Page 25 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 25

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                          2017 YGS VE LYS-2 FİZİK SORULARININ BLOOM TAKSONOMİSİ VE
             B12             ÖĞRETİM PROGRAMINDA YER ALAN KAZANIMLAR AÇISINDAN
                                                    DEĞERLENDİRİLMESİ

                                                              1
                                              Hakan Şevki AYVACI , Suat YAMAK
                                                                          2

                                1 KTÜ, Fatih Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
                                   2 MEB, Akçaabat Şehit Gökhan Uzun Fen Lisesi Fizik Öğretmeni

                   Ülkeler,  eğitim  sistemleri  ile  bilimsel  bilgi  açısından  donanımlı  bireyler  yetiştirmeyi  amaçlar.  Bu  amaç
            doğrultusunda  üreticiliğin  artması  ve  bu  sayede  de  kendi  kendine  yetebilen  toplum  olma  hedefine  ulaşılması
            beklenmektedir.  Toplumların  kendi  kendine  yetebilme  potansiyeli  için  gerekli  olan  nitelikli  bireylerin  yetiştirilmesi
            şüphesiz kaliteli ve nitelikli bir eğitim-öğretim ile mümkündür.
                   Kaliteli ve nitelikli bir eğitimin en önemli unsurlarından biri de ölçme ve değerlendirme sistemidir. Birçok ülkede
            farklı ölçme ve değerlendirme sistemi uygulansa da temel amaç aynıdır. Ülkemizde eğitim öğretimi değerlendirmek
            amacıyla  farklı  yöntem  ve  tekniklerin  bir  arada  kullanıldığı  bir  sistem  yer  almaktadır.  Bu  ölçme  ve  değerlendirme
            sistemlerine ek olarak merkezi sınavlarda yapılmaktadır. Bu sınavlardan bazıları da YGS ve LYS’ dır. Yapılan bu sınavların
            temel amacı eğitim sisteminin değerlendirilmesinden çok öğrencileri üniversiteye yerleştirmek için sıralama yapmaktır.
            YGS ve LYS’ de öğretim programı kazanımlarına uygun, ortaokul ve lise derslerindeki konulardan oluşturulan sorular yer
            almaktadır.
                   Literatür  incelendiğinde  birçok  araştırmada  sınav  sorularının  çeşitli  kategoriler  açısından  değerlendirildiği
            görülmektedir. Özellikle Bloom taksonomisi ve öğretim programı ile uyumluluğu açısından değerlendirilmelere sıklıkla
            rastlanmaktadır.
                   Çalışmamızda yapılacak olan analiz ile birlikte soruların bilişsel seviyesi ve hitap ettikleri kazanımlar belirlenecek
            ve eğitim-öğretim sürecinde rehber rolü üstlenen öğretmenler için etkinlikleri bu analize göre düzenleyebilme, eğitim-
            öğretim sürecinin araştıran-sorgulayan bireyleri olan öğrenciler için analize bağlı olarak çalışmalarını yürütebilme olanağı
            sunulacaktır.  Ayrıca  yapılacak  olan  analizin  ders  kitabı yazarlarına  ve  öğretim  programını  ortaya  çıkarmak  amacıyla
            çalışan uzmanlara da yol gösterici nitelikte olacağı düşünülmektedir. Bu amaçla toplam 44 Fizik sorusu nitel araştırma
            yöntemlerinden  biri  olan  doküman  analizi  yöntemi  kullanılarak  içerik  analizi  yapılmıştır.  Çalışma,  iki  aşamada
            gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada YGS ve LYS-2’de sorulan Fizik soruları Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından
            kabul edilmiş olan ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programı ile İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim programlarındaki
            yer  alan  kazanımlara  göre  incelenmiştir.  İkinci  aşamada  ise  YGS  ve  LYS-2’de  sorulan  Fizik  sorularının  yeniden
            yapılandırılmış  Bloom  Taksonomisine  göre  2  akademisyen  ve  2  fizik  öğretmeni  tarafından  ayrı  ayrı  analizleri
            gerçekleştirilmiş  ve  analizler  daha  sonra  bir  araya  getirilmiş  görüş  birliği  olmayan  veriler  tartışılarak  görüş  birliği
            oluşturulmuştur. Yapılan analizin güvenirlik katsayısı 0,82 olarak hesaplanmıştır.
                   Çalışmadan  elde  edilen  veriler  tablolar  haline  sunulmuş  ve  frekans  değerleri  ile  birlikte  betimlenmiştir.
            İncelenen 2017 YGS Fen Bilimleri testinde yer alan Fizik sorularına bakıldığında 1 soru 7. Sınıf Fen Bilimleri öğretim
            programının kazanımlarından, 5 sorunun 9. Sınıf, 8 sorununda 10. Sınıf MEB 2013 Fizik öğretim programında yer alan
            kazanımlara yönelik sorulduğu görülmektedir. LYS-2’de ise 5 soru 9. Sınıf, 4 soru 10. Sınıf, 12 soru 11. Sınıf ve 9 sorunun
            da 12. Sınıf MEB 2013 Fizik öğretim programında yer alan kazanımlara yönelik sorulduğu görülmektedir. Kazanımlar
            açısından  incelendiğinde  ÖSYM’nin  kazanımlara  uygun  şekilde  soru  hazırladığı  ve  öğretim  programına  riayet  ettiği
            sonucuna varılmıştır. Fakat 2017 LYS-2’de 11. ve 12. Sınıflar arasında soru sayısı olarak tam bir denklik sağlanamadığı
            sonucu  da  ortaya  çıkmaktadır.  Bloom  taksonomisi  açısından  değerlendirildiğinde  YGS’de  ezbere  bilgi  gerektiren
            hatırlama basamağından soru sorulmadığı bunun yanında öğrencilerin yaratıcılıklarını ölçmeyi amaçlayan değerlendirme
            ve  oluşturma  basamaklarından  da  soru  sorulmadığı  belirlenmiştir.  LYS-2’de  ise  soruların  uygulama,  sentez  ve
            değerlendirme  basamaklarında  yoğunlaştığı  görülmektedir.  Ayrıca  soruların  %67’sinin  prosedür  (süreç)  bilgisi
            boyutundan olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin kazanım odaklı ders işlemeleri, ÖSYM’nin
            bundan sonra yapacağı sınavlarda da öğretim programında yer alan kazanımlara dikkat etmesi ve öğretmenlerin öğretim
            programına olan inançlarını zedelememesi gerektiği önerilmiştir. Son yıllarda YGS ve LYS-2 fizik sorularında görülen
            prosedür bilgisi süreci ölçen soru yapılarıdır. Öğretmenler deneye, etkinliğe ve bağlamın sürecine derslerinde daha çok
            yer vermeli ve kazanımlara vurgu yapmalıdırlar.

                   Anahtar Kavramlar:2017 YGS ve LYS-2 Fizik Soruları, Fizik Öğretim Programı, Bloom Taksonomisi







                                                            13
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30