Page 18 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 18

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B05       ÖABT FİZİK ÖĞRETMENLİĞİ SORULARININ BLOOM TAKSONOMİSİNE
                                                 GÖRE SINIFLANDIRILMASI


                                                1
                                    Gamze ŞİMŞEK , Gözde ZENGİN , Serap ÇALIK , Bilal GÜNEŞ 1
                                                                         1
                                                              1

                                  1 Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı

                   Bu  araştırmanın  amacı,  Milli  eğitim  Bakanlığının  Fizik  öğretmenlerini  seçerken  değerlendirmeye  aldığı
            Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) sorularının Bloom Taksonomisine göre sınıflandırmaktır. ÖABT sınavları, Ölçme,
            Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından 2013 yılından itibaren Fizik Öğretmenliği de dahil 15 farklı alanda
            yapılmaya  başlanmıştır.  Bu  sınavla  birlikte  öğretmen  adayları  Kamu  Personeli  Seçme  Sınavı  (KPSS)  adı  altında  3
            oturumdan oluşan sınava girerek bir puan elde etmektedir. Son oturum olan ÖABT sınavının genel puana etkisi %50
            olarak belirlenmiştir. ÖABT Fizik Öğretmenliği testi içerisinde toplamda 50 soru bulunmaktadır. Bu soruların konu içeriği;
            40  tanesi  (%80)  alan  bilgisi,  10  tanesi  ise  (%20)  ise  alan  eğitimini  içermektedir.  Orijinal  Bloom  taksonomisinin
            düzenlenme  fikri  21.  Yüzyılın  başlarında  Krathwohl,  Anderson  ve  arkadaşları  tarafından  önerilerek  zamanla
            geliştirilmiştir. Zamanla öğrenme-öğretme ihtiyaçlarının değişmesi, Bloom taksonomisinin günümüz bilgi birikimleri ve
            yeni anlayışlar doğrultusunda beklentiyi tam karşılayamaması nedeniyle yeniden düzenlenmiştir. Yeniden Düzenlenmiş
            Bloom  Taksonomisi  iki  boyuttan  oluşan  (yatay  ve  dikey)  iki  boyutlu  tablo  şekline  almış,  üstbiliş  kavramını  pratiğe
            aktarmış, daha tutarlı ve görsel hale gelmiştir. Son yıllarda değişim gösteren öğrenme ve öğretim yaklaşımları dikkate
            alındığında taksonomi ihtiyaçları karşılama da daha uygun hale gelmiştir. Yeniden Düzenlenmiş Bloom Taksonomisine
            göre ÖABT fizik öğretmenliği sorularının incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan
            doküman  analizi  yapılarak  gerçekleştirilmiştir.  Araştırmada  veri  toplama  aracı  olarak  KPSS  2016  yılı  ÖABT  fizik
            öğretmenliği  sorularını  içeren  yazılı  dokümanlar  kullanılmıştır.  Çalışmada  örneklem  olarak  2016  yılı  ÖABT  Fizik
            öğretmenliği sınavı soruları belirlenmiştir. Araştırmada incelenen doküman ÖSYM nin internet sitesinden indirilmiştir.
            Araştırmadaki  veriler  doküman  incelemesi  türlerinden  kategorik  analiz  ve  frekans  analizi  teknikleri  yardımıyla
            incelenmiştir. İçerik analizi yapılırken kodlama yapılmış, bulgular tanımlanmış ve ortaya çıkan sonuçlar yorumlanmıştır.
            Veri analizi aşamasında yeniden düzenlenmiş taksonomiyi içeren bilgi ve bilişsel süreç boyutunun yer aldığı Krathwohl
            tarafından oluşturulan tablo kullanılmıştır. Çalışmada üç farklı araştırmacı ile bir kodlama grubu oluşturulmuştur. Önce
            her bir araştırmacı tarafından kodlama gerçekleştirilmiştir. Güvenirliği sağlamak için pilot doküman olarak KPSS 2013 yılı
            ÖABT fizik öğretmenliği soruları incelenmiştir. Bu üç araştırmacının kodlaması sonucu elde edilen uzlaşma yüzdesi % 77
            olarak hesaplanmıştır. Daha sonra araştırmacılar bir araya gelerek uzlaşma sağlanmayan her bir kodlama tartışılmış ve
            sonuç  olarak  %93?  Oranına  uzlaşma  yüzdesi  sağlandığı  görüldükten  sonra  örneklem  grubu  sorularının  incelenmesi
            aşamasına geçilmiştir. Örneklem grubu dokümandaki tüm soruların her biri yine üç farklı kodlayıcı tarafından kodlanmış
            ve aynı sonuçlara ulaşıldığı görülmüştür. Yapılan inceleme sonucunda; testi oluşturan 50 soru bilgi ve bilişsel süreç
            boyutları ile sınıflandırılmıştır: Soruların bilgi boyutunda; 7 (% 14) tanesinin olgusal bilgi, 18 (% 36)  tanesinin kavramsal
            bilgi, 23(% 46)  tanesinin işlemsel bilgi ve 2 (% 4) tanesinin de üstbilişsel bilgi basamağında olduğu değerlendirilmiştir.
            Bilişsel süreç boyutunda ise soruların; 7 (% 14) tanesinin hatırlama, 26 (% 52) tanesinin anlama, 17 (% 34) tanesinin ise
            uygulama basamağında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulara göre ÖABT fizik öğretmenliği sınavında yer alan soruların
            Yeniden Düzenlenmiş Bloom Taksonomisinin basamaklarını dengeli olarak içermediği sonucu çıkarılmıştır. Araştırmada
            dikkat çeken kısım, bilgi basamağından üstbilişsel bilgi basamağında sadece 2 adet soruya yer verilmiş olmasıdır. Öte
            yandan bilişsel süreç kısmından çözümleme, değerlendirme ve yaratma basamağından hiç sorunun olmaması da dikkat
            çeken diğer husus olmuştur.  Taksonomideki bilişsel süreç boyutu ele alındığında; soruların genellikle alt düzey süreçleri
            ölçtüğü görülmüştür. ÖSYM fizik öğretmenliği sorularının Bloom taksonomi basamaklarına göre dengeli dağılımı ve üst
            düzey bilişsel süreçleri de kapsayacak şekilde geliştirilmesi araştırmacılar tarafından önerilmektedir.

                   Anahtar  Kavramlar:  ÖABT  Fizik  öğretmenliği  soruları,  Yeniden  Düzenlenmiş  Bloom  Taksonomisi,  Fizik
            Öğretmenliği















                                                            6
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23