Page 20 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 20

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B07       FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EVREN MODELİ ALGILARI




                                                                            2
                                             Gözde BİLGİLİ , Mehmet Kürşad DURU
                                                        1

                                         1 Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
                                         2 Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi

                   En eski bilim dallarından biri olan astronomi, ilk medeniyetlerle birlikte doğmuştur. İnsanlar açık alanlarda
            yaşadığı için kolayca gök cisimleri hareketlerini fark etmişlerdir. İnsan var olduğu andan itibaren doğası gereği merak ve
            bilme  arzusu  ile  Dünya,  Güneş,  Ay  ve  yıldızların  hareketlerini  gözlemlemiş,  onları  tanımaya  çalışmıştır.  Günlük
            yaşamlarında  gök  olaylarının hareketlerine  yer  vermiş  ve  bu  süreç  ile  birlikte  astronomi  biliminin  temelleri  atılmış,
            gelişimi  sağlanmıştır.  Gök  cisimlerinin  anlaşılması;  Dünya’nın  yerinin  sorgulanması  ve  evren  araştırmalarını  ortaya
            çıkarmıştır (Durukan, G. & Arıkurt, E. & Şahin, Ç.). Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin de ilerlemesi ile çok hızlı
            bir gelişim gösteren astronomi bilimi sayesinde evrene dair sahip olduğumuz mevcut bilgiler devamlı artmıştır. Buna
            bağlı olarak birçok evren modeli fikri ortaya atılmış,  evren ile ilgili merak edilen birçok soruya da cevap aranmaya
            çalışılmıştır. Yeni bilgilere ulaştıkça her gün evren ve evrene dair sorulan sorular artmış dolayısıyla verilecek cevaplar da
            çoğalmıştır. Günümüzdeki teknolojik imkanlar ve araştırmalar dahilinde yol alınmasına rağmen cevapsız kalan sorulara
            yönelik birçok teori mevcuttur ancak somut olarak anlaşılması zor olan evren olgusunun, kişilerin algılarında birçok
            şekilde yer alması olağandır.
                   Bu  çalışmanın  amacı,  fen  bilimleri  öğretmen  adaylarının  evren  modeli  algılarını  ortaya  çıkarmaktır.  Ayrıca
            zihinlerindeki  evren  modelini  ortaya  koymak,  sahip  oldukları  mevcut  bilgilerin  kaynağını  öğrenmek  ve  farklı  evren
            modellerine  ilişkin  bilgilerini  ortaya  çıkarmak  bu  çalışmanın  amaçlarındandır.  Bu  çalışma  ile  fen  bilimleri  öğretmen
            adaylarının evren modeli anlayışları sorgulanmış olacaktır.
                   Araştırma, öğretmen adaylarının evren modeli algılarının belirlenmesinin önemine dikkat çekmektedir. Şimdiye
            kadar yapılan araştırmalarda birçok astronomik kavramın öğretmen adayları tarafından ne şekilde anlaşıldığına dair
            çalışmalar  yapılsa  da  evren  ve  evren  modelleri  ile  ilgili  fen  eğitimi  alanında  yapılan  bilimsel  bir  çalışmaya
            rastlanılmamıştır. Fen bilimleri eğitiminin her kademesinde yer alan bu konuyu öğretmen adaylarının zihinlerinde nasıl
            somutlaştırdıklarını bilmek, fen eğitimi içinde izlenebilecek önemli bir yol belirleyebilir.
                   Bu  çalışma  nitel  yaklaşımla  yapılmış  betimsel  bir  araştırmadır.  Araştırma  modeli  ise  durum  modelidir.
            Çalışmanın  katılımcıları  bir  devlet  üniversitesinin  fen  bilimleri  öğretmenliği  programı  dördüncü  sınıfında  öğrenim
            görmekte olan 38 öğretmen adayından oluşmaktadır. Ölçme aracı olarak açık uçlu sorular ve çizim tekniği kullanılmıştır.
            Durum çalışmalarında birbirini destekleyecek veri çeşitliliğine ulaşmak için birden fazla veri toplama yöntemi tercih
            edilebilir (Yıldırım ve Şimşek, 2011; Akt. Çelik ve Tekbıyık, 2016). Buna bağlı olarak öğretmen adaylarının evren modeli
            anlayışlarını  çizmeleri  istenmiş  ve  açık  uçlu  sorular  ile  desteklemeleri,  benzer  modelleri  ve  fikirleri  yorumlamaları
            sağlanmıştır. Öğretmen adaylarının evren modeli anlayışlarını belirlemeye yönelik elde edilen verilerin analizi içerik
            analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
                   Öğretmen  adaylarının  evren  modeli  algılarını  ortaya  koymak,  sahip  oldukları  mevcut  bilgilerin  kaynağını
            öğrenmek ve farklı evren modellerine ilişkin bilgilerini ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilen çalışmada, öğrencilerin
            bu  kavramlara  yönelik  anlayışları  ile  bu  kavramları  yapılandırmada  rol  oynayan  etkenler  belirlenmeye  çalışılmıştır.
            Çalışmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin yarısı evrenin bir şekli olduğunu düşünürken diğer yarısı evrenin bir
            şeklinin  olmadığını  düşünmüştür.  Zihinlerindeki  evren  modelini  çizen  öğretmen  adaylarının  çizimleri  incelendiğinde
            öğrencilerin evreni en çok iki boyutlu-düzlemsel şekilde çizdikleri görülmüştür. İki boyutlu-düzlemsel model dışında
            öğretmen adaylarının bir kısmı da evreni eliptik ve küre model şeklinde çizmiştir. Öğretmen adaylarının, evren modeli
            algılarının ise çoğunlukla hayal güçlerine dayandığı sonucuna ulaşılmıştır. Genişleyen evren ile yer merkezli ve güneş
            merkezli evren modellerini doğru bilen öğretmen adaylarının sayısı ise çoğunluktadır ancak düzlem evren, açık evren ve
            kapalı evren modellerinin üçünü de bilen çok az öğretmen adayı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak fen bilimleri
            öğretmen adaylarının zihinlerindeki evren modeli algılarının çeşitli olduğu, bu konuda bir farkındalığa sahip oldukları
            ancak  verilen  cevaplarda  çoğunluğun  evrene  dair  net  bir  bilgiye  sahip  olmadıklarını  sıkça  vurgulamaları  sonucuna
            ulaşılmıştır.

                   Anahtar Kavramlar: öğretmen adayları, evren modelleri, zihinsel anlama







                                                            8
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25