Page 31 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 31

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                              ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ ORTAOKUL
             B18      ÖĞRENCİLERİNİN ASTRONOMİ KONULARINI ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ



                                               Tuncay ÖZSEVGEÇ, Büşra EROĞLU

                                      Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Anabilim Dalı

                   Azuma  (1997)  artırılmış  gerçekliği,  gerçekliğin  yeniden  oluşturulduğu  değil  var  olan  gerçekliğin  sanal
            görüntülerle desteklendiği bir alan olarak tanımlamıştır. Gerçek dünyadaki görüntülerin, bilgisayar ortamında üretilmiş
            sanal nesnelerle zenginleştirilmesiyle elde edilen artırılmış gerçeklik (AG), eğitimden, tıpa; oyun sektöründen, askeri
            uygulamalara kadar çok çeşitli alanlarda uygulama alanı bulan ve son yıllarda oldukça ilgi gören bir alandır. Son yıllarda
            özellikle  fen  eğitiminde  yaygın  olarak  kullanılmaya  başlanan  AR  uygulamalarının  öğrenme  üzerine  etkisi  birçok
            araştırmacı  tarafından  incelenmiştir.  Fakat  alanyazında  astronomi  konularının  öğreniminde  AR  uygulamalarının
            kullanımı ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşlerinin birlikte analiz edildiği herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu
            amaçla bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin ve öğretmenlerinin AR uygulamaları ile astronomi konularının öğrenimine
            yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır.
            Amaçlı ve rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 20 7. sınıf öğrencisi çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmada
            veri toplama aracı olarak 6 öğrenciyle ve bir fen bilgisi öğretmeniyle artırılmış gerçeklik uygulamalarının astronomi
            eğitiminde ve diğer derslerde kullanımı ile ilgili yarı yapılandırılmış mülakat, 3 öğrenciyle uygulama öncesi ve sonrası
            astronomi  alan  bilgilerini  ölçen  yarı  yapılandırılmış  mülakat  ve  Küçük,  Yılmaz,  Baydaş  ve  Göktaş  (2014)  tarafından
            geliştirilen “Artırılış Gerçeklik Uygulamaları Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
                   Çalışmada öğrencilere AR uygulamalarıyla “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesi kapsamında eğitim
            verilmeden önce 3 öğrenciyle öğrencilerin ünitenin kazanımları ile ilgili alan bilgilerini ölçmek amacıyla 5 sorudan oluşan
            yarı  yapılandırılmış  mülakat  yapılmıştır.  Öğrencilere  Space  4d  AR  uygulaması  ile  desteklenmiş  kendi  fen  bilgisi
            öğretmenleri rehberliğinde 10 ders saatini kapsayan eğitim verilmiştir. Ardından aynı 3 öğrenciyle aynı sorularla tekrar
            mülakat  yapılmıştır.  Uygulama  sonunda  farklı  6  öğrenci  ile  öğrencilerin  AR  uygulamalarından  beklentileri,  AR
            uygulamalarının avantajları ve dezavantajları, diğer derslere uygulanabilirliği, eğitimde kullanılma alanları, öğrencilerin
            ders içerisindeki motivasyonu ve işbirliği ile ilgili 12 sorudan oluşan mülakat yapılmıştır. Uygulamayı yapan öğretmenle
            yapılan mülakatta ise öğretmene AR uygulamalarının sınıf atmosferine ve öğrencilerin konuyu öğrenmelerine etkisini,
            geleneksel  öğrenme  yöntemleri  ile  AR  uygulamalarının  karşılaştırılmasını,  AR  uygulamalarının  avantajları  ve
            dezavantajlarını  sorgulayan  12  soru  yöneltilmiştir.  Tüm  öğrencilere  uygulanan  AR  uygulamaları  tutum  ölçeği  ile  de
            öğrencilerin AR uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik tutumları incelenmiştir.
                   Çalışma kapsamında tüm mülakatlar Nvivo 9 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ön mülakat sonuçlarına
            göre öğrencilerin astronomi konularıyla ilgili alan bilgisi oldukça zayıftır. Öğrenciler soruların 3’ünü cevapsız bırakırken
            diğer soruları kısmen cevaplayabilmişlerdir ve öğrencilerde gezegenlerin durduğu ve evren sonsuz büyüklükte olduğu
            için evrendeki konumumuzun bilinemeyeceği gibi kavram yanılgıları olduğu saptanmıştır. Son mülakat sonuçlarına göre
            ise  öğrencilerin  kavram  yanılgılarının  giderildiği  ve  öğrencilerin  hemen  hemen  tüm  sorulara  doğru  cevap  verdikleri
            görülmüştür.  Diğer  6  öğrenci  ile  yapılan  mülakatlarda  ise  AR  uygulamalarının  öğrencilerin  derse  ilgilerini  ve
            motivasyonlarını arttırdığı, zihinde canlandırılması zor olan astronomi kavramlarını 3B olarak göstererek öğrencilerin
            öğrenmelerini kolaylaştırdığı, öğrencilerin uygulama sürecinde arkadaşlarıyla sürekli etkileşim içerisinde oldukları gibi
            birçok  sonuca  ulaşılmıştır.  Öğretmenle  yapılan  mülakatta  ise  öğretmen,  AR  uygulamalarının  kullanımının  sınıf
            atmosferini olumlu yönde etkilediği, öğrencilerin öğrenme sürecinden zevk aldıkları ve bu uygulamaların birçok ders ve
            konuda  kullanılması  gerektiği  gibi  ifadelerde  bulunmuştur.  Öğrencilerin  işaretleme  yaptıkları  tutum  ölçeği
            değerlendirildiğinde ise öğrencilerin AR uygulamalarıyla desteklenmiş derslerde öğrencilerin derse çalışma isteklerinin
            arttığı, birçok derste AR uygulamalarının kullanılmasını istedikleri ve 3B nesnelerin ortamda gerçeklik hissi verdiği gibi
            birçok sonuca ulaşılmıştır.

                   Anahtar kavramlar: Artırılmış gerçeklik (AR), astronomi eğitimi, eğitimde artırılmış gerçeklik














                                                            19
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36