Page 48 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 48

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B36         BECERİ KAVRAMININ FİZİK ÖĞRETMENLERİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE
                                                    DEĞERLENDİRİLMESİ


                                                   1
                                                                   2
                                         Emine ERTEK , Ersin KARADEMİR , Yalçın ERTEK 3

                                              1 Eskişehir Çamlıca Kız Anadolu İHL
                                               2 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
                                         3 Eskişehir Beyhan Rıfat Çıkılıoğlu Anadolu Lisesi

                   Öğretmenlerin sahip oldukları beceriler, öğrencilere kazandırılacak beceriler üzerinde son derece etkilidir (Yayla
            ve Hançer, 2011). Özellikle bilimsel süreç becerileri fen temelli ders ve içeriklerde oldukça önemlidir. Fizik dersi öğretim
            programında hedeflenen kazanımlar, bilimsel bilginin oluşturulmasında takip edilen süreçler göz önünde bulundurularak
            hazırlanmış olup amacı öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişmesidir (T.T.K.B., 2013). Öğretmenlerin mesleki
            yeterlilikleri, alan becerileri ve fen okuryazarı bireyler yetiştirmeye verdikleri önem, öğrencilere bilimsel süreç becerileri
            ile diğer becerileri kazandırmada büyük rol oynamaktadır (Karademir, Sarıkahya & Altunsoy, 2017). Bilimsel süreçler ise
            evrenin keşfedilmesi sürecinde nitelikli bir insan tarafından yürütülen, birbiriyle ilişkili etkinlikleri içine alır. Bu beceriler
            öğrencilerin temel fizik öğrenmesi sonucu olarak elde edilen bilimsel inceleme için ihtiyaç duyulan zihinsel becerilerdir
            (Joseph, 1998). Bilimsel süreçte deney yapmanın önemli bir yeri vardır. Bu nedenle fizik dersi öğretim programında
            deneylere özel bir yer verilmiştir. Deneylerin gerçek amacına ulaşabilmesi için öğrencilerin sürecin bütün aşamalarında
            sosyal ve bilişsel olarak aktif rol almaları gerekir (T.T.K.B., 2013). Fizik dersi öğretim programında deney ve bilimsel
            süreçlere önem verilmekle birlikte uygulayıcıları olan öğretmenlerin bu konuda aktif rol almaları vurgulanmaktadır. Bu
            sebeple öğretmenlerin programda yer alan becerilerin yapısı, işlevsel özellikleri, derslere nasıl entegre edilebileceği vb.
            hususlarda  bilgi  sahibi  olmaları  gerekmektedir.  Çünkü  öğretim  programında  vurgulanan  ve  öğrenciden  “bilimsel
            sorgulamanın  doğasını  anlamak,  bilimsel  süreç  becerilerini  kullanarak  bilimsel  bilgi  üretmek  ve  problem  çözmek”
            faaliyetini  gerçekleştirmek  için  öğretmenin  üst  düzey  kullanıcı  olması  önemlidir.  Bu  hususun  ortaya  çıkarılması  için
            öğretmenlerin beceriye yönelik görüşlerini, beceriyi nasıl algıladıklarını, beceri temelli öğretim yapıp yapmadıklarını ve
            beceri  temelli  ölçmenin  önemini  incelemek  ve  bu  yönde  iyileştirmeler  yapmak  alana  önemli  katkılar  sağlar.
            Öğretmenlerin programda yer alan becerileri ne denli içselleştirdikleri, kendi disiplinlerine uygulamalar yoluyla nasıl
            aktardıkları ve farklı disiplinlerle kurdukları ilişkiler eğitimin niteliğini arttırır. Bu sebeple fizik öğretmenlerinin beceri
            hakkındaki kavramsal bilgileri, becerileri sınıflandırmaları, mesleki anlamda kullanım durumları, öğretim programındaki
            yeri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi ve dolayısıyla beceri algılarının ortaya çıkarılması bu çalışmanın temel amacıdır.
                   Bu  çalışmada  öğretmen  görüşlerine  yer  verilmiş  olup  nitel  araştırma  yöntemlerinden  olan  olgubilim
            (fenomenoloji)  deseni  kullanılmıştır.  Olgubilim  deseni  fark  edilen,  ancak  derinlemesine  bilgi  sahibi  olmadığımız
            olgulara odaklanmaktadır. Olgubilim çalışmalarının temel amacı, bir olguyla ilgili kişisel deneyimleri, daha genel bir
            düzeye  çekmektir  (Creswell,  2007).  Bu  tip  çalışmalarda  genellikle  bir  olguya  ilişkin  bireysel  algıların  ortaya
            çıkarılması ve yorumlanması amaçlanır (Yıldırım ve Şimşek, 2008). Bu çalışmada, fizik derslerini yürütmekte olan
            öğretmenlerin  “beceriye  yönelik  algı”  olgusu  detaylı  bir  şekilde  incelenmeye  çalışılmıştır.  Çalışma  grubu  ölçüt
            örnekleme yoluyla belirlenmiş, çalışma grubunda yer alacak, beceri kavramı hakkındaki görüşlerine göre 15 öğretmen
            çalışmaya dahil edilmiştir. Öğretmenler çalışma grubuna dahil ederken; kıdem yılları, eğitim durumları ve çalıştıkları okul
            türleri ile çeşitlilik sağlanmıştır. Olgubilim desenli çalışmalarda genellikle görüşmeler yoluyla veri toplanmaktadır. Bu
            araştırmada  veri  toplama  aracı  olarak  görüşme  formu  kullanılmıştır.  Görüşme  formunda;  öğretmenlerin  beceri
            hakkındaki  görüşleri,  derslerinde  kullanım  durumları  vb.  sorulara  yer  verilmiştir.  Öğretmenlere  yöneltilen  beceriler
            hakkındaki sorulardan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış ve görüş sıklıkları ortaya çıkarılmıştır.
            Verilerin analizi sonrasında elde edilen bulgularda altı farklı kategori elde edilmiştir. Bu kategoriler görüşme formunda
            yer alan sorular ışığında yapılmıştır. Öğretmen görüşleri incelendiğinde programda yer alan beceri ve bileşenlerine ait
            öğretmenlerin çok fazla içeriğe sahip olmadıkları ortaya çıkmaktadır. Elde edilen bulgulara göre beceri ve uygulamalarına
            yönelik öneriler sunulmuştur.

                   Anahtar Kavramlar: Beceri, algı, fizik öğretmeni, fizik programı, bilimsel süreç becerisi, öğretim programı











                                                            36
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53