Page 21 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 21

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B08          ELEKTROMANYETİK KİRLİLİĞE İLİŞKİN FARKINDALIK ÖLÇEĞİ;
                                         GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI


                                                                        2
                                                                                           2
                                                  1
                              Gülşen ÖZDEMİR DALGIÇ , Ayşe Nesibe KÖKLÜKAYA , Ezgi GÜVEN YILDIRIM

                                                   1 Polatlı Zafer Ortaokulu
                           2 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
                                                    Fen Bilgisi Eğitimi ABD

                   Günümüz  teknoloji  çağında  çevre  kirliliği,  insanoğlunun  da  etkisi  ile  herkesçe  bilinen  hava,  su  ve  toprak
            kirliliğinden  farklı  boyutlara  ulaşmıştır.  Son  zamanlarda  oldukça  gündeme  gelen  elektromanyetik  kirlilik,  elektriğin
            günlük hayatımızdaki yerinin artmasına bağlı olarak cep telefonları, diz üstü bilgisayarlar, kablosuz modemler ve yaşam
            alanlarının içine kurulan baz istasyonları ile oluşan bir kirlilik türüdür. Elektromanyetik kirlilik, çevre ve insan sağlığı
            üzerinde olumsuz etkilere sahip elektrik ve manyetik alan bileşen dalgalarının oluşturduğu alanın limit değerlerinin
            üzerinde olması durumunda oluşmaktadır. Elektromanyetik alanlara maruz kalınması sonucu ortaya çıkan bazı sağlık
            sorunları; uyku bozukluğu, baş ağrısı, sinirlilik, bitkinlik, konsantrasyon bozukluğu, kulak çınlaması, baş dönmesi, kalp
            hastalıkları, deri döküntüsü, depresyon, sırt ağrısı, dolaşım bozukluğu, titreme, bulantı, nefes alma güçlüğü, terleme,
            kanser,  algılama  güçlükleri,  nörolojik  rahatsızlıklar,  kulak  ağrısı  ve  kaygı  olarak  ifade  edilmektedir.  Elektromanyetik
            kirliliğin  gözle  görülemeyişi,  etkisinin  çoğu  zaman  doğrudan  hissedilemeyişi  ve  sağlık  etkilerinin  uzun  zaman  dilimi
            içerisinde görülmesi gibi nedenlerle insanlar bu yeni tür kirlilikten bihaber yaşamaktadır. Çevre sorunlarından bir tanesi
            olan elektromanyetik kirliliğin niteliğini anlayabilmek, çözüm önerileri sunmak ve bireylerin söz konusu kirlilik ile ilgili
            davranışlarında  olumlu  değişiklikler  meydana  getirebilmek  ancak  eğitim  ile  mümkün  olmaktadır.  Çevre  sorunlarını
            çözme konusunda, belli bir eğitim ve duyarlılığa sahip bireylerin daha aktif rol oynadığı bilinmektedir.  Dolayısıyla eğitim
            fakültelerine  önemli  görevler  düşmektedir.  Çünkü  öğretmen  adayları  çevre  konusunda  sahip  oldukları  özellikleriyle
            gelecekte hem öğrencilerine örnek olacaklar hem de onları bilinçli bireyler olarak yetiştirip yönlendirebilecek konumda
            olabileceklerdir. Dolayısıyla günümüz çevre sorunlarından biri olan elektromanyetik kirlilikten de haberdar, bu konunun
            önemi ile alınabilecek önlemler hakkında bilinçli ve bu konuya karşı duyarlı bireyler yetiştirilmesi büyük bir önem arz
            etmektedir.  Alan yazın incelendiğinde eğitim alanında gerek farkındalık gerekse bilinç oluşturma adına elektromanyetik
            kirliliğe  ilişkin  pek  az  sayıda  çalışma  olduğu  tespit  edilmiştir.  Bu  sebeple  bu  araştırma  ile  öğretmen  adaylarının
            elektromanyetik kirliliğe ilişkin farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi
            amaçlanmıştır. İlk olarak 44 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. İfadeler “kesinlikle katılıyorum”, “katılıyorum”,
            “kararsızım”,  “katılmıyorum”  ve  “kesinlikle  katılmıyorum”  olacak  şekilde  beşli  likert  tipinde  hazırlanmıştır.  Ölçeğin
            geçerlik çalışması için; kapsam geçerliği ve yapı geçerliği sınamaları yapılmıştır. Hazırlanan ölçeğin kapsam geçerliğinin
            sağlanması için ölçeğe yönelik uzman görüşlerine başvurulmuştur. Hazırlanan taslak ölçek, matematik eğitimi, fen bilgisi
            eğitimi,  sosyal  bilgiler  eğitimi  ve  sınıf  eğitimi  anabilim  dallarında  öğrenim  görmekte  olan  toplam  347  öğrenciye
            uygulanmıştır.  Ölçeğin  yapı  geçerliğini  test  etmek  için  açımlayıcı  faktör  analizi  yapılmıştır.  Açımlayıcı  faktör  analizi
            sonucunda 16 madde ölçekten çıkarılmış, 28 maddelik iki faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte yer alan iki faktörün
            toplam varyansın %46,15’ini açıkladığı, bunlardan %37,14’ünü birinci faktörün, %9,01’ini ikinci faktörün oluşturduğu
            belirlenmiştir. Geliştirilen ölçeğin güvenirliğini test etmek için iç tutarlılık ile ilgili analizler gerçekleştirilmiş ve ölçeğin
            tutarlılık katsayısı Cronbach alpha değeri (.91) olarak hesaplanmıştır. Ayrıca her bir faktöre ilişkin güvenirlik değerleri
            ayrı  ayrı  hesaplanmış  ve  ilk  faktörde  bulunan  22  maddenin  güvenirlik  değeri  Cronbach  alpha  (.94),  ikinci  faktörde
            bulunan  6  maddenin  güvenirlik  değeri  Cronbach  alpha  (.70)  olarak  hesaplanmıştır.  Ölçeğin  geliştirilmesi  aşaması
            tamamlandıktan ve gerekli istatistiksel analizler yapılıp ölçeğe son hali verildikten sonra 28 maddelik elektromanyetik
            kirliliğe ilişkin farkındalık ölçeğinden alınabilecek en düşük puan 28, en yüksek puan ise 140 olarak belirlenmiştir. Pilot
            çalışma aşamasında, ölçeğin uygulanma süresi için yeterli olan süre 10 dakika olarak belirlenmiştir. Alana geçerli ve
            güvenilir “elektromanyetik kirliliğe ilişkin farkındalık ölçeği” kazandırılmıştır.

                   Anahtar Kavramlar: Elektromanyetik kirlilik, öğretmen adayı, ölçek geliştirme, çevre sorunu













                                                            9
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26