Page 23 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 23

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                              2007-2016 YILLARI ARASINDA FİZİK EĞİTİMİNDE KAVRAM
             B10                  YANILGILARIYLA İLGİLİ YAPILAN ÇALIŞMALARIN
                                                    DEĞERLENDİRİLMESİ

                                        Betül Şeyma YELTEKİN, Işıl AYKUTLU, Celal BAYRAK

                                                   Hacettepe Üniversitesi

                            Fizik,  kavramsal  temeller  üzerine  oturtulmuş  geniş  spektrumlu  bir  bilim  dalı  olmasına  rağmen  fizik  dersi,
            genellikle formüllere boğulmuş ve bu şekilde anlatılmaya çalışılan bir ders olarak görülmektedir. Bu durum fizik dersini
            zorlaştırmakta ve öğrencilerin kavramlardan çok, sayısal işlemlerle uğraşmasına sebep olmaktadır. Fizik içerisinde yer
            alan kavramları ve olayları kendilerince zihinlerinde oluşturmaya çalışan öğrencilerde bu durum, kavram yanılgılarına
            neden olmaktadır (Ersin,2008). Eğitim öğretim süreci içerisinde gerçek bilimsel bilgilerin öğretilmesini ve öğrenilmesini
            engelleyen kavram yanılgıları aynı zaman da değişime karşı da oldukça dirençli olduğu bir çok çalışmada da rapor edildiği
            görülmektedir (Çakır ve Yörük, 1999; Pines and West, 1986; Tsai, 2003).
             Öğrencilerin  başarılarına  etki  eden  en  önemli  faktörlerden  birisi  olan  kavram  yanılgılarıdır.  Özellikle      öğrenciler
            tarafından  anlaşılması  zor  ve  sevilmeyen  bir  ders  olarak  görülen  fizik  dersinin  etkili  bir  şekilde  öğretiminin
            gerçekleştirilmesi için öğrencilerin beraberinde getirdiği kavram yanılgılarının belirlenerek düzeltilmesi gerekmektedir
            (Aycan, vd., 2000; Çarık ve Yörük, 1999; Eryılmaz ve Kırmızı, 2002; Eryılmaz ve Sürmeli 2002). Bu sebeple son yıllarda
            öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde olumsuz etkileri olan kavram yanılgılarının, fizik eğitiminde birçok çalışmanın konusu
            olduğu görülmektedir (Aykutlu, Ertaş & Şen, 2011; Eryılmaz ve Sürmeli 2002; McDermott & Redish, 1999; Tortop, Bezir,
            Uzunkavak & Özek, 2007).
                              Öğrencilerin kavram yanılgılarının belirlenmesi ve giderilmesine yönelik çalışmaların, etkili bir fizik öğretimi
            gerçekleştirilmesi ve anlamlı öğrenmenin sağlanmasında eğitimcilere yol gösterici olacağına inanılmaktadır. Bu amaç
            doğrultusunda araştırmada, son on yıl içerisinde fizik eğitimi alanında kavram yanılgıları üzerine yapılmış makalelerin
            belli  temalar  altında  incelenmesi  amaçlanmıştır.  Bu  amaç  doğrultusunda  2007-2016  yılları  arasında  Türkiye’deki
            elektronik ortamda ve ücretsiz erişim sağlayan 32 eğitim fakültesinin dergilerinin yanı sıra, ULAKBİM Sosyal Bilimler Veri
            Tabanı (UVT) ve google akademik veri tabanları kullanılarak 67 makale incelenmiştir. Tarama yapılırken eğitim fakültesi
            dergilerinin belirtilen aralıktaki tüm sayıları incelenirken, diğer tarama motorlarında anahtar kelime olarak fizik eğitimi,
            kavram yanılgısı ve kavramsal anlama sözcükleri kullanılarak arama yapılmıştır. Tarama modeline göre gerçekleştirilen
            araştırmada makaleler yıl bazında, fizik konu içeriği, kavram yanılgılarını belirlemede ve gidermede kullanılan yöntem ve
            çalışma grupları bakımından incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda incelenen makalelerin daha çok kavram yanılgılarını
            belirlemeye yönelik olduğu tespit edilmiştir. Kavram yanılgılarına yönelik en fazla makalenin ise 2015 yılında yayınlandığı
            belirlenmiştir. Makaleler fizik konu içeriği bakımından değerlendirildiğinde, en çok mekanik konusundaki ardından ise
            optik  konusundaki  kavram  yanılgılarına  yönelik  çalışmaların  olduğu  görülmektedir.  Araştırmada  ayrıca  kavram
            yanılgılarını tespit etmede kullanılan veri toplama araçları bakımından en fazla açık uçlu soruların ve çoktan seçmeli
            testlerin kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuç ise, incelenen makalelerde çalışma grubu
            olarak daha çok öğretmen adaylarının tercih edildiğinin tespit edilmesidir. Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan
            yöntem bakımından en çok kavram karikatürleri ve kavramsal değişim metinleri kullanıldığı yine araştırma kapsamında
            elde edilen sonuçlardan biridir. Araştırmada elde edilen sonuçların öğretmenlere ve alan eğitimcilerine çalışmalarını
            planlamada yardımcı olacağına inanılmaktadır. İleride kavram yanılgılarına yönelik yapılacak olan çalışmaların özellikle,
            öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde olumsuz etkileri olan ve değişime karşı dirençli olan kavram yanılgılarının giderilmesi
            yönünde ağırlık verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik eğitimi, kavram yanılgısı, kavramsal anlama



















                                                            11
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28