Page 53 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 53

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                           ISI VE SICAKLIK KONUSU İLE İLGİLİ KAVRAM YANILGILARINI
             B41       BELİRLEMEYE YÖNELİK DÖRT AŞAMALI BİR TESTİN GELİŞTİRİLMESİ
                                                      VE UYGULANMASI

                                                     Fatma GÜNEŞ, Bilal GÜNEŞ

                                                 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi

                   Bu  çalışmanın  amacı,  ısı  ve  sıcaklık  ile  ilgili  kavram  yanılgılarını  belirlemeye  yönelik  dört  aşamalı  bir  test
            geliştirmektir.  Kavram  yanılgıları,  bireyin  zihninde  oluşan  ve  bilimsel  paradigmaya  uzak  bilişsel  yapılardır.  Kavram
            yanılgıları bireylerin geçmişteki deneyimlerinden de kaynaklanmaktadır. Kavram yanılgısına sahip bireyler kendilerinde
            var  olan  bilginin  doğruluğunu  savunurlar  ve  olayları  bu  düşünceleri  çerçevesin  de  açıklamaya  çalışırlar.  Bu  durum
            bireylerin  bilimsel  bilgiyi  öğrenme  sürecini  zorlaştırmaktadır.  Fen  eğitimi  alanında  yapılan  çalışmalar  bireylerin,
            öğretmenlerin  ve  hatta  bazı  ders  kitaplarının  bile  temel  kavramlarla  ilgili  bilimsel  hata  ve  yanılgılarının  olduğunu
            göstermektedir. Bu nedenle bireylerin yeni öğrenecekleri bilgiyi doğru bir şekilde öğrenmelerini sağlamak için kavram
            yanılgılarının belirlenmesi, bu kavram yanılgılarının üzerinde durulması ve iyileştirilmesi sağlanmalıdır.  Alan yazında
            kavram yanılgılarının varlığı ile ilgili çok sayıda çalışma bulunmaktadır.  Isı ve sıcaklık konusunda bireylerde oluşan kavram
            yanılgılarının nedenlerinden birisi de, ısı ve sıcaklık kavramlarının birlikte bahsedilmesidir. Günlük yaşamda ısı ve sıcaklık
            kavramları  aynı  olarak  kullanıldığından,  bireylerin  ısı  ve  sıcaklık  kavramlarını  günlük  yaşamdaki  kullanımı  ve  kendi
            yorumlarıyla açıklamaya çalışmaları yanlış bilgiye sahip olduklarını göstermektedir. Bu da bireylerde kavram yanılgısına
            neden olmaktadır. Bu çalışmada da bireylerin ısı ve sıcaklık ile ilgili var olan kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla ısı
            ve  sıcaklık  kavram  yanılgıları  belirleme  testi  geliştirilmiştir.  Alan  yazındaki  ısı  ve  sıcaklık  ile  ilgili  kavram  yanılgıları
            araştırıldığında çok sayıda kavram yanılgısına ulaşılmıştır. Bu çalışma kapsamına dahil edilen kavram yanılgıları şunlardır:
            “Isı  ve  sıcaklık  aynıdır.”,  “İnsan  teni/derisi  sıcaklık  ölçer.”,  “Karışımın  son  sıcaklığı  karışımı  oluşturan  bileşenlerin  ilk
            sıcaklık değerlerinin toplamına eşittir.”, “Yünlü maddeler cisimleri ısıtır.”, “Isı sahip olunan bir enerjidir.”, “Hal değişimi
            sırasında maddenin sıcaklığı değişir.” ve “Sıcaklık madde miktarına bağlıdır.”.  Alan yazında kavram yanılgılarının tespiti
            için geliştirilmiş, uygulanmış ölçme araçları vardır. Kavram yanılgılarını belirlemek için en etkili ölçüm araçları olarak
            mülakat ve çok aşamalı testler önerilmektedir. Mülakat daha çok nitel çalışmalarda tercih edilirken, çok aşamalı testler
            nicel  çalışmalarda  tercih  edilmektedir.  Çok  aşamalı  test  olarak  da  2  aşamalı,  3  aşamalı  ve  dört  aşamalı  testler
            kullanılmaktadır. Bu ölçüm araçlarının birbirlerine göre avantajları ve dezavantajları vardır. Önemli olan amacımıza en
            iyi hizmet eden ölçme aracını kullanılmasıdır. Kavram yanılgısı tespitinde çoğunlukla üç aşamalı testlerin kullanıldığı
            görülmüştür. Ancak üç aşamalı testlerdeki en büyük sıkıntı bireyin üçüncü aşamada verdiği yanıtın (emin olmasının ya
            da emin olmamasının) ilk aşamadaki soruya verdiği cevap için mi, soruya verdiği cevabının nedenini içeren cevap için mi
            yoksa her ikisi için mi olduğu sonucuna varılamamasından dolayı dört aşamalı testlere ihtiyaç duyulmuştur. Dört aşamalı
            testlerde bireyin soruya verdiği cevap için de, cevabının nedenini içeren açıklaması için de ayrı ayrı emin olma durumu
            sorgulandığından üç aşamalı testlerdeki bu eksiklik ortadan kalkmıştır. Dolayısı ile bu çalışma kapsamında; ısı ve sıcaklık
            konusundaki  kavram  yanılgılarını  belirlemeye  yönelik  olarak  dört  aşamalı  test  ölçüm  aracı  olarak  belirlenmiştir.
            Belirlenen kavram yanılgılarını ölçmeye yönelik, her bir kavram yanılgısının en az üç soru maddesiyle ölçülmesine özen
            gösterilerek  test  maddeleri  hazırlanılmış.  Sonuçta  22  maddeden  oluşan  dört  aşamalı  ısı  ve  sıcaklık  konusu  kavram
            yanılgısı belirleme testi (ISKYBT) geliştirilmiştir. Hazırlanan dört aşamalı ISKYBT maddeleri bu alanda çalışmaları olan
            uzman kişi tarafından incelenmiş, inceleme sonunda maddeler tekrar gözden geçirilerek gerekli düzeltmeler yapılmıştır
            ve test pilot uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Uygulama fizik öğretmenliği ve fen bilgisi öğretmenliğinden gönüllü 30
            lisans ve yüksek lisans öğrencisi ile yapılmıştır. Öğrencilerin testin her bir aşamasına verdiği cevaplar doğru cevaba ve
            kavram yanılgılarına göre olmak üzere iki farklı şekilde kodlanmıştır. Kodlama sonucunda her bir kavram yanılgısına
            düşen öğrencilerin sayı ve yüzdeleri belirlenmiştir. Yapılan pilot uygulama verileriyle testin geçerliliğini test etmek için
            false  negative,  false  positive  yüzdeleri  hesaplanmıştır.  Uygulama  sonucunda  testin  güvenirlik  katsayısı  0,60  olarak
            hesaplanılmıştır.
                   Bu çalışmada, testin geliştirilme süreci tartışılarak örnek uygulama sonucunda elde edilen kavram yanılgıları
            alan yazındaki bulgularla kıyaslanarak tartışılacaktır.

                   Anahtar Kelimeler: Kavram yanılgıları, ısı ve sıcaklık, test geliştirme, testin geçerliliği, testin güvenirliği










                                                            41
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58