Page 17 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 17

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B04            OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMI OLARAK PLANETARYUM: BİR
                                           TOPLUMSAL SORUMLULUK PROJESİ


                         Ahmet İlhan ŞEN , Özlem OKTAY , Hülya ERTAŞ KILIÇ , Serkan EKİNCİ , Zafer KADIRHAN
                                                                                                5
                                                   2
                                      1
                                                                   3
                                                                                1

                                            1  Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
                                      2  Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi
                                             3  Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
                                         4  Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

                   İnformal  öğrenme,  sınıf  ortamları  dışındaki  öğrenme  süreçlerini  içeren  günlük  yaşantıda  doğal  bir  şekilde
            kendiliğinden  meydana  gelen  ve  deneyimler  neticesinde  gerçekleşen  öğrenmeleri  içerir.  Belirli  ve  kısıtlandırılmış
            mekanlarda  ve  zamanda  öğrenimin  gerçekleştirildiği  formal  öğrenme  ortamlarına  kıyasla,  informal  öğrenme
            ortamlarında öğrenen birey kendini daha rahat ifade eder ve bu ortamlarda bireyin öğrenme ihtiyaçları daha kolay
            ortaya çıkar. Planlı ve programlı bir şekilde formal eğitimin informal öğrenme ortamlarıyla desteklenip zenginleştirilmesi
            sonucunda meydana gelen okul dışı öğrenme ortamları, anlamlı ve kalıcı öğrenmeyi sağlamada etkili bir yoldur. Bu
            bağlamda  bilim  merkezleri,  müzeler,  hayvanat  bahçeleri,  botanik  parklar,  akvaryumlar  ve  planetaryumlar  okul  dışı
            informal ortamlar olarak eğitim-öğretimde kullanılmaktadır. Bu ortamlardan biri olarak planetaryumlar genellikle büyük
            bilim merkezleri bünyesinde hizmet vermektedir. Ayrıca pek çoğunda gökyüzü gözleminin yapılabileceği teleskoplar
            bulunmaktadır. Sabit planetaryumlar yanı sıra taşınabilir planetaryumlar da mevcuttur. Taşınabilir planetaryumlar, yarı
            küre şeklinde ve fazla zaman almadan şişirilebilen gezici öğrenme ortamlarıdır. Ağırlıklı olarak astronomi konusunda film
            gösterimleri olan planetaryumlarda, astronomi dışında farklı birçok bilimsel konu da ele alınabilmektedir.
                   Bu çalışma kapsamında tartışılacak proje Ankara ilinde özellikle dezavantajlı bölgelerde öğrenim gören ortaokul
            öğrencilerinin aileleriyle birlikte katıldıkları, bilimsel olduğu kadar sosyal yönden gelişimlerini amaçlayan bir toplumsal
            sorumluluk projesidir. Sekiz ay boyunca her ayın son hafta sonunda önceden belirlenen okullarda mobil planetaryum
            etkinliği gerçekleştirilmiştir. Etkinliklerde önce sınıflarda astronomi kavramlarına ilişkin temel bilgiler etkileşimli olarak
            tartışılmış ve öğrenciler aileleriyle birlikte Hubble uzay teleskobunun maketini yapmışlardır. Maket etkinliği esnasında
            ayrıca  astronomi  ile  ilgili  seçilen  bazı  belgeseller  akıllı  tahta  yardımıyla  katılımcılara  izletilmiştir.  Bunun  devamında
            kurulan planetaryumda öğrencilerin aileleriyle birlikte gösterimleri izlemeleri ve soru cevap eşliğinde astronomi ve uzay
            bilimlerinde uzman kişilerle iletişim kurmaları sağlanmıştır. Yaklaşık 20-25’er dakika süren her bir planetaryum seansına
            sınıf seviyelerine göre ayrılan 15’er öğrenci  ve ailesi beraberce alınmıştır. Planetaryumdaki gösterimler Fen Bilimleri
            Dersi Öğretim Programı’ndaki Dünya ve evren konu alanına giren ünitelere paralel içeriklerden oluşmaktadır. Sekiz ay
            boyunca süren proje etkinliklerine ailesiyle beraber katılan toplam öğrenci sayısı 2566’dır.
                   Ülkemizde  bu  türden  informal  öğrenme  ortamlarının  okul  içi  öğrenmelere  entegrasyonunu  temel  alan
            çalışmaların sayısı ne yazık ki fazla değildir. Buradan hareketle, hem proje etkinliklerinin yansımalarını belirlemek hem
            de ileride yapılacak benzer etkinliklere rehber olmak amacıyla çeşitli veri kaynaklarından veriler toplanmıştır. Projemiz
            bileşenlerinden  öğrenci,  aile  ve  öğretmenlerin  katılımıyla  çeşitli  veriler  elde  edilmiştir.  Bunlardan  ilki  öğrencilerin
            informal öğrenme ortamlarına yönelik algılarının belirlenmesi amacıyla bir “Okul Dışı Öğrenme Ortamı Ölçeği” geliştirme
            çalışmasıdır. Süreçte ölçek geliştirme aşamaları sırasıyla uygulanmış, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılarak
            ölçeğin  son  hali  verilmiştir.  İkinci  olarak,  öğrencilerin,  ailelerin  ve  öğretmenlerin  planetaryum  etkinliklerine  ilişkin
            görüşleri çeşitli veri toplama araçları ile belirlenmeye çalışılmıştır. Bu verilere ek olarak, planetaryum etkinliklerinde
            tecrübeye sahip uzmanlarla görüşmeler düzenlenmiş ve planetaryumun bir informal öğrenme ortamı olarak rolüne
            ilişkin  düşünceleri  ortaya  konulmuştur.  Nicel  ve  nitel  veriler  doğasına  uygun  olarak    analiz  edilmiş  ve  sonuçlar
            yorumlanmıştır.
                   İnformal  öğrenme  ortamlarının  yalnızca  gezi  yeri  olma  fikrinden  çıkıp  bu  tarz  ortamların  uygun  şekilde
            düzenlenerek eğitim amaçlı kullanımının yaygınlaştırılması ve bilimsel nitelikte örnek uygulamaların geliştirilmesi adına
            bu  projenin  bir  örnek  teşkil  etmesi  hedeflenmiştir.  Bu  araştırmadan  elde  edilen  sonuçlardan  en  önemlileri  olarak;
            öğrencilerin  öğrenme  sürecine  ailelerinin  entegrasyonunun  önemi,  bilime  ve  bilimsel  bilgiye  erişimde  toplumsal
            farkındalığın  arttırılması  şeklinde  sıralanabilir.  Proje  kapsamında  yapılan  etkinlikler,  üniversite-okul-aile  üçgeninde
            gerçekleştirilen ender faaliyetlerdendir. Proje dizaynı  çıktılarıyla birlikte detaylı bir şekilde tartışılacaktır. Bu çalışmanın
            okul dışı öğrenme ile ilgili alandaki yapılacak çalışmalara yol gösterici olması beklenmektedir.

                   Anahtar Kavramlar: İnformal öğrenme, okul dışı öğrenme, planetaryum, fen bilimleri, astronomi






                                                            5
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22