Page 15 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 15

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                          KAVRAMSAL DEĞİŞİM METİNLERİ VE KONTROL METİNLERİNİN
             B02                KAVRAM YANILGILARININ GİDERİLMESİNE ETKİSİNİN
                                                       ARAŞTIRILMASI

                                                 Burçin KÖYMEN, Bilal GÜNEŞ

                                  Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı

                   Bu çalışmada kavramsal değişim metni yöntemi ve kontrol metinlerinin, özel görelilik konusundaki kavram
            yanılgılarının giderilmesine etkileri araştırılmış ve her iki yöntemin etkililiği kıyaslanmıştır. Bu amaçla Ankara’daki devlet
            üniversitelerinde  fizik  alanında  (fizik,  fizik  eğitimi  ve  fizik  mühendisliği)  öğrenim  görmekte  olan  lisans  ve  lisan  üstü
            öğrenciler bu çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise Ankara, Gazi, Hacettepe ve Orta Doğu
            Teknik üniversitelerinde öğrenim görmekte olan 200 öğrenci oluşturmaktadır. Özel görelilik konusu doğası gereği fizikte
            soyut kavramları içinde barındırması ve kütlenin hız ile değişmesi gibi bilim insanları arasında tartışılan bir alan olması
            nedeniyle öğrencilerde kavram yanılgısının oluşumuna neden olabilmektedir.  Bu nedenle özel görelilik konusu tercih
            edilmiştir. Kavram yanılgılarını giderme süreci, öğrenme sürecinden farklı bir süreç olup farklı ve kendine özgü yaklaşım
            ve  yöntemlerin  uygulanmasını  gerektirmektedir.  Öğrenme  sürecinde  etkili  olan  yöntemlerin  çoğu  zaman,  kavram
            yanılgılarının giderilmesinde etkili olamadığı alan yazında yer almaktadır. Bireyin zihninde oluşmuş bilimsellikten uzak
            olan bilişsel yapılar olarak tanımlanabilen kavram yanılgılarının giderilmesi için kavramsal değişim yaklaşımı özel bir yere
            sahiptir.
                   Bu amaçla öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermek için kavramsal değişim yaklaşımına uygun olan yöntemler
            tercih  edilmiştir,  yöntemin  etkililiğini  kontrol  etmek  için  de  kontrol  metinleri  kullanılmıştır.    Kavramsal  değişim
            yaklaşımına uygun olarak kavramsal değişim metni yöntem olarak seçilmiştir. Her bir kavramsal değişim metni beş
            aşamadan  oluşmaktadır:    I.  Olası  kavram  yanılgısı  ile  okuyucuyu  yüzleştirmeye  yönelik  soru  cümlesi/cümleleri,    II.
            Öğrencileri sahip oldukları olası kavram yanılgıları ile çıkmaza sokmaya yönelik hoşnutsuzluk aşaması,  III. Bilimsel bilginin
            anlaşılır şekilde verildiği anlaşılırlık aşaması, IV. Bilimsel bilgiyi pekiştirmeye yönelik mantıklılık aşaması ve V. bilimsel
            bilginin farklı olay, olgu ve bağlamlara uyarlandığı verimlilik aşaması.  Yine bu araştırma kapsamında geliştirilen Kontrol
            metinleri, geleneksel ders kitaplarındaki konu anlatım sırası esas alınarak hazırlanmış olup, her bir metin üç aşamadan
            oluşmaktadır:  I. Kavramın tanımı, II. kavramın açıklaması ve III. kavramın pekiştirilmesi. Her iki metin geliştirildikten
            sonra 16 farklı uzman görüşü alınarak her iki metinde de uzmanların görüşleri doğrultusunda değişiklikler yapılmıştır.
                   Bu  araştırmaya  konu  olan  10  farklı  kavram  yanılgısına  hem  kavramsal  değişim  metninde  hem  de  kontrol
            metninde  yer almıştır. Nicel yöntemlerin kullanıldığı araştırmada; örneklemde yer alan öğrencilerin kavram yanılgıları
            belirlemek için başka bir çalışmada geliştirilmiş olan dört aşamalı Özel Görelilik Kuramı Kavram Yanılgısı Belirleme Testi
            (ÖGKKYBT), ölçüm aracı olarak ön test-son test olarak iki kez uygulanmıştır. Araştırma rastgele seçilen iki deney grubu
            ile  yürütülmüştür.  Deney  grubunun  birine  kavramsal  değişim  metni  uygulanırken  diğer  gruba  kontrol  metni
            uygulanmıştır.  Uygulamadan  dört  hafta  sonra  ise  ÖGKKYBT  testi  örneklemi  oluşturan  öğrencilere  son  test  olarak
            uygulanmıştır. Bu çalışma sonucu alan yazında varlığına dair çalışmalar bulunan 10 farklı kavram yanılgısının tespit
            edilmesine çalışılmıştır. Aynı zamanda dört aşamalı ölçüm aracı sayesinde doğru nedenli yanlışlar (false negative) ve
            yanlış  nedenli  doğrular  (false  positive)    tespit  edilerek,  elde  edilen  sonuçlar  testin  geçerliliği  ile  ilişkilendirilerek
            tartışılmıştır.  Testten  elde  edilen  veriler  elektronik  ortama  işlenerek  betimsel  istatistik  ve  yordamsal  yöntemler
            kullanılarak işlenmiştir.  İki farklı deney grubuna uygulanan kavramsal değişim metni ve kontrol metinlerinin her birinin
            10 farklı kavram yanılgısının giderilmesine etkisi tespit edilmiştir. Ayrıca her iki yöntemin etkililiği birbirine göre de
            kıyaslanmıştır.

                   Anahtar Kavramlar: Özel Görelilik Kuramı, Fizik Eğitimi, Kavram Yanılgısı, Kavramsal Değişim Metni




















                                                            3
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20