Page 44 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 44

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B32        KAVRAMSAL DEĞİŞİM SÜRECİNDE DURUM ANALİZ KATEGORİLERİ
                                   “AKLA YATKINLIK, ANLAŞILIRLIK, YARARLILIK”


                                                                          2
                                                       1
                                              Özgür ANIL , Hüseyin KÜÇÜKÖZER

                                                 1 Milli Savunma Üniversitesi
                                                    2 Balıkesir Üniversitesi

                    Araştırmanın  amacı,  ortaöğretim  öğrencilerinin  aynalar  konusundaki  kavramsal  durumlarının  analizini
            yapmaktır. Kavramsal değişim teorisini temel alarak kavram öğretiminin gerçekleştirilmesini hedefleyen çalışmaların
            sınırlı  sayıda  olması,  araştırmacıları  “Kavramsal  değişim  süreci  nasıl  gerçeklemektedir?”  sorusuna  yanıt  aramaya
            yöneltmiştir. Bu kapsamda araştırmada; kavramsal değişim teorisini temele alan “durum analiz kategorileri (anlaşılırlık,
            akla  yatkınlık,  yararlılık)  ”  ile  öğrencilerin  aynalar  konusundaki  kavramsal  durumlarının  analizini  yaparak  kavramsal
            değişimin ne düzeyde gerçekleştiğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada örnek olay yönteminin iç içe geçmiş tek
            durum deseni kullanılmıştır. Araştırma deseninin tasarımı sürecinde, öğrenme sarmalına uygun olarak tasarımlanan 5E
            öğretim  modeli  yardımıyla  bir  öğretim  planı  oluşturulmuş  ve  öğretim  sürecinin  sonunda  öğrencilerin  mevcut  bilgi
            yapılarında meydana gelen değişimler kavramsal değişim teorisini temele alan “durum analiz kategorileri” yardımı ile
            incelenmiştir. Bu süreç; uygulama öncesi, deneysel işlem (uygulama) ve uygulama sonrası olarak 3 farklı aşamadan
            oluşmaktadır. Uygulama öncesi, konuya ilişkin kavram yanılgılarının belirlendiği aşamadır. Deneysel işlem süreci; 5E
            Öğretim Modeli çerçevesinde yapılandırılan ve kavramsal değişimi gerçekleştirmeye yönelik öğretim uygulamalarını
            kapsayan  bir  aşamadır.  Deneysel  desenin  son  aşaması  olan  uygulama  sonrası  süreç  ise  öğrencilerin  kavramsal
            değişimlerinin incelendiği değerlendirmeye yönelik bir aşamadır.
                  Araştırmanın örneklemini, Balıkesir il merkezinde bulunan bir lisenin 10. sınıfları arasından küme örnekleme
            yöntemi yardımı ile seçilen, iki şubedeki toplam 46 öğrenci (24 kız, 22 erkek) oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde;
            “Kavram Testi”, “Görüşmeler”, “Kamera Kayıtları”, “Öğrenci Kılavuzları” ve “Anlam Çözümleme Tabloları” kullanılmıştır.
            Verilerin  analizi  sürecinde,  “durum  analiz  kategorilerinden  (anlaşılırlık,  akla  yatkınlık,  yararlılık)”  yararlanılmıştır.
            Kavramsal değişim süreci “akla yatkınlık” boyutu kapsamında değerlendirilirken 7 farklı alt kategoriden yararlanılmıştır.
            Öğrenciler bilimsel kavramların sunumu sürecinde; yeniden yapılandırılan kavramın diğer bilgi ve kavramlar ile olan
            tutarlılığına (diğer bilgi alt kategorisi), laboratuvar deneyimlerine ve gözlemlerine (laboratuvar deneyimi alt kategorisi),
            öğretim  öncesinde  ve  sonrasında  sahip  olduğu  düşüncelerine  (geçmiş  deneyimler  alt  kategorisi),  bilimsel  teorilerin
            deneysel kanıtlarına (bilişsel yapı alt kategorisi), kavramların ontolojik konumlarına (doğa ötesi alt kategorisi), diğer
            bilimsel  kavramlar  ile  gerçekleştirilen  benzetmelere  (akla  yatkın  benzetmeler),  nedensel  işleyişe  ilişkin  açıklama  ve
            çizimlere (gerçek işleyiş alt kategorisi) vurguda bulunmuşlardır.
                  Kavramsal  değişim  süreci  “anlaşılırlık”  boyutu  kapsamında  değerlendirilirken  3  farklı  alt  kategoriden
            yararlanılmıştır. İlk alt kategori (görüntü), öğrencilerin yeni kavrama ilişkin olarak “grafik ve resimler yardımı ile yaptıkları
            açıklamaları” içermektedir. Öğrencilerin bilimsel kavramın sunumu sürecinde arkadaşları, aileleri ve çevreleriyle olan
            etkileşimleri  sonucunda ortaya çıkan günlük yaşama ilişkin deneyimlerini  sundukları alt kategori ise “örnek verme”
            olarak ifade edilmiştir. Öğrencilerin bilimsel kavramların sunumu sürecinde söz ve sembollerden yararlandığı son alt
            kategori ise “dil” alt kategorisidir. Öğrenciler, yeni kavramı “anlaşılır” bulduklarını; grafik ve resimler yardımı ile günlük
            yaşama  ilişkin  örneklerden  yararlanarak  ve  bilimsel  kavramların  sunumu  sürecinde  söz  ve  sembollere  başvurarak
            vurgulamışlardır. Kavramsal değişim süreci “yararlılık” boyutu kapsamında değerlendirilirken 3 farklı alt kategoriden
            yararlanılmıştır. Öğrenciler bilimsel kavramların sunumu sürecinde; farklı kavramların karşılaştırılmasına (rekabet alt
            kategorisi),  yeni  kavramın  geniş  bir  uygulama  alanına  sahip  olduğuna  (güç  alt  kategorisi),  yeni  kavram  ile  neler
            yapılabileceğine ve kavrama ilişkin beklentilerine (umut verici ifadeler alt kategorisi) vurguda bulunmuşlardır. Kavramsal
            değişim  durumlarının  analizinden  elde  edilen  sonuçlar  değerlendirildiğinde;  öğrencilerin  çoğunluğunun  öğretim
            sürecine taşıdıkları mevcut kavramlar ile ilgili hoşnutsuzluk duydukları, gerçekleştirdikleri deney ve etkinlikler yardımı
            ile ulaştıkları yeni kavram ve açıklamaları “akla yatkın, anlaşılır ve yararlı" buldukları için olası bilimsel (yeni) kavramları
            içselleştirerek anlamlı ve kalıcı bir öğrenme gerçekleştirdikleri söylenebilir.
                  Aynalar  konusu  ile  ilgili  öğrencilerin  mevcut  kavramlarını  dikkate  alması,  mevcut  kavramlardan  bilimsel
            kavramlara doğru geçişi  sağlayabilecek etkinliklere öğretimde yer vermesi ve bu süreçte öğretmenlere öğrencilerin
            geçmiş bilgilerini görme fırsatı, öğrencilere ise yeni kavramları geliştirebilmelerine yardımcı olacak deneyimler sağlayan
            5E öğretim modelinden yararlanılması gibi nedenlerle çalışmanın, kavramsal değişim sürecine yönelik araştırmalara
            önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

                   Anahtar  Kavramlar:  Kavramsal  Değişim,  Durum  Analiz  Kategorileri,  Öğrenci  Kılavuzları,  Anlam  Çözümleme
            Tabloları, Akla Yatkınlık, Anlaşılırlık, Yararlılık.

                                                            32
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49