Page 22 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 22

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B09        MAPLE PROGRAMININ FİZİK ÖĞRETİMİNDE KULLANILMASI: BİR VE
                                             İKİ BOYUTTA HAREKET ÖRNEĞİ


                                                                         2
                                               Esengül POLAT , Bengü KAPLAN
                                                           1

                                          1 Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
                            2 Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

                    Toplumların bilimi geliştirip teknolojiyi yakalamaları evresinde en önemli rolü fizik bilimi oynamaktadır. Fiziğin
            öneminin kavranması, teknolojiye aktarılması ve böylece toplum hayatında yer bulabilmesi ancak iyi bir eğitim-öğretim
            sistemi ile mümkün olabilir (Maskan, Gönen, Kavak ve Özek, 2002). Öğrenmenin aktif bir süreç olduğu göz önüne alınırsa;
            fizik öğretiminde temel amaç, öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrenmelerine olanak sağlayan eğitim ortamlarının
            temin edilmesi olmalıdır (Gürçay ve Eryılmaz, 2005).
                    Fiziğin  hayatımızın  her  alanına  girmesine  ve  teknolojik  anlamda  hayatımızı  kolaylaştırmasına  rağmen;  fizik
            öğretiminde yeterince başarılı sayılamayız (Gök ve Sılay, 2008).  Fen bilimlerinin içeriği genelde soyut kavramlardan
            oluşmaktadır  ve  bu  kavramların  somutlaştırılabilmesi  için  öğrenciler  tıpkı  birer  bilim  adamı  gibi,  kendileri  bilgiye
            ulaşmalıdır. Bu amaçla programa her ne kadar etkinlikler eklense de okullardaki mevcut olanaklar ve imkânlar dahilinde
            bu etkinlikleri gerçekleştirmek çok zordur. Artık öğretmenlerin eğitim sistemindeki rolü ve görevi değişmekte olup tüm
            branşlarda özellikle de fen bilimlerinde öğretmenlerin bilgisayarları etkili ve verimli kullanabilmeleri gerekmektedir.
                    20. yüzyıldan itibaren hayatın her alanında olduğu gibi eğitim-öğretim alanında da yapılan yeniliklerin içinde
            bilgisayar teknolojilerinin eğitim alanına uyarlanması göze çarpmaktadır ve bu yönde kullanılmak üzere ticari ve bilimsel
            amaçlı birçok yazılım geliştirilmiştir. Bu yazılımların başında matematik, fen ve mühendislik alanlarında kullanılmak üzere
            hazırlanan yazılımlar gelmektedir. Bu yazılımlar; Maple, Matlab, Mathematica,  Wolfram Alpha, Logo, Gaussian vb. Tüm
            bu  programların  matematiksel  hesaplamalardaki  üstünlükleri,  kullanım  alanları  ve  kullanım  kolaylıkları  göz  önüne
            alındığında  Maple,  Mathematica  ve  Matlab  gibi  paket  programlarını  en  yaygın  kullanılan  programlar  arasında
            gösterebiliriz. Bu yazılımlar özellikle matematik ve fen bilgisi alanında fizik konularının somut olarak gözlenebilmesi,
            grafiklenebilmesi ve konunun ezbere bir tanım olmaktan çıkarılması açısından büyük bir öneme sahiptir.
                    Maple, Amerika Birleşik Devletlerinde, Waterloo Üniversitesinde 1980 yılının Aralık ayında Keith Geddes ve
            Gaston Gonnet tarafından kurulmuş olan Symbolic Computation Group (SGC) tarafından geliştirilmeye başlanmış olan;
            bilim  adamları,  matematikçiler,  mühendisler,  öğretmenler,  öğrenciler  ve  meraklılarınca  yaygın  olarak  kullanılan  bir
            bilgisayar cebir sistemidir.
                   Bu  çalışmanın  amacı,  Fen  Bilgisi  Öğretmenliği  ve  İlköğretim  Matematik  Öğretmenliği  Bölümü  öğrencilerine
            Maple Paket Programı tanıtılarak ve bu program kullanılarak fiziğin mekanik dalındaki bir ve iki boyuttaki hareketle ilgili
            problemler çözülüp; sonuçlar grafiklendirilerek konunun öğrenciler tarafından daha kolay, hızlı ve kalıcı öğrenmeleri
            sağlanarak; öğretmen adaylarının program hakkındaki tutumlarını ölçmek ve öğretmen adaylarının yetiştirilmesinde
            teknoloji  kullanımı  hakkında  öneri  getirmektir.  Çalışma  2014-2015  Eğitim-Öğretim  Yılı  Bahar  Döneminde  Mersin
            Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümlerinde öğrenim gören 2., 3. ve 4.
            sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 171 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak literatür ve uzman
            görüşlerine dayanarak hazırlanan uygulama görüş ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 17.0 programı kullanılarak
            non-parametrik analiz tekniklerinden Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testleri ile yapılmıştır. Analiz sonuçlarına
            genel  olarak  bakıldığında  öğretmen  adaylarının  derste  veya  kişisel  olarak  kullanabilecekleri  bilgisayar  programları
            hakkında yeterince bilgiye sahip olmadıkları ancak fizik öğretiminde Maple programı kullanımı ve fizik dersinde teknoloji
            kullanımı  hakkında  büyük  çoğunluğunun  olumlu  görüş  belirttiği  görülmektedir.  Ayrıca  elde  edilen  sonuçlara  göre
            öğretmen adaylarının bu görüşleri cinsiyet ve kendilerine ait bilgisayarları olması durumuna göre farklılık göstermezken,
            öğrenim gördükleri bölüm ve sınıflara göre farklılık göstermektedir. Fen Bilgisi Bölümünde öğrenim gören öğretmen
            adaylarının görüşleri, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarına göre daha
            olumlu  yöndedir.  Yine  4.  sınıfta  öğrenim  gören  öğretmen  adaylarının  görüşleri  de  2.  ve  3.  sınıfta  öğrenim  gören
            öğretmen adaylarına göre daha olumlu yöndedir. Gelecekte daha da önemli hâle gelecek olan eğitim yazılımları gerek
            öğretmen adaylarına gerek mesleğine başlamış öğretmenlere ilgili kurumlar tarafınca tanıtılmalı, ulaşmaları için imkânlar
            sağlanmalı ve kullanımları için gerekli dersler verilmelidir. Böylece eğitim-öğretim ortamları; öğretmenler tarafından
            daha verimli ve aktif hâle getirilebilir.

                   Anahtar Kavramlar: Fen ve Teknoloji Öğretimi, Fizik Öğretimi, Bilgisayar Destekli Eğitim, Maple Programı.






                                                            10
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27