Page 24 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 24

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                               BASİT ARAÇ GEREÇLERLE YAPILAN SIVILARDA BASINÇ
             B11            KONUSUNDAKİ BİR DENEY ETKİNLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN
                                                          GÖRÜŞLERİ

                                         Gökhan SONTAY , Orhan KARAMUSTAFAOĞLU
                                                                               2
                                                       1

                                                1 Gediksaray Ortaokulu, Amasya
                                          2 Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Amasya

                   Günlük  hayat  ile  bilimsel  bilgiler  arasında  bağ  kurulmasında  zorluklar  yaşanabilir.  Bu  zorlukların  yaşandığı
            derslerin en önemlilerinden birisi de fen dersidir. Fen derslerindeki öğrenme yaşantılarının en önemli ayrılmaz bir parçası
            fen deneyleridir. Fen deneyleri öğrencilerin hem fen kavramlarını hem de bilimsel yöntemi öğrenmeleri için somut
            yaşantılar sağlar. Fen derslerinde deney ve etkinliklerin yapılmaması veya bu deney ve etkinliklerin günlük yaşamla
            ilişkilendirilmemiş olması nedeniyle anlamlı bir öğrenmenin sağlanması zordur. Özellikle öğrenci seviyesine uygun, basit
            araç gereçler yoluyla öğretilen fen dersleri, öğrencilerin derse olan ilgilerini ve motivasyonlarını ve onların araştırma ve
            problem çözme becerilerini artıracaktır. Bu bağlamda öğrencilere somut deneyimler kazandırmak için laboratuarlar
            önemi bir rol oynamaktadır. Laboratuarlarda gerçekleşen deneyler aracılığıyla işlenen fen dersleri, öğrencilerin bilgi ve
            beceri  bakımından  daha  donanımlı  bir  hale  gelmesini  sağlamaktadır.  Fen  deneylerinin  amaca  uygun  olarak
            gerçekleştirilmesinde  öğretmenlerin  anahtar  unsur  oldukları  belirtilmektedir.  Yapılan  araştırmalar  incelendiğinde
            öğretmenlerin  laboratuarlarında  çok  çeşitli  malzemelerin  olmadığını,  bu  yüzden  laboratuarı  fazla  kullanmadıklarını,
            deney  ve  etkinliklerin  çok  zaman  aldığını  belirtmişlerdir.  Özellikle  öğrencilerin  anlamakta  zorluk  yaşadıkları  basınç
            konusunun deneysiz anlatılması öğrencilerin konuyu yeterince anlayamamasına neden olabilir. Dolayısıyla, basit araç
            gereçlerle hazırlanacak olan basınç konusuna ait bir deneyin hem öğretmenlerin ders esnasında uygulama yaparken
            işlerini kolaylaştırması hem de basınç konusunun öğrencilerin anlayabileceği seviyeye indirgenmesi açısından önemlidir.
                   Bu  çalışmanın  amacı,  ortaokul  7.  Sınıf  fen  bilimleri  öğretim  programında  yer  alan  “sıvı  basıncı  konusunun
            öğretimine  ilişkin  “araştırma  sorgulama”  yaklaşımına  yönelik  basit  araç  gereçlerle  uygulanabilir  bir  deney  etkinliği
            tasarlayarak öğretmenlerin kullanımına sunmak ve bu deney etkinliği hakkında öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir.
            Bu amaçla, araştırma sorgulama yaklaşımına göre bir ders etkinlik planı hazırlanmıştır. Bu ders etkinlik planı için sıvılarda
            basınç konusu ile ilgili uygulanabilir bir deney tasarlanmıştır. Konu hakkındaki ilgili kazanımlar 7. sınıfın ikinci ünitesi olan
            “Kuvvet ve Enerji/Fiziksel Olaylar” ünitesine ait “Kuvvet-Sıvı Basıncı” konusu ile ilgili kazanımlardır. Deney konusunun
            ilgili kazanımları “7.2.2.2. Sıvı basıncını etkileyen değişkenleri deneyerek keşfeder ve bu değişkenler arasındaki ilişkiyi
            analiz eder.” ve “7.2.2.3. Sıvıların basınç özelliklerinin günlük yaşam ve teknolojideki uygulamalarına örnekler verir.”
            kazanımlarıdır. Nitel araştırma yaklaşımının kullanıldığı bu araştırmada, gündelik yaşamımızda sıkça karşılaştığımız ancak
            derinlemesine bilgi sahibi olmadığımız ya da üzerinde çok düşünmediğimiz durum, olay ya da deneyim gibi olguları
            araştıran  olgubilim  (fenomoloji)  deseninden  yararlanılmıştır.  Bu  yöntem  kapsamında  yarı  yapılandırılmış  mülakatlar
            yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 12 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı
            yapılandırılmış görüşme formları hazırlanmıştır. Veri toplama aracının geçerliliği için, alanında uzman 3 öğretim üyesi ve
            3 öğretmene başvurulmuştur. Veri toplama aracının güvenirliği için, bulgular yorum yapılmadan sunulmuş ve verilerin
            kodlanmasında  ve  buna  bağlı  olarak  temaların  oluşturulmasında  araştırmacılar  arasında  fikir  birliğine  varılmıştır.
            Araştırmanın katılımcıları, farklı yaş düzeyi, farklı mesleki kıdem ve farklı şehirlerde görev yapan öğretmenler arasından
            “maksimum  çeşitlilik  örneklemesi”  temel  alınarak  seçilmiştir.  Verilerin  toplanmasında  ses  kayıt  cihazından
            yararlanılmıştır.  Veriler  şu  şekilde  toplanmıştır:  Öncelikle  sıvı  basıncı  ile  ilgili  deney  videosu  katılımcı  öğretmenlere
            izletilir. Daha sonra videoda izlenen deney hakkında hazırlanan görüşme formlarındaki sorular katılımcılara sorulur.
            Gönüllü olan öğretmenlerden ses kayıt cihazı ile yapılan görüşmeler kaydedilir. Bu kayıtlar araştırmacılar tarafından
            yazıya geçirilir. Gönüllü olmayan öğretmenlerle yapılan görüşmeler yarı yapılandırılmış forma araştırmacılar tarafından
            not alınarak yazıya geçirilir. Verilerin analizinde NVİVO 9.0 programından yararlanılmıştır.
                   Araştırmanın sonucunda, verilerin analizi neticesinde bu deney etkinliğinin gruplarla beraber uygulanabileceği,
            sıvılarda basınç konusunda ders ile gündelik yaşam arasında bağ kuracağı, öğrencilerin araştırma sorgulamaya becerisi
            kazanmasını  ve  öğrencilerin  fen  dersine  olan  ilgi,  motivasyon  ve  olumlu  tutum  geliştirmesini  sağlayacağı  sonucuna
            varılmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak bazı önemli önerilerde bulunulmuştur.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik öğretimi, basınç, basit araç gereç, deney etkinliği









                                                            12
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29