Page 110 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 110

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ç01               CEPTE FİZİK: AKILLI TELEFONLARLA FİZİK DENEYLERİ





                                                                  1
                                                      Ahmet YAVUZ
                      1 Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

                   Bu çalıştayın amacı son on yıl içerisinde hayata giren ve günden güne vazgeçilmez bir teknolojik araç haline
            gelen akıllı telefonların sunmuş olduğu olanaklar sayesinde yapılabilen fizik deneylerini fizik eğitimi alanına gönül vermiş
            araştırmacı ve öğretmenlerle paylaşmaktır. Bu çalıştay sonucunda kazanılan bilgi ve beceri doğrultusunda eğitimcilerin
            kendi sınıflarında benzer deneyleri gerçekleştirmeleri ve yeni deneyler tasarlayabilmeleri hedeflenmektedir.
                   Teknoloji  ve  teknik,  birbiri  ile  ilişkili  olup  genel  olarak  bilimin  ve  özelde  ise  fiziğin  gelişip  paradigmaların
            değişiminde önemli rol oynamış olan iki kavramdır. Teknoloji, Türk Dil Kurumu’nun hazırlamış olduğu sözlükte insan
            tarafından geliştirilen materyal ve bilgi bütünü teknik ise bir bilim dalındaki yöntemlerin tümü olarak tanımlanmıştır.
            İnsanlık tarihi, var olan bir teknolojinin bilimsel yöntemlere ve gelişmelere katkısını ortaya koymak için birçok örneklerle
            doludur.  Barut  ve  yarı  iletkenler  bu  çalıştayın  kapsamı  konusunda  verilebilecek  iki  önemli  örnektir.  Savaşların
            vazgeçilmez üstünlük teknolojisi olan barutun kaynaklarda kimin tarafından icat edildiği tam olarak bilinmese de fizikteki
            birçok kavram ve kavramlar arasındaki ilişkinin anlamlandırılmasında etkisi olduğu bilinmektedir. Barutun yanmasıyla
            meydana gelen patlama (ses) ve alev (ışık) sesin doğasını anlamak için bilim insanlarına yol gösterici olmuştur. Sesin hızı
            bu  sayede  ölçülebilmiştir.  Yarı  iletken  teknolojisinin  gelişimi  ise  başlangıçta  oda  büyüklüğünde  olan  hesaplama
            sistemlerini  ekran  dahil  olmak  üzere  elle  tutulup  taşınabilen  donanımlara  dönüştürmüştür.  Donanıma  eşlik  eden
            yazılımlar sayesinde cihazlar halk arasında “akıllı” olarak tabir edilen telefonlar haline gelmiştir. Bir fizikçi için ise bu
            cihazlar “akıllı” olmasının ötesinde içerdiği sensörler nedeniyle taşınabilir bir fizik laboratuvarı olmalıdır. Bu noktada Var
            olan bir teknolojiden fizik eğitimine yönelik yeni tekniklerin ortaya konulması bu alanda çalışan araştırmacıların odak
            noktası  olduğu  gibi  öğretmenlerinde  bu  yöntemleri  sınıflarında  uygulayabilmelerinin  çağı  yakalamak  adına  önemli
            olduğu düşünülmektedir.
                   Yazar  ve  başka  araştırmacılar  tarafından  akıllı  telefon  ve  mobil  uygulamaların  kullanılmasına  dayanılarak
            gerçekleştirilen birçok çalışma fizik eğitimi literatüründe mevcuttur. Bu çalıştay kapsamında donanım, yazılım ve süre
            gibi etmenler göz önüne alınarak ağırlıklı olarak akıllı telefonlar yardımıyla sesin fiziğine ilişkin deneyler katılımcılarla
            birlikte gerçekleştirilecektir. Çalıştay planı aşağıdaki gibidir:
                   1- Çalıştay programına ilişkin kısa bir sunum. Bu sunuda çalıştayın amacı, gelinen noktada akıllı telefon ve mobil
                      uygulamalar  ile  gerçekleştirilen  çalışmaların  özetlenmesi,  katılımcılar  tarafından  kullanılacak  olan
                      uygulamaların tanıtımı yapılacaktır.
                   2- Ses hızının ölçümüne ilişkin bilim tarihinden kısa anekdotlar ve sahip olunan akıllı telefon teknolojisi ile ses
                      hızının ölçümüne ilişkin yazar tarafından örnek bir deneyin gerçekleştirilmesi
                   3- Katılımcılar  tarafından  ufak  bir  pet  şişe,  kulaklık  ve  uygun  mobil  uygulama  yardımı  ile  ortamdaki  sesin
                      yayılma hızının ölçülmesi
                   4- Ses  spektrumunun  incelenmesine  olanak  sağlayan  mobil  uygulamalar  yardımıyla  ses  frekanslarındaki
                      Doppler kaymasına ilişkin deneylerin katılımcılarla birlikte gerçekleştirilmesi
                   5- Hava koşullarının uygun olması durumunda spektrum uygulamaları ile hareket halindeki bir aracın hızının
                      Doppler kaymasından faydalanılarak ölçülmesi
                   6- Katılımcılarla birlikte etkinliklerin değerlendirilmesi, geri dönütlerin alınması ve soruların cevaplandırılması.
                   Katılımcı sayısı, etkinliklerin gerçekleştirilmesine olanak sağlayacak olan mekânın (laboratuvar veya sınıf gibi)
            büyüklüğü ile orantılı olup 20-30 katılımcı arasında düşünülmektedir. Katılımcıların Android veya iOS işletim sisteminde
            çalışan herhangi bir akıllı telefon, ses deneyleri için kullanılacak olan mikrofonlu bir kulaklık ve internet bağlantısına sahip
            olmaları  gerekmektedir.  Bunların  haricinde  deneylerde  kullanılacak  olan  cetvel  ve  yay  gibi  diğer  laboratuvar  araç-
            gereçlerinin temini için UFEK düzenleme ekibi ile görüşme gerçekleştirilecektir. Mümkün olmadığı durumda araştırmacı
            tarafından temin edilecektir. Çalıştay için öngörülen süre 60-80 dakika arasındadır.

                   Anahtar Kavramlar: Mobil uygulamalar ve Mobil öğrenme, Sınıf içi etkinlik, Ses hızı, Doppler kayması











                                                            98
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115