Page 36 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 36

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B23        LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ELEKTRİK ALAN ÇİZGİLERİ KONUSUNDAKİ
                                   BİLGİLERİNİN ÇİZİM YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ


                                                                           1
                                                         1
                                              Tuğba TAŞKIN , Pervin ÜNLÜ YAVAŞ

                                                     1 Gazi Üniversitesi

                   Etkili bir fizik öğretimi bilgilerin ezberlenmesi yerine, kavramların öğrenciler için anlamlı olarak öğrenilmesi ile
            mümkündür. Yapılan birçok araştırma ile fizik öğretiminde kavram öğretiminin problem çözme boyutundan çok daha
            önemli olduğu vurgulanmıştır.  Bu nedenle öğrencilerin anlamadıkları, yanlış veya eksik anladıkları noktaların tespit
            edilmesi fizik eğitimi araştırmalarında önemli bir yer tutmaktadır.
                   Elektrik alan çizgileri, elektrik alan konusunun daha iyi anlaşılması için geliştirilmiş bir modeldir. Elektrik, hatta
            manyetizma konuları bu temel yapı sağlandıktan sonra üzerine inşa edilir. Bu nedenle elektrik alan çizgilerinin öğrenciler
            tarafından açıklıkla anlaşılması önem taşımaktadır. Ülkemizde 2013 yılında güncellenen ortaöğretim fizik dersi öğretim
            programında “öğrencilerin elektrik olayının temel kaynağı olan yüklerin hareketlerine ve etkileşimlerine odaklanarak
            elektrik  ve  manyetizma  olaylarını  detaylı  bir  şekilde  tanımlayan  temel  kavramları  yapılandırabilmeleri”  kazanımına
            yönelik olarak elektrik alan çizgilerine yer verilmiştir. Ancak alanyazına bakıldığında elektrik konusu ile ilgili çok sayıda
            çalışma bulunmasına rağmen, elektrik alan çizgileri konusunda yapılmış çalışmaların yok denecek kadar az olduğu dikkati
            çekmektedir. Bu çalışmanın alanyazında bulunan bu eksiği giderme yönünde katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
                   Bu çalışmada lise son sınıf öğrencilerinin elektrik alan çizgilerinin özelliklerine yönelik bilgi düzeylerini incelemek
            amaçlanmıştır. Araştırma, elektrostatik dengedeki iletkenlerin elektrik alan çizgilerinin özellikleri ile sınırlandırılmıştır.
            Bunun için Ankara’da bulunan bir meslek lisesinde öğrenim gören, elektrik alan çizgileri konusunu derslerinde görmüş
            olan, 18’i kadın, 16’sı erkek, toplam 35 lise son sınıf öğrencisi çalışma grubuna dâhil edilmiştir.
                   Araştırmada lise öğrencilerinin elektrik alan çizgileri konusundaki bilgilerini araştırmak için çizim yönteminden
            yararlanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen üç kısımdan oluşan bir ölçekle toplanmıştır. Ölçeğin birinci
            aşamasında  öğrencilerden  elektrostatik  dengedeki  iletkenlerin  özelliklerini  yazmaları  istenmiştir.  İkinci  aşamada
            öğrencilere elektrostatik dengede bulunan; pozitif yüklü içi boş iletken küre, pozitif yüklü içi dolu iletken küre, negatif
            yüklü içi boş iletken küre ve pozitif yüklü içi boş damla şekilli cisim verilmiştir. Öğrencilerden bu cisimler için elektrik alan
            çizgilerini çizmeleri istenmiştir. Ölçeğin üçüncü aşamasında ise elektrik alan çizgileri yanlış olarak çizilmiş iki farklı cisim
            verilmiş;  bu  cisimler  için  çizilen  elektrik  alan  çizgilerinin  doğru  olup  olmadığı  sorulmuştur.  Yanlış  ise  nelerin  yanlış
            olduğunun belirtilmesi istenmiştir.
                   Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Ölçeğin birinci kısımda, elektrostatik dengedeki
            iletkenlerin  hangi  özelliklerinin  yazıldığı  belirlenmiştir.  Öğrencilerin,  elektrostatik  dengedeki  iletkenlerin  özellikleri
            arasından en çok (11 kişi) “elektrostatik dengedeki iletkenin içinde elektrik alanı sıfırdır” özelliğini yazdıkları görülmüştür.
            Sadece 1 öğrenci elektrik alan çizgilerinin yüzeye dik olduğunu, 2 öğrenci ise elektrik alanın büyüklüğü ifadesini yazmıştır.
            Ölçeğin ikinci aşamasında, çeşitli cisimler için  elektrik alan çizgilerini çizmeleri istenmiştir. Öğrencilerin çizimlerinde
            elektrik alan çizgilerinin özelliklerine bulunup bulunmadığına bakılmıştır. Çizimlerde genellikle elektrik alan çizgilerinin
            yönlerinin doğru çizildiği ve yüzeye dik olmasına dikkat edildiği görülmüştür. Birinci kısımda, elektrostatik dengedeki
            iletkenin  içinde  elektrik  alanın  sıfır  olduğu  belirtmelerine  rağmen  ikinci  kısımda  yaptıkları  çizimlerde  elektrik  alan
            çizgilerinin cismin içine de çizdikleri belirlenmiştir. Simetrik şekiller için elektrik alan çizgilerinin homojen dağılımına
            dikkat eden öğrenciler olmasına rağmen simetrik olmayan şekil için de homojen çizimler aynı orandadır. Bunun yanında
            7  öğrencinin  sivri  uçlarda  elektrik  alan  çizgilerini  diğer  yerlere  oranla  daha  sık  çizdiği  görülmüştür.  Ölçeğin  üçüncü
            kısmında yanlış elektrik alan çizimleri hakkındaki öğrenci yorumlarına bakıldığında öğrencilerin çoğunun çizimlerdeki
            yanlışları algılayamadıkları ve çizimleri doğru olarak nitelendirdikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin oranı az olmakla birlikte,
            “elektrostatik dengedeki iletkenin içinde elektrik alan sıfır olması” ve “elektrik alan çizgilerinin birbirini kesmemesi”
            özelliklerinin şekillerde yanlış çizildiğini fark ettikleri görülmüştür.
                   Araştırma  bulguları  ışığında  lise  öğrencilerinin  elektrostatik  dengedeki  iletkenlerin  elektrik  alan  çizgileri
            konusunda bilgi düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

                   Anahtar Kavramlar: elektrik alan çizgileri, çizim yöntemi, lise öğrencisi, elektrostatik dengedeki iletkenler










                                                            24
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41