Page 22 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 22
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B09 MAPLE PROGRAMININ FİZİK ÖĞRETİMİNDE KULLANILMASI: BİR VE
İKİ BOYUTTA HAREKET ÖRNEĞİ
2
Esengül POLAT , Bengü KAPLAN
1
1 Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
2 Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
Toplumların bilimi geliştirip teknolojiyi yakalamaları evresinde en önemli rolü fizik bilimi oynamaktadır. Fiziğin
öneminin kavranması, teknolojiye aktarılması ve böylece toplum hayatında yer bulabilmesi ancak iyi bir eğitim-öğretim
sistemi ile mümkün olabilir (Maskan, Gönen, Kavak ve Özek, 2002). Öğrenmenin aktif bir süreç olduğu göz önüne alınırsa;
fizik öğretiminde temel amaç, öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrenmelerine olanak sağlayan eğitim ortamlarının
temin edilmesi olmalıdır (Gürçay ve Eryılmaz, 2005).
Fiziğin hayatımızın her alanına girmesine ve teknolojik anlamda hayatımızı kolaylaştırmasına rağmen; fizik
öğretiminde yeterince başarılı sayılamayız (Gök ve Sılay, 2008). Fen bilimlerinin içeriği genelde soyut kavramlardan
oluşmaktadır ve bu kavramların somutlaştırılabilmesi için öğrenciler tıpkı birer bilim adamı gibi, kendileri bilgiye
ulaşmalıdır. Bu amaçla programa her ne kadar etkinlikler eklense de okullardaki mevcut olanaklar ve imkânlar dahilinde
bu etkinlikleri gerçekleştirmek çok zordur. Artık öğretmenlerin eğitim sistemindeki rolü ve görevi değişmekte olup tüm
branşlarda özellikle de fen bilimlerinde öğretmenlerin bilgisayarları etkili ve verimli kullanabilmeleri gerekmektedir.
20. yüzyıldan itibaren hayatın her alanında olduğu gibi eğitim-öğretim alanında da yapılan yeniliklerin içinde
bilgisayar teknolojilerinin eğitim alanına uyarlanması göze çarpmaktadır ve bu yönde kullanılmak üzere ticari ve bilimsel
amaçlı birçok yazılım geliştirilmiştir. Bu yazılımların başında matematik, fen ve mühendislik alanlarında kullanılmak üzere
hazırlanan yazılımlar gelmektedir. Bu yazılımlar; Maple, Matlab, Mathematica, Wolfram Alpha, Logo, Gaussian vb. Tüm
bu programların matematiksel hesaplamalardaki üstünlükleri, kullanım alanları ve kullanım kolaylıkları göz önüne
alındığında Maple, Mathematica ve Matlab gibi paket programlarını en yaygın kullanılan programlar arasında
gösterebiliriz. Bu yazılımlar özellikle matematik ve fen bilgisi alanında fizik konularının somut olarak gözlenebilmesi,
grafiklenebilmesi ve konunun ezbere bir tanım olmaktan çıkarılması açısından büyük bir öneme sahiptir.
Maple, Amerika Birleşik Devletlerinde, Waterloo Üniversitesinde 1980 yılının Aralık ayında Keith Geddes ve
Gaston Gonnet tarafından kurulmuş olan Symbolic Computation Group (SGC) tarafından geliştirilmeye başlanmış olan;
bilim adamları, matematikçiler, mühendisler, öğretmenler, öğrenciler ve meraklılarınca yaygın olarak kullanılan bir
bilgisayar cebir sistemidir.
Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi Öğretmenliği ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü öğrencilerine
Maple Paket Programı tanıtılarak ve bu program kullanılarak fiziğin mekanik dalındaki bir ve iki boyuttaki hareketle ilgili
problemler çözülüp; sonuçlar grafiklendirilerek konunun öğrenciler tarafından daha kolay, hızlı ve kalıcı öğrenmeleri
sağlanarak; öğretmen adaylarının program hakkındaki tutumlarını ölçmek ve öğretmen adaylarının yetiştirilmesinde
teknoloji kullanımı hakkında öneri getirmektir. Çalışma 2014-2015 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde Mersin
Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümlerinde öğrenim gören 2., 3. ve 4.
sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 171 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak literatür ve uzman
görüşlerine dayanarak hazırlanan uygulama görüş ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 17.0 programı kullanılarak
non-parametrik analiz tekniklerinden Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testleri ile yapılmıştır. Analiz sonuçlarına
genel olarak bakıldığında öğretmen adaylarının derste veya kişisel olarak kullanabilecekleri bilgisayar programları
hakkında yeterince bilgiye sahip olmadıkları ancak fizik öğretiminde Maple programı kullanımı ve fizik dersinde teknoloji
kullanımı hakkında büyük çoğunluğunun olumlu görüş belirttiği görülmektedir. Ayrıca elde edilen sonuçlara göre
öğretmen adaylarının bu görüşleri cinsiyet ve kendilerine ait bilgisayarları olması durumuna göre farklılık göstermezken,
öğrenim gördükleri bölüm ve sınıflara göre farklılık göstermektedir. Fen Bilgisi Bölümünde öğrenim gören öğretmen
adaylarının görüşleri, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarına göre daha
olumlu yöndedir. Yine 4. sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının görüşleri de 2. ve 3. sınıfta öğrenim gören
öğretmen adaylarına göre daha olumlu yöndedir. Gelecekte daha da önemli hâle gelecek olan eğitim yazılımları gerek
öğretmen adaylarına gerek mesleğine başlamış öğretmenlere ilgili kurumlar tarafınca tanıtılmalı, ulaşmaları için imkânlar
sağlanmalı ve kullanımları için gerekli dersler verilmelidir. Böylece eğitim-öğretim ortamları; öğretmenler tarafından
daha verimli ve aktif hâle getirilebilir.
Anahtar Kavramlar: Fen ve Teknoloji Öğretimi, Fizik Öğretimi, Bilgisayar Destekli Eğitim, Maple Programı.
10