dünya dışı yaşam
                                                            42
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59