Page 16 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 16

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B03         MODERN FİZİKTE KULLANILAN BAZI METAFORİK KAVRAMLARIN
                              ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİZİK ALGISI ÜZERİNE ETKİSİ


                                                           1
                                                   Serap AĞA , Musa SARI
                                                                      2

                                   1,2 Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı

                   Bu araştırma, modern fizik dersinde kullanılan metaforlarla ilgili öğrencilerin algılarını ortaya çıkarmak amacıyla
            yapılmıştır. Öğrenciler yeni öğrendikleri bilgileri daha önce öğrendikleri bilgilerle eşleştirerek anlamlandırırlar. Soyut
            kavramların sıklıkla yer aldığı fizik derslerinin durumu ele alındığında, temel kavramların öğrencilerin zihninde nasıl
            kodlandığı ve kullanılan dilin öğrencilerin fizik algısını nasıl şekillendirdiği büyük önem taşımaktadır. Metaforlar soyut ve
            bilindik  olmayan  kavramları  bilindik  kavramlar  aracılığıyla  açıklayarak  öğrenmenin  daha  etkili  ve  kalıcı  olmasını
            sağlamaktadır.  Metaforun  eğitim  ve  öğretimde  kullanımının  soyut  kavramların  kavratılmasında,  yeni  kavramların
            öğretilmesinde veya öğrenilmiş kavramların genişletilmesinde çok önemli bir yere sahip olduğu yapılan çalışmalarda
            görülmektedir. Ancak dikkat edilmesi gereken çok önemli bir nokta vardır; metaforlar örtük kavramlardır ve gizli anlam
            taşırlar. Öğrenme bireysel bir olgudur ve kullanılan kavramlardan her öğrenci farklı anlamlar çıkarabilir. Bu nedenle asıl
            önemli olan öğrencilerin bu metaforik kavramların altında yatan anlamları doğru algılamalarıdır. Özellikle son yıllarda
            değişik  disiplinlerde  metaforlar  üzerine  yapılan  çalışmalara  ağırlık  verildiği  görülmektedir.  Ancak  yapılan  literatür
            taraması sonucu fizikte kullanılan metaforik kavramlarla ilgili fazla çalışmaya rastlanmamıştır. Nitel bir araştırma olan bu
            çalışmada ilk olarak modern fizik kitaplarında yer alan metaforik kavramlar incelenmiştir. Yapılan bu inceleme sonucu
            tespit edilen metaforik kavramlardan bazıları araştırma kapsamında ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; bir
            devlet üniversitesinin fizik eğitimi ana bilim dalında okuyan, kuantum fiziği ve atom fiziği derslerini almış olan 4. ve 5.
            sınıf öğrencileri (n=10) oluşturmaktadır. Araştırmanın ilk aşamasında öğrencilere modern fizikte kullanılan metaforların
            yer  aldığı  açık  uçlu  sorulardan  oluşan  ölçme  aracı  dağıtılmıştır.  Öğrencilerden  bu  kavramlarla  ilgili  düşüncelerini
            yazmaları ve bu kavramların yerine kendi metaforik kavramlarını oluşturmaları istenmiştir. İlk aşamadan elde edilen
            bulgular sonucu en az cevap verilen ve benzer kavramlardan bazıları çıkarılmış ve araştırmanın sonraki aşaması için 4
            kavram seçilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında ise nitel araştırma yöntemi olan odak grup görüşmesi kullanılmıştır.
            Bu aşamaya, birinci aşamaya katılan öğrenciler arasından gönüllülük esası ile seçilen öğrenciler (n=4) katılmış ve bu
            öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Bu nedenle öğrencilerin metaforik kavramlarla ilgili düşüncelerini
            incelemek için her bir kavramla ilgili detaylı sorular hazırlanmıştır. Öğrencilerden elde edilen cevaplar Nietzsche’nin
            metafor  sınıflandırılmasına  göre  incelenmiştir.  Nietzsche'nin  metafor  yaklaşımına  göre,  metaforlar  varlığın  temelini
            anlamlandırma  yönünden  beş  gruba  ayrılmaktadır.  Bu  gruplar;  benzeşimci  (analogy),  yorumlayıcı  (interpretative),
            açıklayıcı  (explanatory),  tasarımcı  (imaginative)  ve  hesaplayıcı  (calculator)  metaforlardır.  Çalışma  sonucunda,
            öğrencilerden elde edilen cevaplar Nietzsche’nin metafor sınıflandırılmasına göre incelenmiştir. Araştırmanın bulguları
            sonucunda, öğretmen adaylarının kullanılan metaforik kavramlar sayesinde soyut ve bilinmeyen kavramları daha kolay
            anladıkları ve gerekli geri çağırımları yaparak kavramları yorumlayabildikleri görülmüştür. Diğer yandan hedef kavramla
            bire  bir  örtüşmeyen  metaforların,  öğrencilerde  tam  olarak  algılanmadığı  sonucu  ortaya  çıkmıştır.  Ancak  öğrenciler
            yöneltilen metaforik kavramlar yerine kendi kavramlarını oluşturmakta zorluk çekmişlerdir. Araştırmadan elde edilen bir
            diğer sonuç ise, öğrencilerin ilk aşamada cevap vermedikleri kavramlara odak grup görüşmesi sırasında arkadaşlarının
            yorumlarından yola çıkarak cevap verdikleridir. Nietzsche’nin metafor anlayışına göre yapılan sınıflandırma sonucunda
            ise, öğrencilerin modern fizikte kullanılan kavramları ağırlıklı olarak benzeşimci metafor ve yorumlayıcı metafor olarak
            ele aldıkları bununla birlikte araştırma kapsamında ele alınan kavramların soyut kavramlar olması nedeniyle hesaplayıcı
            metafor kullanan yani kavramların matematiksel arka planlarının da olması gerektiğini ele alan fazla öğrenci olmadığı
            görülmüştür.

                   Anahtar Kavramlar: Modern Fizik, metafor, fizik algısı.
















                                                            4
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21