Page 19 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 19

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                              ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ ORTAOKUL
             B06           ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: “GÜNEŞ
                                     SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ” ÜNİTESİ

                                               Tuncay ÖZSEVGEÇ, Büşra EROĞLU

                                   Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı

                   Gelişen teknolojilerle birlikte adını sıkça duymaya başladığımız artırılmış gerçeklik (AG), gerçek görüntü üzerine
            sanal  nesnelerin  eklenmesiyle  oluşan  canlı  ve  etkileşimli  bir  ortamdır  (Milgram  vd.,  1994).  Başka  bir  ifadeyle  AG
            uygulamalarında, bilgisayarda oluşturulan iki ya da üç boyutlu nesneler, sesler, videolar, metinler,   animasyonlar veya
            simülasyonlar  gibi  sanal  çoklu  ortam  nesneleri  gerçek  dünya  ortamının  görüntüsü  üzerine  eklenerek  bir  gerçeklik
            oluşturulmaktadır. Birçok alanda kullanılan AG uygulamalarının eğitimde kullanılması ise yakın bir tarihe dayanmaktadır
            ve çoklu ortam materyallerinin öğrencilere sunumunda son yıllarda oldukça popülerdir. Bu çalışmada daha önce yapılmış
            çalışmalardan farklı olarak astronomi konularının öğrenilmesinde, AG uygulamalarının tahmin-gözlem-açıklama (TGA)
            yöntemi kullanılarak eğitim sürecine dahil edilmesinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi araştırılmıştır. Bu
            deneysel  uygulamanın  öğrencilerin  akademik  başarıları  üzerindeki  etkilerini  saptamak  amacıyla  nicel  araştırma
            yöntemlerinden  “ön-test/son-test  kontrol  gruplu  deneysel  desen”  kullanılmıştır.   Araştırmanın  çalışma  grubunu,
            Trabzon  ilinde  eğitim  veren  Söğütlü  Ortaokulu’nun  yedinci  sınıfında  öğrenim  gören  38  öğrenci  oluşturmaktadır.
            Çalışmada rastgele örneklem seçimi yapılarak deney (20) ve kontrol (18) gruplarından oluşan iki sınıf ele alınmıştır.
            Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde fen bilimleri dersi, “Güneş Sistemi Ve Ötesi: Uzay Bilmecesi”
            ünitesi kapsamında gerçekleştirilmiştir.
                   Çalışmada veri toplama aracı olarak “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi Başarı Testi” geliştirilmiştir. Başarı
            testi  geliştirme  sürecinde  ilk  önce  alanında  uzman  iki  araştırmacı  tarafından  soru  havuzu  oluşturulmuş  ardından
            sorularda eleme yapılarak kazanımlara uygun dağıtılmış 20 soru belirlenmiş ve soruların öğrencilerin hangi öğrenme
            seviyesine hitap ettiği ortaya koyan belitke tablosu hazırlanmıştır. Hazırlanan sorular bir Türkçe dil eğitimcisi tarafından
            onaylandıktan  sonra  18  öğrenci  üzerinde  pilot  uygulama  yapılarak  soruların  güçlük  ve  ayırt  edicilik  indeksleri
            hesaplanmıştır. Ayırt edicilik indeksi düşük olan iki soru testten çıkarılarak 18 sorudan oluşan başarı testine son hali
            verilmiştir. Her iki gruba uygulama başlamadan önce öntest uygulanmış ve ardından 10 ders saatini kapsayan konu
            anlatımı yapılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere Space 4d AR kartları kullanılarak TGA yöntemiyle eğitim verilirken,
            kontrol  grubundaki  öğrencilere  düz  anlatımın  videolarla  desteklendiği  bir  öğrenme  ortamı  oluşturulmuştur.  Konu
            anlatımının ardından öğrencilere sontest uygulanmıştır.
                   Başarı testleriyle elde edilen veriler SPSS 23 programıyla analiz edilmiştir. Öğrencilerin hem sorulara verdikleri
            toplam doğru sayısı karşılaştırılmış hem de her bir soruya verilen cevaplarda gruplar arasında anlamlı fark olup olmadığı
            saptanmıştır. Öğrencilerin öntest sonuçlarının karşılaştırmalı analizi yapıldığında her iki grubun toplam doğru sayıları
            arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür (p=0,693). Bu sebeple kovaryans analizi yapılmasına gerek duyulmadan
            öğrencilerin  sontest  sonuçları  arasında  bağımsız  örneklem  t  testi  analizi  yapılmıştır.  Bu  analiz  sonucunda  deney  ve
            kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür (p=0,018). Bunun
            yanı sıra deney grubundaki öğrencilerin ‘yıldızlar ve gezegenleri karşılaştırır’, ‘Güneş sistemindeki gezegenleri, Güneş’e
            yakınlıklarına göre sıralayarak bir model oluşturur ve sunar’ ve ‘bilinen takımyıldızlarıyla ilgili araştırma yapar ve sunar’
            kazanımlarına  ait  sorulara  kontrol  grubundaki  öğrencilere  göre  anlamlı  bir  şekilde  daha  doğru  cevaplar  verdikleri
            görülmüştür.
                   Araştırma bulgularının sonuçlarına göre Space 4d AR uygulamasının “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi”
            ünitesi  kapsamında  öğrenme  sürecine  dahil  edilmesinin  öğrencilerin  akademik  başarılarını  olumlu  yönde  etkilediği
            görülmüştür.  Bu  duruma  etken  olarak  öğrencilerin  öğrenme  ortamında  daha  aktif  olmalarının  yanı  sıra  AR
            uygulamalarının soyut kavramların somutlaştırılmasına olanak sağlaması, pek çok duyu organına hitap etmesi ve gerçek
            dünya ile öğrenme ortamlarını birleştirmesi örnek olarak gösterilebilir.

                   Anahtar Kavramlar: Artırılmış gerçeklik, akademik başarı, astronomi eğitimi, eğitimde artırılmış gerçeklik













                                                            7
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24